Hoi Ik vroeg mij af wanneer jullile ongeveer aan de toekomstige meter en peter gevraagd hebben of zij die taak op zich wouden nemen?
Hoi Lenka, Wij hebben gekozen voor knuffeloom en knuffeltante omdat we onze kleine niet laten dopen maar wel 2 speciale mensen willen aanwijzen. We hebben eigenlijk vrij snel het aan ze gevraagd met 10 weken zwangerschap ofzo. Maar dat was ook wel omdat ik 2 maanden ervoor een miskraam heb gehad en we toen dezelde mensen gevraagd hadden en nu dus weer.
bij ons is dat eigenlijk nog niet te sprake gekomen met de mensen. maar ik weet gewoon mocht er iets gebeuren met ons dat het kindje dan toch naar mijn ouders gaat. dat is vanzelf sprekend en ik weet gewoon ook zeker dat ze daar niet eens over hoeven nadenken dat het vanzelf gaat dat de kinderen bij hun in komen wonen liefs
Sunlight: een peter en een meter hebben een andere functie dan die jij omschrijft volgens mij. Jij beschrijft dat als jullie iets overkomt waar de kinderen naartoe gaan maar dat is inprincipe niet de taak van een peter of meter. Want peter of meter kan ook uit 2 verschillende mensen bestaan die niets met elkaar te maken hebben bv een broer van de man en een zus van de vrouw. Volgens mij bedoel je een soort voogd dat is waar je kinderen naar toe gaan als jullie iets overkomt. Ik heb zelf wel een peet oom en peet tante en als er vroeger iets met mijn ouders zou gebeuren zou ik naar een andere oom en tante gaan. Dat is wat ik ervan heb begrepen.
De termen peter en meter zijn afgeleid van pater en mater, dat is Latijn voor vader en moeder. Volgens oud gebruik in de RK Kerk en de Lutherse Kerk houden de peter en meter een kind mede ten doop en stellen zich daarmee symbolisch borg voor de christelijke opvoeding van de dopeling. Ook nemen zij de taak van de ouders over als deze komen te overlijden. ja oke dna moet je wel vragen anders is er niemand bij de doop hahah
Oke dat is bij ons dan toch anders en ik ben ook katholiek. Want bij mij had ik toch echt andere mensen waar ik naartoe zou gaan na overlijden van mijn ouders. Terwijl ik ook een peter en meter had vandaar. Maar goed wij kiezen daar niet voor. We kiezen voor knuffeloom en tante.
Justin is wel gedoopt en een vriendin van mij en mijn vader zijn de peter en meter. Colin is niet gedoopt vanwege de omstandigheden toendertijd. En het nieuwe kindje weten we niet of we die willen dopen straks. Weet dus nog niet of we een peter&meter of knuffeloom en tante gaan aanwijzen. Mij lijkt het wel mooi maar mn man heeft er niet zoveel mee.
Bij ons zijn ook vrienden knuffeloom en knuffeltante. Ik heb zelf geen broers en zussen en mijn man wel maar die heeft meer met onze vrienden dan met zijn eigen broer en zussen.
sunlight, ik wil toch even reageren op je verhaal over dat als jullie iets overkomt dat de kinderen naar je ouders gaan. van wat ik heb begrepen is dit namelijk niet standaard zo. je moet het bij de notaris vast laten leggen en anders gaan de kinderen naar de kinderbescherming en wordt er gekeken wat het beste is voor de kinderen. met als gevolgen dat er besloten kan worden door de kinderbescherming dat de kinderen in een pleeggezin geplaatst worden. maar goed zo als je zelf al zei iedereen krijgt bepaalde informatie anders binnen maar ik zou het als ik jou was wel even na gaan voordat je er vanuit gaat dat het goed zit. wij gaan niet voor een peter en meter maar dus wel waar sunlight het overhad iemand die voor de kinderen gaat zorgen als ons iets overkomt. dit gaan we ook vast laten leggen bij de notaris. groetjes pamsie
oke ik dacht dat als wij dat zelf willen dat dat dan vanzelf sprekend is. maar niet dus. nou maar goed dat ik dan even gereageerd heb. ik zal het idd even uitzoeken dan. en dan vastleggen bij de notaris want ik wil wel zeker weten dat ons kindje een goed plekje krijgt mocht ons iets overkomen. he super bedankt dat je het even verteld!!! liefs
maar nu hebben we nog geen leuke ideetjes gehoord hoe je ze kunt vragen eh zit er ook over te denken, wil iets leuks, maar weet niet goed wat! x