Undercover Nederland

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by toerist18, Feb 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    SCHIPHOL - De beveiliging van luchthaven Schiphol is zo lek als een mandje. Het is kinderlijk eenvoudig via de personeelsingang een bom aan boord van een vliegtuig te smokkelen en grote partijen drugs langs de douane te krijgen.

Journalist Alberto Stegeman smokkelde undercover een bom aan boord van een vliegtuig op Schiphol.
    Dat zegt journalist Alberto Stegeman. Hij deed ruim drie maanden onderzoek voor het programma Undercover in Nederland, dat SBS 6 zondag uitzendt.

Het lukte hem vermomd als platformmedewerker, nota bene met de toegangspas van een ander, een nepbom langs de beveiliging van Schiphol te smokkelen.

Een collega van hem slaagde erin de nepbom in de laadruimte van een vliegtuig naar de Egyptische hoofdstad Caïro te krijgen. ,,Was ik lid geweest van al-Qaeda, dan had ik dat vliegtuig met 226 mensen aan boord moeiteloos kunnen opblazen. Zonder dat iemand er ooit achter was gekomen dat ik er achter zat.’’

Schiphol, dat jaarlijks 45 miljoen passagiers verwerkt, moet zich schamen, vindt Stegeman. ,,Reizigers voelen zich veilig omdat alle bagage wordt gecontroleerd door de 2500 beveiligers die er rondlopen. Maar het is schijnveiligheid, want tegelijkertijd staat de achterdeur van Schiphol wagenwijd open. Het grondpersoneel kan elke dag ongehinderd in- en uitlopen. De duizenden medewerkers hoeven niet eens door een detectiepoortje.’’

Woordvoerder Gerbrant Corbee van Schiphol reageert spaarzaam: ,,Wij doen geen mededelingen over de beveiliging. De luchthaven voldoet aan de Europese regelgeving. Daarop werden we onlangs nog gecontroleerd. Toen was alles in orde,’’ aldus woordvoerder Gerbrant Corbee.

Een collega-journalist van Stegeman, die via een uitzendbureau werd aangenomen als platformmedewerker, glipte maandenlang door de beveiliging met onder meer zakken vol nepdrugs. Hij werd in al die tijd niet één keer gecontroleerd.

Zondag 10 feb sbs6 21.30 uur.

2. tweeling

tweeling Fanatiek lid

Sep 9, 2006
    3,579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ik ga kijken ben benieuwd

3. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ja ik ben ook erg benieuwd!

4. Dientje

Dientje Fanatiek lid

Jan 12, 2006
    4,674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik had het zondag nog gezien, het is echt niet normaal dat dit allemaal mogelijk is op Schiphol.
    Ik ben er behoorlijk van geschrokken.

Share This Page