Dokter, mag ik dood?

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Pip1986, Feb 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Iemand gezien?

Zembla: Dokter, mag ik dood? - Uitzending Gemist

Wie was het met Corry en haar familie eens?
    Ik niet, ik was het met de arts eens. Hoewel ik natuurlijk geloof dat Corry echt dood wilde en haar actie eens was.

Ik vind niet dat de arts het had moeten doen en vind het jammer, dat de familie dit wel vond.

2. Marja78

Marja78 Actief lid

Sep 1, 2011
    390
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is altijd een "gevaarlijke" discussie....
    Ik ben zelf van mening dat mevrouw geholpen had moeten worden door een arts. Ik werk zelf in de ouderenzorg en zie veel leed om me heen. Ook geregeld een doodswens.
    Ik kan me goed voorstellen dat je op een gegeven moment klaar bent met het leven.
    Bij ondraaglijke pijn zou iemand euthanasie mogen "plegen".
    Eerlijkheidshalve heb ik niet de hele documentaire gezien...
    Maar dat is mijn mening.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Inderdaad gevaarlijke discussie. Iemand die dit niet van dichtbij heeft meegemaakt heeft denk ik ook geen recht van spreken. Het is dan veel te makkelijk oordelen. Wel weet ik dat mijn oma (voor haar gevoel) 15 jaar te lang heeft geleefd. Na de dood van mijn opa vond zij het (mede door haar handicap) VRESELIJK om nog door te moeten. Geregeld dreigde ze met 'ik spring van het balkon'. Beetje wrang, want door haar beperkingen kon ze dat helemaal niet meer...
    Wie beslist wat ondraaglijk lijden is? Dat is voor iedereen anders.

Wat een betere vraag zou zijn: Wat is er mis dat iemand er voor kiest om niet meer te willen leven?
    En wat zouden wij een ander kunnen geven om het leven weer de moeite waard te maken?

Enne... die arts uit het filmpje, even buiten mijn mening over de inhoud van wat hij zei, kwam mij als een enorme botte beer over...

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Inderdaad een moeilijke discussie. Ik ben het eens met Merah als je zegt "wat is ondraaglijk lijden?". Pijn is namelijk niet altijd lichamelijk, bijvoorbeeld, ik noem maar een voorbeeld. Pijn en lijden zijn wat mij betreft ook niet meetbaar...

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat artsen niet achter euthanasie van 'relatief gezonde mensen' staan, want waar leg je dan de grens? Stel dat iemand in een dip raakt, die op te lossen is, maar waar iemand die mogelijkheid zelf even niet ziet?

Moeilijk moeilijk.. Heb deze documentaire niet gezien, maar wel eerdere docu's over dit onderwerp. Ik blijf het een heftig gegeven vinden, dat je zo bewust kiest voor je dood. Ik blijf er wel bij dat het goed is dat het kán in Nederland (even los van wanneer het zou mogen/moeten)...

5. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Niemand wat erbij mensen spelen qua lijden, de een heeft kanker(ongeneeslijk), de ander heeft ms, de volgende lijdt aan depressies jaren lang, wie heeft het recht om te bepalen of iemand moet blijven leven, als iemand dood wil, moet die persoon maar leven omdat famillie, vrienden, oma's, ooms etc er moeite mee hebben.

Veel noemen zelfmoord egoistisch maar is het in leven houden van mensen die niet meer willen leven niet net zo egoitisch, daar gelaten dat kinderen er altijd onder lijden.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    super lastige discussie

Ik vind dat een mens zelf mag bepalen wat goed is voor hem/haar

En waarschijnlijk een rare vergelijking maar als je hondje op is laat je het ook inslapen om het uit zijn lijden te verlossen

Er kan medisch gezien erg veel. Dat is soms echt heel fijn. Maar soms gaat het te ver en kunnen mensen niet meer zelf vredig sterven zonder maar steeds geholpen te moeten worden.

Mijn mening. Alle respect voor anderen met een andere mening

Share This Page