tja, hier moest ook overlegt worden met de gyn en eerst een half uur (werd een uur) aan de monitor, voor ik het kreeg uiteindelijk. Misschien is de TENS inderdaad iets? en volgens mij heb je ook nog een soort van pompje eventueel.. maar ik weet even niet meer hoe dat heette. Dat was ook vrij nieuw geloof ik.
Ik heb ook een pethidineprik gehad en raad het niemand aan. Jill was een sterrenkijkertje en de ontsluitng bleef uit. Bevalling heeft 27 uur geduurd. Om te kunnen ontspannen kreeg ik die prik. Ik wilde helemaal geen pijnstilling maar het bleef maar duren en de rugweeën waren killing. Nou, ik werd zo stoned als een garnaal maar de pijn stillen deed het absoluut niet. Dat heb ik dan ook luidkeels tegen iedereen verkondigd die binnenkwam Had zelfs het idee dat ze pijnlijker werden, omdat ik mijn concentratie gehaald werd daardoor. Ow ja, ze beweerden ook dat het een uurtje of 6 zou werken, maar na een uur was het al uitgewerkt.
Toen ik om pijnstilling vroeg hebben ze mij uitgelegd dat Pethidine alleen de topjes van de pijn weghaalt en dat je tussen de weeen door wat meer kunt bijkomen. Een ruggenprik zorgt er (mits goed gezet natuurlijk) dat je geen pijn meer hebt. Ik heb toen om een ruggenprik gevraagd. Maar omdat het team niet snel kon komen ivm een spoed op de ok kreeg ik een pethidine prik. Ik was dus niet in de veronderstelling dat het mijn pijn weg zou nemen. Ik werd vervolgens heerlijk stoned en kon weer ontspannen tussen de weeen door. En op het moment dat ze de ruggenprik wilden zetten had ik volledige ontsluiting. Bij ons was de kinderarts toch al aanwezig omdat Fay erg klein was en in het vruchtwater gepoept had. Ook dit was me van te voren al verteld. Misschien scheelt het omdat ze mij niet het idee hadden gegeven dat het een wondermiddel was maar meer een klein beetje hulp dat ik het niet tegen vond vallen.
Ik heb ook die prik gehad maar ik wil hem volgende keer niet weer. Ik viel bijna in slaap tussen de weeën door en daardoor kreeg ik het gevoel dat de volgende wee pijnlijker werd. Omdat je dan even weg bent geweest en ineens komt er weer een wee. Maar goed dat was mijn gevoel erbij
Hier goede ervaring met Pethidine prik hoor. Ik had een weeen storm en toen ik na 6 uur nog maar 2cm had kreeg in de prik. Ik had haast geen tijd gehad om adem t ehalen dus had hem echt nodig. Ben toen in slaap gevallen voor ongeveer 2 uur en daarna werd ik wakker, binnen 5 min weer hevige weeen maar toen 6cm onstsluiting en daarna volledig binnen uurtje. Dus als ik hem komende keer weer nodig heb zeg ik ja, (of vraag ik er zelf om)
Ik heb ook een pethidineprik gehad, maar geen idee waarom eigenlijk. Ze boden het zelf aan toen ik ca 5cm ontsluiting had, en dat heb ik geaccepteerd. Het zorgde er voor dat ik in een roesje kwam. Het nam wel de kantjes van de weeen af en geeft je meer rust tussen de weeen door. Het duurde wel lang voordat ik enigszins uit de roes was, vind ik. Ik wilde een badbevalling, maar vanwege zwangerschapsvergiftiging werd het op het laatste moment een medische zkh-bevalling. Nu bij de tweede wil ik weer voor een badbevalling gaan. Ik mag ook gewoon thuis bevallen. Bij ons in het ziekenhuis zou ik ook poliklinisch in mijn bevalbad mogen bevallen (dus bad meenemen en daar opzetten). Ik heb er zeer positieve verhalen over gelezen, ook qua pijnbestrijding ed. Hopen dat het lukt
Hier wel goede ervaringen Het is ook geen pijnstiller zoals een ruggenprik, dan ben je niet goed geinformeerd/niet goed geluisterd, mij is ook verteld dat het de scherpe kantjes eraf haalt en dat je meer ontspant.
Vond er niets aan. Die prik zelf deed gemeen zeer en ik werd er erg duizelig en raar van. Die prik heeft ongeveer een half uurtje inderdaad de scherpste kantjes van de weeën gehaald, maar daarna voelde ik me nog best eventjes stoned, maar voelde wel weer net de pijn zo hevig. Ik zou er de volgende keer persoonlijk niet voor kiezen.
ivm veel voorweeen en al 2 weken slecht slapen adviseerde de vk mij om een nachtje slaap te pakken in het zh onder het "genot" van de pethidine prik.... nou NNNNNNOOOOOITT MEEEEEER!!! Ik was zo van de wereld, vond het doooodeng! heb er wel op geslapen, maar werd tussendoor af en toe wakker en zag heeeel de wereld draaien, wist bijna niet meer wat boven of onder was.... toen ik na 6 uurtjes smorgens wakker werd, voelde ik me helemaaal belabberd! kotsmisselijk was ik en dit heeft heeel de dag geduurd! Ben blij dat ik niet op die dag ben bevallen, want dan had ik me echt *** gevoeld! Dus vanuit mijn ervaring zou ik het echt niet aanraden...
Hier exact hetzelfde verhaal. Nu zullen we natuurlijk nooit weten of dat door de pethidine prik komt of doordat ze als sterrekijker lagen. Of hebben ze dat wel tegen jou gezegd? Bij mij hadden ze in het begin tijdens het persen nl. nog helemaal niet in de gaten dat het een sterrekijker was. Door het continu verkeerd persen heeft een hoofd van mijn zoontje daarom ook wel een paar optaters gehad. De kinderarts stond al klaar toen ie eruit kwam en zoon is gelijk meegenomen. Dat vond en vind ik nog steeds verschrikkelijk, dat gevoel van baby op de buik ken ik dus ook niet Gelukkig is het hier na een moeizame start wel weer helemaal goed gekomen!
P.s. Ik heb trouwens gedurende mijn weeen (in totaal 56 uur) tot 2x toe zo'n pethidineprik gehad in mijn bovenbeen omdat ik 't gewoon niet meer trok en heb daardoor allebei de keren een uurtje of 3 kunnen slapen zonder pijn. Dat was toch wel erg fijn. Helaas vorderde mijn ontsluiting ook niet.
Misschien is Remafentanil een optie voor jou, je komt dan wel aan draadjes te liggen om jouw hartslag in de gaten te houden). Maar het is veilig voor de baby, in tegenstelling tot Pethidine. Je wordt er niet stoned van en kan het via een pompje zelf toedienen. Dus bij iedere wee druk je het pompje in en na drie minuten is het alweer uitgewerkt, daardoor blijf je dus ook helder. Het neemt de pijn absoluut niet weg maar verlicht wel. Voor mij het verschil tussen "ondraaglijk" en "ik overleef het wel". Enige nadeel, vond ik, is dat ie met de persweeën uit moet & de klap dan wel even hard aan kan komen.
Voor mij NOOIT meer een pethidine prik!!! Ik werd er slaperig van en als ik een wee kreeg voelde ik die heel goed en geloof me, de pijn was echt niet uit te houden. Nadat de wee weer weg was viel ik meteen in slaap, en als de wee weer kwam was ik klaar wakker van de pijn. Ik heb echt gehuild, liever geen prik dan wel.
Hoi Petra, Hier ook een pethidine prik gehad en ik moet zeggen dat ik er heel erg blij mee ben geweest. Het maakte me wat slapperig tussen de weeen door, waardoor ik op krachten kon komen. En als ik de wee voelde opkomen er weer voor kon gaan. Dus als het de volgende keer kan en ik heb het nodig, dan graag opnieuw zo'n prik. Vergeet niet dat de pijn niet weg gaat, maar je wordt wel slapperig, waardoor je wat kan ontspannen en dus de ontsluiting kan bevorderen en weer op krachten kan komen. Mij heeft het zeker geholpen. Succes met je besluit. Misschien toch de vk vragen wat er nog meer mogelijk met de voors en tegens?
Ik heb deze ook gehad maar dit had bij mij helemaal geen zin. Ik kreeg deze nl. bij 6 cm ontsluiting en ik moest op mij zij draaien omdat de baby niet helemaal goed voor de uitgang lag en een kwartier later had ik 10 cm ontsluiting dus de Pethidine heeft geen tijd gehad om in te werken dus heb ter helemaal niets van gemerkt. Vond het wel erg zielig voor mijn zoontje want hij heeft hier dus wel last van gehad en was erg suf na de bevalling en dit heeft zelfs nog een paar dagen doorgewerkt. Dit wist ik niet van te voren dat dit zo lang bij zo'n kleintje in zijn/haar lichaampje blijft zitten...anders had ik hier nooit voor gekozen.
Ik lees nog steeds regelmatig even hier om te kijken wat de pijnbestrijding voor andere heeft gedaan. Ik heb bij mijn vorige beavlling zo een pompje gehad met remafentanil en was daar erg tevreden over, nadeel was alleen dat ik overgedragen moest worden aan de gyn en die had wel duizend spoedjes voor ze aan mijn pijnbestrijding konden beginnen. Daarom dacht ik: misschien is die pethidine wat, omdat de vk die ook mag geven in het ziekenhuis. Ik heb vanaf het moment dat ik het echt niet meer trok nog zo'n 3,5 uur moeten wachten op pijnbestrijding en dat vond ik echt dramatische uren
Nou ik heb hem ook gehad en ik was er super blij mee! Ik ben ingeleid en toen de pijn echt flink hevig begon te worden mocht ik kiezen tussen ruggenprik of pethidine prik. In eerst instantie heb ik gekozen voor de ruggenprik maar die werkte niet... er hebben 3 anesthesisten naar gekeken en niemand kon vinden waarom het niet werkte. Volgens hun was hij wel goed geprikt en zelfs de hoogste dosis hielp niks. Uiteindelijk heb ik dus pethidine spuitjes erbij gekregen en toen werd het gelukkig allemaal wat dragelijker. Tijdens de weeen had ik nog best veel pijn maar tussen de weeen kon ik lekker uitrusten. Het heeft ongeveer 4 uurtjes gewerkt en toen heb ik nog een keer gekregen. En toen ik complete ontsluiting had was het uitgewerkt.
Ik heb ook pethidine gehad, en remifentanil en een rugge prik en een Tens, in een bevalling. Tegen pijn gaat mijn voorkeur uit naar een rugge prik. Tenzij je wil slapen dan is pethidine beter met evt. een temazepam voor het slapen erbij. Heb ik ook gehad. Maar een ruggeprik werkt het best, zeker als je aan het infuus met oxitosine moet, wat ik ook moest. Want toen werkte pt, en Rm, op een geven moment niet meer. En een Tens vind ik kinderspel. Is leuk in het begin, maar doet niets bij het echte werk. Succes Groetjes Elba
Ik heb hem ook gehad. Op het moment zelf vond ik het heel erg prettig, maar was idd wel heel erg in mijzelf gekeerd. Nu achteraf heb ik het gevoel dat ik veel te veel gemist heb van de bevalling, alleen de persweeen heb ik goed meegekregen, omdat toen de spuit uitgewerkt was. De volgende keer wil ik hem denk ik wel nog een keertje, want de echte gemene scherpe kantjes van de weeen gaan er wel echt af! En een ruggeprik wou ik zelf absoluut niet, vandaar dat het deze vorm van pijnbestrijding is geworden.