Buurvrouw blijft snoep geven

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Masa, 3 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    #1 Masa, 3 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2017
    Ik weet even niet meer wat ik aan moet met mijn overbuurvrouw. Regelmatig geeft ze alle buurtkinderen snoep, ze komen ook vaak bij haar om snoep vragen met zn allen en ze deelt dit dan uit. Nu heb ik een hekel aan suiker en heb het thuis niet in huis. Met regelmaat krijgen ze een traktatie of snoepjes van oma en deze gebruiken we dan als tussendoortje in de middag of als toetje dus ze krijgen het wel bij ons, het is zeker niet verbannen maar ik ben er gewoon geen fan van... Heb er ook veel moeite mee dat mijn kinderen dagelijks veel snoep krijgen van deze buurvrouw. Vaak gaat dit ook om bizarre tijden zoals half 10 smorgens, 12uur smiddags en 5 uur in de middag terwijl wij om 17:00 eten. Dan komen ze met hun mond vol of met een ijsje in de hand binnen. En hun middag-eten en/of avond eten gaat er dan natuurlijk niet meer in.

Ik heb haar een keer aangesproken en aangegeven dat ik dit niet fijn vind en dat mijn kinderen (vooral mijn oudste) slecht slapen hierdoor en erg druk worden van suiker aangezien ze dit in hun opvoeding niet gewend zijn in zulke grote hoeveelheden.
    Haar antwoord: Ja maar als ik uitdeel ga ik jou kinderen echt niet over slaan dat is zielig.

Nee dat is niet zielig mijn kinderen mogen niet zoveel snoep en als ze het vervelend vinden komen ze naar huis en los ik het thuis op ik wil gewoon liever niet dat ze zoveel snoep krijgen.

Nu was het een tijdje rustig en ik vroeg mijn dochter om wisselgeld van een boodschapje die ze gedaan had voor ons en haar hele jaszak zat vol snoeppapiertjes, ze keek heel erg betrapt (dit terwijl we altijd eerlijk zijn thuis en we zelden boos worden) Ik vroeg haar hoe dit komt en waarom ze dit verstopt.

Blijkt de buurvrouw gewoon door te gaan maar te zeggen dat ze het geheim moeten houden voor ons...?!

Wat moet ik hiermee? Ben namelijk in staat om dr op haar neus te timmeren... :x Snoep geven vond ik al uitermate vervelend maar mijn kinderen dingen laten verzwijgen voor ons vind ik echt een grens over gaan.

Stel ik me echt zo aan? Ik vind dit ronduit onbeschoft en schijnbaar ben ik de enige ouder die hier moeite mee heeft. Het gaat ook niet om 1 snoepje hoor maar gewoon een reep twix of een zakje haribo of een zak chips...

Kinderen zijn overigens 3, 5 en 8.

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Dat ze snoep geeft tot daar aan toe.. maar dat ze jullie kinderen oplegt om te liegen/achterhouden tegen de ouders zou mij echt woest maken!

Misschien kun je met je kinderen afspreken dat als ze snoep krijgen. Het eerst thuis komen melden/laten zien. Vervolgens kunnen jullie dan aangeven wat ze mogen op eten en vooral wanneer.

3. Banana

Banana Fanatiek lid

29 jun 2014
    2.045
    621
    113
    Dit zou ik niet accepteren. Ik zou langsgaan en zeggen dat ze geen snoepjes meer aan je kinderen hoort te geven en al helemaal hen niet gaan leren dat ze dingen voor jullie moet verzwijgen! Is ze helemaal mal. Het zijn jou kinderen. Als je iets niet wilt, dan is dat zo. Je zal je even helemaal moeten verantwoorden zeg.

4. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Gaan jouw kinderen daar zelf naartoe om te "schooien"?

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tja ik snal wel dat je buurvrouw er anders tegen aan kijkt en zegt "ik sla jouw kinderen niet over".

Heel veel mensen vinden een snoepje normaal voor kinderen. Ik ken ook kindjes die vanuit huis geen suiker mogen en zie welke reactie erop volgt; ze kunnen geen maat meer houden als ze een keer wel een snoepje kunnen pakken.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar waarschijnlijk loont het ook om met hen eens aan tafel te gaan.
    Daarnaast zou ik eens rustig om de tafel gaan zitten met je buurvrouw en uitleggen wat het met jou doet en wat er met je kinderen gebeurd, zonder te zeggen dat zij fout zit met het geven van snoep.
    Dan kun je misschien ook met haar een acceptabele afspraak maken, bijvoorbeeld alleen op zaterdagmiddag?

Een zakje, uit een uitdeelzak, haribo is namelijk op zichzelf helemaal niet vreemd om te geven. Ik mocht vanuit huis juist nooit losse snoepjes aannemen.
    En hoe doe je het dan met spelen met andere kindjes?

6. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

21 okt 2016
    1.220
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn hele zwangerschap biologisch gegeten. Suiker was echt vergif evenals al die andere dingen zoals kleurstoffen. Ik snapte echt niet dat andere vrouwen het hun baby aandeden om terwijl ze zwanger waren een snoepje te eten of bv een kroket uit een wellicht giftige frituur.

Toen mijn zoon was geboren was ik heel fel op de borstvoeding. Kunstvoeding was ook zooooooooooo erg in mijn ogen. Alle fruithapjes etc moesten biologisch. Daarnaast kreeg hij quinoa en amaranth erbij etc. Ik voelde me er zo happy bij.

Nu is hij acht en eet echt alles wat god verboden heeft. Natuurlijk let ik erop dat hij groente eet, fruit, brood, melk maar verder maak ik me er niet meer druk om. Ja, suiker is niet goed en nee hij eet dat heus niet de hele dag. Maar als hij van een ander een snoepje krijgt of op school een traktatie ga ik daar niet moeilijk over doen. Mijn kind is gezond en gelukkig en ik moet hem ook op sommige punten loslaten.

7. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ze schooien niet (Ik kan het vanuit het zolderraam zien als ik de was aan het doen ben) Ze besluiten met een hele groep daarheen te gaan (Komt vaak van de popi kids af) en mijn kinderen staan eigenlijk altijd achteraan zo van "Ik weet dat het niet oke is maar wil eigenlijk ook wel een snoepje" Dus ze vragan niets maar nemen natuurlijk de snoepjes wel aan en dat is heel begrijpelijk. Stel dat ze deze niet zouden krijgen zouden ze er ook niet om vragen.

8. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Bleh, ik houd helemaal niet van die mensen die snoep uitdelen aan de deur als kinderen daarom komen vragen. Wij hadden in het dorp waar ik ben opgegroeid ook zo'n dame bij wie dat werd gedaan. Ik heb daar met een groepje ook een keer aangebeld en wat gekregen maar toen mijn moeder daar lucht van kreeg heeft ze me toch heel snel duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is. Mijn moeder heeft de verantwoording dus bij mij gelegd en me gezegd dat ze niet meer wilde dat ik daar aan de deur om snoep ging staan bedelen.

9. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Nou ja, aanbellen en om snoep vragen, of je nou voor- of achteraan staat, vind ik ook schooien. Mijn moeder ook denk ik en daarom mocht ik dat dus echt niet van haar.

10. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Is het het jou meer waard dat zij geen snoepjes meer krijgen omdat jij daar niet achterstaat en daardoor dus overgeslagen worden of niet met de groep mee mogen gaan naar de buurvrouw?

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik vind het gewoon raar dat zij de buurtkinderen 'voert'? Even los van het feit of het suiker is of niet, waarom doet ze dat in hemelsnaam?

Ik zou toch een gesprek aangaan, wellicht met andere ouders erbij, dat je dit niet wilt hebben bij jouw kinderen en dat je het bovendien helemaal niet accepteert dat zij jouw kinderen zegt tegen jou te moeten liegen. Wellicht kun je iets afspreken als dat ze alleen op zaterdag of zondag wat snoep kan geven en dan op een normale tijd, zoals 3 uur 's middags bij de ranja oid. En/of dat ze appels en mandarijntjes gaat uitdelen, als ze per se de kinderen iets wil geven.

Ik kan niet geloven dat andere ouders er op zitten te wachten dat hun kinderen net voor etenstijd allerlei snoep of chips naar binnen zitten te werken...

12. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    @Averlhach: Om de tafel zitten met de buurvrouw is geen optie ze snapt mij totaal niet en ben nu vooral heel boos.

@Lanalanalana: Zoals er in de openingspost staat eten mijn kinderen regelmatig snoep. Ze hebben 30 leerlingen in de klas dus dat zijn al 30 traktaties per jaar, daarnaast is oma erg van de chocolade en snoepjes en die woont hier op 5 minuten afstand dus snoep krijgen ze echt voldoende en het gaat me er niet om dat ze geen snoepjes mogen van de buurvrouw het gaat me meer om de hoeveelheid.
    En nu gaat het me voornamelijk om het feit dat ze mijn kinderen dingen opzettelijk laat verzwijgen voor de ouders...

13. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ik vermoed dat mijn kinderen een van de weinige zijn die gewoon eerlijk zijn thuis en de rest het allemaal wegmoffelt...

14. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik zou de verantwoordelijkheid bij je kinderen neerleggen.. dus als ze met een groepje gaan vragen, mogen jou kinderen niet mee. (ook niet achteraan staan) Of ze bewaren het snoepje voor thuis zodat jij het kan controleren.

Over andere mensen/ kinderen heb je nu eenmaal niks te zeggen.

Alleen dat de buurvrouw vraagt om er over te liegen, is echt niet okay. Daarover zou ik haar aanspreken. Dat als kinderen om snoep komen vragen, ze jou kinderen overslaat, snap ik dat ze dat niet doet.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Ik mocht vroeger ook niet schooien nee en probeer mijn jongens dat ook mee te geven. We gaan niet bij anderen om snoepjes vragen, als je er een krijgt (zonder vragen) is het prima.

16. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Maar je kunt toch aan je kinderen duidelijk maken dat ze geen snoep meer van haar mogen aannemen. Vooral je 8 en 5 jarige moeten dat toch kunnen?

17. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Dat zou ideaal zijn maar ik begrijp ook dat mijn kinderen gewoon bij de rest willen horen en ga er geen buitenstaanders van maken.
    Heb nu afgesproken dat ze de snoepjes mee naar huis nemen en dat we ze op normale tijden opeten. Ze hebben alle 3 hun eigen snoep potje waar het in kan en dan kunnen ze er rond 3e of na het eten wat uit pakken.

Ben nu voornamelijk boos op de manier waarop ze dit opgelost heeft, mijn kinderen vertellen het te verzwijgen vind ik echt ZO een grens over gaan die je niet over mag gaan.

18. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je beter met je kinderen kunt afspreken daar niet meer aan de deur te gaan voor snoep.

Natuurlijk is het fout van de buurvrouw dat ze het op deze manier zo doet, maar ik zou toch mijn eigen kinderen vertellen dat ze daar geen snoepjes meer mogen halen.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dus moet je daar nu niets mee doen.

Als jij nu op hoge poten naar haar toe gaat zal ze het waarschijnlijk niet begrijpen en door blijven gaan. Je kunt immers andere mensen niet dwingen dezelfde principes te hebben als die jij hebt.
    Als je naar iemand boos toe stapt en zegt dat die persoon fout is zal deze vrijwel altijd in de verdediging gaan en zal je zeer waarschijnlijk niet bereiken wat je wilt bereiken. Misschien juist het tegenovergestelde, iets wat je nu ookal voor elkaar hebt. Namelijk dat ze vraagt/zegt dat het een geheimpje is. (Wat ik overigens absoluut niet goedkeur)

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Goede oplossing, hopelijk werkt het!

Deel Deze Pagina