Petitie thuisbevalling

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by bolkje, Apr 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pantax

Pantax Lid

Apr 4, 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, ik zie dat die zelfs nog twee- en driepersoonskamers hebben. Mijn ziekenhuis heeft zespersoonskamers. Maar inhoudelijk ging het wel ongeveer zoals daar, als ik de folder zo lees. Zo uitzonderlijk was mijn ervaring niet :)

2. Pantax

Pantax Lid

Apr 4, 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor zover ik zie is er geen voorstel, er is alleen een maatschappelijke discussie. Waar we hier gezellig aan meedoen :D

3. adi

adi Niet meer actief

Maar je hebt het over liggen op de zaal totdat je moet persen en een verloskamer zonder douche? En dat je de gordijnen op zaal niet MAG sluiten? En dat pas bevallen vrouwen op de gang liggen? Bedoel je met hun baby's!

Dat zijn behoorlijke extremen hoor en is zeker niet de standaard. Mag ik vragen welke twee ziekenhuizen je dan bedoelt?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat vrouwen liggen te bevallen op de zaal of dat ze niet kunnen douchen op de verloskamer. Er is een wereld van verschil tussen luxe kraamsuites en de situaties die jij beschrijft...

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bij ons is dat gelukkig ook zo. Er wordt heel nauw samengewerkt met de vroedvrouwen, die zowel in het ziekenhuis werkzaam zijn als vaak een eigen praktijk hebben.

En ja, natuurlijk zijn sommige gynaecologen ook arrogant en willen ze niks aannemen. Ik noemde nu alleen dat voorbeeld van die verloskundige omdat zoiets daadwerkelijk gebeurd is. Maar het gaat om een ander zijn gezondheid, om moeder en kind, dan zet je je gewoon over je eigen ego heen. Ook al is de gyn in kwestie een botte boer of "erkent" hij je beroep niet. Daar ga je toch geen ruzie over maken op het moment supreme?

Die "samenwerking" tussen vk en gyn is gewoon ook niet goed. Er gaapt nu een te grote kloof tussen thuis en ziekenhuis, en dat is volgens mij de voornaamste reden waarom het fout loopt.

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Zelf helaas ook mee mogen maken dat er geen eigen sanitair was. Dat vond ik dus ook het meest 'erge' van mijn hele bevalling: de gedeelde douche en wc op de gang.

Ik wilde graag weeën opvangen op de wc en dat kon omdat ik de enige was die aan het bevallen was op dat moment anders had het niet gekund. En na mijn bevalling het douchen: moest eerst het sanitairhok vrij zijn en een ieder kon dus in en uitlopen, omdat er ook gebruik gemaakt kon worden van het toilet. Vond ik echt zo onprettig. Gelukkig was ik er maar een paar uur.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ook niet, en ik ken toch behoorlijk wat vrouwen die de laatste jaren in een Nederlands ziekenhuis zijn bevallen.

Vind het erg extreem... mijn moeder heeft de eerste nacht in de gang liggen wachten na de geboorte van mijn broertje, maar daar was ze ook echt niet blij mee. Kreeg ze nog excuses voor achteraf,en dat was in '92.

7. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden!
    Ben het dus ook helemaal met je eens.

8. Pantax

Pantax Lid

Apr 4, 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk lagen er geen pas bevallen vrouwen op een gang! Ik lag aan een gang met daaraan zalen waarin pasbevallen vrouwen lagen. Was dat echt zo onduidelijk?

En ja, ik heb tijdens mijn bevalling gewacht op een zaal met andere vrouwen tot ik naar een verloskamer mocht. Daar ben ik bevallen en daarna werd ik gewassen met een washand. Nee, daar was geen douche. Terug op de zaal mochten de gordijnen niet dicht van de verpleging, want dan hadden ze geen overzicht. Dus ik heb gevoed met publiek. En met een tepelhoedje dat een van de verpleegkundigen me toewierp omdat het voeden niet ging. Ik moest eigenlijk een nacht blijven, maar ik ben zo gauw ik had geplast naar huis gegaan. Ook omdat ik nogal honger had en voedertijd helaas al voorbij was.

Ik hecht aan mijn privacy, dus nee, ik vertel niet in welke twee ziekenhuizen dit was. Maar serieus, dit is echt geen unicum hoor.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Pantax, heb je er weleens over nagedacht een klacht in te dienen over deze praktijken? Bij de ombudsdienst van het ziekenhuis bijvoorbeeld?

Dit is gewoon ondermaatse zorg. Als daar geen klachten over komen zal het nooit verbeteren...

10. Pantax

Pantax Lid

Apr 4, 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    #190 Pantax, Apr 17, 2014
    Last edited: Apr 17, 2014
    Maar wat is er dan ondermaats? Die zespersoonskamer? Die gordijnen? Dat ik werd gewassen? Dat ik moest wachten op een verloskamer? Het was niet luxe, maar het was gewoon zo. Hoe hadden ze dit anders kunnen doen?

Toevoeging: ik vond het niet prettig daar. Maar, de zorg was prima. Mijn kind en ik zijn er zonder hele erge kleerscheuren vanaf gekomen en de artsen waren professioneel en accuraat. Wat ik onprettig vond was het gebrek aan privacy (en eten :)), maar dat is een infrastructureel probleem daar kan het ziekenhuis vrij weinig aan veranderen. Deze regio is niet zo vermogend, ik denk dat er daardoor niet zoveel geld is voor luxe zoals privacy. Dus wat valt er dan te klagen? Het enige dat ik eruit concludeer is dat de comfortabelheid van je bevalling afhangt van de plek waar je woont. Als je pech hebt is die dus niet zo comfortabel.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat ondermaats is, is een zespersoonszaal voor pasbevallen vrouwen waar de gordijnen niet dichtkunnen, het gebrek aan privacy en geen douche na een bevalling... dat vind ik bijna middeleeuws.

Privacy bij een bevalling is allesbehalve een luxe. Ik vind het noodzaak. En dat vind ik ook voor prive-sanitair. Hoe 'vermogend' de regio ook mag zijn. Dan moet je in ieder geval de keuze hebben een andere regio te kiezen.

12. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

dit dus. ik ga de petitie ook niet tekenen.

13. A1988

A1988 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    1,133
    0
    0
    Twente
    Alles wat in dat bericht staat dat je zojuist quotte Klaproos is achterhaald...

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Nope - streekziekenhuis in een "gat in de grond" zoals mijn man dat noemt in het zuidwesten van het land.

Ik heb 1 nacht op zaal gelegen met 2 andere vrouwen die waren bevallen, ik vond dat niets raars nadat ik was bevallen, maar de weeën (en dat was echt geen luxe suite, maar gewoon een kleine kamer met een bed, een slaapstoel voor de partner, een klok en een wastafel), de persweeën, de "aftermath" (hechten, douchen e.d.), alles was alleen samen met mijn man en de verpleegsters/vk/gyn. Ik werd geholpen met douchen, werd aangekleed, afgedroogd, weer op bed gelegd en zo ben ik een verdieping hoger gebracht, samen met mijn dochter en man. Ik lag op zaal, met een douche voor ons drieën, een toilet voor ons drieën (en niet op de gang), verpleging die om de 3 uur kwam kijken hoe het ging en hielp met aanleggen, lunch, avondeten en ontbijt enz.
    En mijn ziekenhuis heeft echt de modernisatie qua meubilair nog niet meegemaakt.

Wat jij hebt meegemaakt is echt niet normaal hoor. Dat is echt niet de normale gang van zaken. Je kunt niet verwachten dat je veel 1 op 1 met verpleging hebt, je ligt er niet alleen, maar jouw verhaal is echt het andere uiterste.

Ben het eens met Nescio - een klacht lijkt me echt niet overbodig hier.

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik sluit me hier volledig bij aan!

Net zoals ik het belachelijk vind dat niet alle vk's echo's maken.
    Aan mijn buik voelen dat die is gegroeid kan ik zelf ook wel ;):cool:

Moge duidelijk zijn; ik heb absoluut geen hoge pet op van het "voelen- en luisteren". Het heeft mij en mijn dochter bijna ons leven gekost.
    Ook door een eigenwijze vk die mij er niet uit vond zien als een barende vrouw.

16. lies276

lies276 Niet meer actief

Zijn we het toch nog ergens over eens;)

17. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik snap dat jij hier door je ervaring geen hoge pet van op hebt, maar toch merk ik in de praktijk (werk met zwangeren) dat echo's er veel vaker naast zitten als het bijv. gaat over het inschatten van het gewicht van de baby, dan dat een ervaren verloskundige dit met haar handen voelt. Zóóóó vaak wordt aan de hand van een echo gezegd dat de baby echt wel klein of echt wel heel groot is, terwijl er dan een baby van 6,5 pond uitkomt.

Jammer dat er zo'n medicalisering van een zwangerschap en bevalling is, terwijl mensen die daar goed voor opgeleid zijn heel veel kundigheid (horen te) hebben.
    Echo apparatuur is een mooie aanvulling, maar mi is voelen en luisteren minstens zo belangrijk.
    Natuurlijk is een echo nuttig om evt. afwijkingen op te kunnen sporen, maar vaak ook geeft het valse gerustheid, of juist heel veel onrust terwijl dit achteraf onnodig was.

Ik sprak pas een ervaren vk die vertelde dat nieuwgediplomeerde vk steeds minder op hun kunde en handen vertrouwen. Juist door het vertrouwen in de apparatuur, terwijl dat niet helemaal terecht is.
    Jammer.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind al die echo's eigenlijk wat overdreven.
    Mijn oudste werd door gyn in NL op 4 kilo geschat a.d.h. van echo. Hij was 3 kilo. En dat was gewicht dat gyn in Afrika 8 weken daarvoor al voorspeld had. Jongste was met haar 2 kilo dysmatuur. Grote verbazing bij de gyn, die had haar namelijk op grond van de echo's op 3-3,5 kilo geschat. Terwijl de vk met haar handen voelend voor de overdracht naar gyn al haar zorgen uitte over haar groei.

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Precies wat ik bedoel.
    Maar net als de ontwikkeling dat vrouwen steeds minder op hun eigen oerkracht vertrouwen om te bevallen en vaak door bangmakerij angst krijgen om te bevallen, is het vertrouwen op de vk en haar kunde vaak ook ver te zoeken en wordt het vertrouwen gesteld in apparatuur.

Ik zeg niet dat dit altijd onterecht is en dat we alle apparatuur maar de deur uit moeten doen, maar een zwangerschap en bevalling is van nature een proces wat geen medisch ingrijpen nodig heeft.
    Pas zodra dingen niet volgens het boekje gaan, kan dat nodig en gewenst zijn.

20. adi

adi Niet meer actief

Maar dat is geen informatie wat van levensbelang is bij een volgedragen baby. Groeimeting bij een echo is een inschatting, door alle partijen.
    Maar zaken die wel levensbelang zijn zie je niet door het voelen aan de buik. Met een echo heb je ook geen 100% zekerheid, maar wel veel meer kans dat afwijkingen ontdekt worden.

Share This Page