Petitie vergoeding vruchtbaarheidsbehandeling

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Miles, 2 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Neeeeee wat stom die rekening!! Fijn dat jullie zh het alsnog doorgeeft. Ze zullen nu vast meer werk eraan hebben als ze dit nooit doorgaven van iedereen!

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik vind het een mega moeilijke discussie en merk dat ik er best mee bezig ben in gedachte.
    Ik heb sowieso getekend, omdat ik vind dat je als zorgverzekering ook een bepaalde maatschappelijke plicht hebt. En je kan niet zomaar onaangekondigd ineens melden dat je een behandeling als deze niet meer gaat vergoeden en mensen midden in een traject of aan de start van een traject zo in de kou laten staan. Alleen al daarom sta ik vol achter de petitie.

Maar een deel van mij snapt de zorgverzekering ook wel. Zorgverzekeringen zijn bedoeld om behandelingen bij medische problemen te vergoeden. Fertiliteitsbehandeling is i.m.o. een behandeling voor een medisch probleem (subfertiliteit of infertiliteit). Wanneer daar geen sprake van is, zoals bij een alleenstaande vrouw of een lesbisch stel is het niet de rol van de zorgverzekering om die kosten te vergoeden.
    Normaal probeer ik voor mezelf de boel uit de context te halen door er een metafoor aan te hangen oid maar dat lukt me in deze niet, waardoor ik ook een beetje blijf hangen. Ik kom niet verder als een bril zonder dat je slecht ziet (aangezien dat imo net zo goed een hulpmiddel is bij een afwijking), maar dat dekt de lading natuurlijk voor geen meter.
    In een ideale wereld zou wat mij betreft de vergoeding voor fertiliteitsbehandeling zonder medische oorzaak uit een ander potje betaald moeten worden. Overheidsgeld, een andere verzekering, ik weet het ook niet zo goed. Het onderscheid voelt helemaal fout, maar het vergoeden vanuit een ziektekostenverzekering is ook neh... Homofilie is geen ziekte, alleenstaand zijn ook niet dus een aandoening is niet de grondslag.

Als ik dan lees dat donorzaad zodanig wordt bewerkt dat zelfinseminatie geen optie is dan vind ik daar al problemen zitten. Wellicht zou de oplossing dan ook zitten in het zoeken naar een minder medische methode waarmee mensen zonder fertiliteitsproblemen zwanger kunnen worden van donorzaad. Mijn medische kennis is daarvoor niet voldoende om dat te overzien.

Maar in eerste instantie zou de vergoeding terug moeten naar de zorgverzekering, gewoon omdat dit geen stijl is en mensen in de kou laat staan. En laat ze dan maar eerst samen een andere oplossing zoeken voor de vergoeding wordt teruggetrokken. Ik vrees ook dat hier bergen fraude van komt. Bewijs maar eens dat er geen oorzaak is. "onbegrepen fertiliteitsproblemen" is breed en een prima argument om alsnog de behandeling te vergoeden. Zou mij niks verbazen als een hoop vrouwen en lesbische stellen spontaan "onbegrepen onvruchtbaar" zijn.

Brejam vindt dit leuk.
  3. Neilia

Neilia Niet meer actief

Lisa280887, PippiMoustache, Miles en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.323
    8.832
    113
    Vrouw
    Lisa280887 en PippiMoustache vinden dit leuk.
  5. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.323
    8.832
    113
    Vrouw
    Het wordt nu voorlopig alsnog vergoed.

6. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.323
    8.832
    113
    Vrouw
    Ik lees je verhaal nu pas, wat ontzettend heftig... Vandaag is naar buiten gekomen dat het dit jaar iig nog wel vergoed wordt, dus ik hoop met heel mijn hart dat dit jullie helpt en jullie snel een wondertje mogen verwelkomen ❤❤

PippiMoustache vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina