Petitie voor de rechten van het levenloosgeboren kind

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door Evia, 22 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Jouw handtekening is hard nodig!

    Gister kwam er een LINDA artikel uit over journalist Roos Schlikker die mee strijdt voor registratie van levenloos geboren kindjes. Het artikel kan je hier vinden:
    Journalist Roos Schlikker strijdt voor registratie doodgeboren kindjes · LINDA.

    Er is een petitie opgezet voor en door ouders van levenloos geboren kindjes. Het gaat om registratie en bestaansrechten van een kindje dat voor of na 24 weken levenloos is geboren. Heb jij hier ook mee te maken (gehad) en wil je helpen? Op de volgende petitie website kun je een handtekening achterlaten:
    Ik wil ook in het BRP! (Basis Registratie Personen ) - Petitie24.nl-

    Er zijn ook facebook pagina's voor meer info:
    Besloten:
    https://www.facebook.com/groups/IkwilookinhetBRP
    Open:
    https://m.facebook.com/petitieBRP
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik wil ook in het BRP! (Basis Registratie Personen ) - Petitie24.nl

    Ook ik ben een kindje verloren, hij had trisomie 18 en het is het ergste wat mij is overkomen. De nasleep is nog erger. Kindjes voor 24 weken geboren worden helaas nergens geregistreerd, wel in ons trouwboekje, en er staat dus ook nergens officieel dat hij onze zoon is.

    Misschien staat deze al ergens, misschien hebben jullie al getekend op Facebook oid. Maar voor alle toekomstige ouders die dit mee gaan maken, kunnen we het verwerkingsproces misschien helpen.
     
  3. Banana

    Banana Fanatiek lid

    29 jun 2014
    2.040
    613
    113
    Had ik toevallig gisteren al getekend. Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar wat lijkt het me verschrikkelijk dat je kindje nergens bestaat..
     
  4. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik heb getekend. Ik ben zelf moeder van een doodgeboren kindje (met bijna 14 weken zwangerschap) en wij liepen er tegenaan dat je je kindje wel gezamenlijk kunt laten cremeren met andere doodgeboren kindjes, maar niet kon laten begraven (wij zijn ivm ons geloof tegen cremeren op zich en dan nog wilde ik niet gezamenlijk laten cremeren) dus hebben wij ons kindje noodgedwongen in onze tuin begraven. Geen handige oplossing mochten wij ooit willen verhuizen, maar er was/is geen andere optie.
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zeker een belangrijke zaak, maar ik zie vooral vrouwen reageren wiens kind voor de 24 weken grens is geboren en zoals ik het lees is deze petitie niet voor deze kleintjes.
     
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Dat klopt, maar dan nog: hoe meer aandacht er aan besteed wordt in het algemeen, hoe eerder er betere wetten voor komen. Daarom teken ik wel. Want als er hier meer aandacht voor komt, komt er vanzelf ook weer meer aandacht voor de kindjes die onder de 24 weken grens geboren zijn.
     
  7. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Toevallig heb ik een paar minuten geleden getekend en een bericht op Facebook geplaatst.

    Mijn schoonzusje is bevallen met 16 weken zwangerschap. Na uren weeen is ze eindelijk bevallen, vervolgens naar de ok omdat de placenta niet los kwam.
    Ook zij hebben hun kindje in de tuin begraven.
    En hoewel de zwangerschapsduur ruim onder de 24 weken lag, heeft ze een 'normale' bevalling gehad. Niet veel anders dan mijn 3 bevallingen.

    Ik ben het eens met mamabri. En ik hoop dat hierdoor ook aandacht komt voor de problemen waar je tegenaan kunt lopen als je vroeger bevalt dan 24 weken.
     
  8. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    herkenbaar, ik heb 3 levende kinderen, maar de bevalling van L* was een gewone normale bevalling, incl het doorknippen van een navelstreng en een placenta (die overigens niet loskwam en waarvoor ik met spoed op de ok belandde) Mensen denken vaak dat deze termijn "maar" een gewone miskraam is en daarom vind ik het goed dat er sowieso meer aandacht komt voor doodgeboren kindjes. Want je loopt tegen heel veel dingen aan die niet goed geregeld zijn.
     
  9. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Maar waar zou de grens dan liggen? En zou het dan verplicht worden of alleen indien gewenst?
    Is het wenselijk dat men bv bij een vroege miskraam met 7 weken oid een kindje laat registreren (en alle bijkomende administratie en kosten dus) ?

    Na de 24 weken vind ik logisch, aangezien er dan ook plichten bijkomen.

    Ik probeer niet een discussie oid te voeren maar ben wel benieuwd wat de precieze meerwaarde en consequenties zijn.
     
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    #10 mamabri, 22 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2016
    ik denk (maar dat is natuurlijk mijn eigen mening) vanaf het moment dat je als moeder zijnde ook echt een bevalling doet van een zichtbaar kindje. Ik ben het jaar erna ook een kindje kwijtgeraakt met 10 weken zwangerschap, maar dat was echt alleen maar een vruchtje en geen zichtbaar kindje met handjes, voetjes, nageltjes, geen navelstreng en ook geen placenta. Dat voelde om die reden voor mij dus ook heel anders.

    En verplicht niet, maar wel wanneer het gewenst is. Ons kindje staat niet in ons trouwboekje terwijl wij hem wel meetellen in ons hart.

    En het zou ook gewoon prettig zijn, wanneer je een kindje gewoon kunt begraven op de begraafplaats in je eigen omgeving, ipv natuurbegraafplaatsen of je achtertuin. Het is gewoon heel onpraktisch, omdat je misschien eens wilt verhuizen en het echt niet prettig is om of je kind te laten liggen, of het op te moeten graven.

    Ook is het niet fijn dat deze hele kleine kindjes in het zh in van die spuugbakjes worden neergelegd. En dus ook in een spuugbakje met een doekje erover wordt meegegeven!!

    Wil je iets anders, een doosje bijv, zul je dat zelf mee moeten nemen.
     
  11. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ik heb de petitie al getekend, maar wilde hier nog even op inhaken. Mensen lijken soms namelijk echt verbaasd dat je moet bevallen bij een stilgeboorte. Ik bedoel, serieus? Hoe moet hij/zij er anders uit?! Het lost zich niet vanzelf op ofzo ;) En deze erkenning is alvast een stap in de goede richting. Dat we hard hebben moeten werken voor al onze kindjes om ze geboren te laten worden...
     
  12. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Maar zou dan iemand die een abortus heef laten plegen dat dan ook mogen/kunnen doen?
     
  13. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Wie ben ik om te zeggen van niet. Maar voor mij (ik heb in totaal 6 mk gehad van 4 tot bijna 14 weken)hoeft dat niet. maar dat is dus meer omdat de andere 5 geen herkenbare kindjes waren.

    Maar dat is persoonlijk.
     
  14. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Laat ik even duidelijk stellen dat je voor mij mama bent als jij je mama voelt van dat kindje.
    Daar doet niets iets aan af (ook het wel of niet registreren ervan oid)
     
  15. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik heb overigens in post 9 nog het een en ander aangevuld over begraven en spuugbakjes. Weet niet of je dat nog had gelezen omdat ik het er later bij heb gezet :)
     
  16. Born2beMom

    Born2beMom Fanatiek lid

    9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee dat had ik niet gelezen. En ik vind dat daar (ongeacht de eventuele verandering in registratie ) sowieso iets aan veranderd kan en zou moeten worden.

    Het is een kleine moeite voor een ziekenhuis om na te gaan of familie voor hun een gepast afscheid willen van het overleden kindje en daarvoor de middelen beschikbaar stellen. Qua begraven lijkt het mij dat daar ook mogelijkheden voor gecreëerd zouden kunnen worden.
     
  17. Robijntje74

    Robijntje74 Bekend lid

    10 mrt 2009
    606
    2
    18
    Ik heb ook getekend, ook omdat wij ook een levenloos kindje hebben gekregen. Het is inmiddels bijna 18 jaar geleden maar we denken nog vaak aan hem en vooral als de datum dichterbij komt nog meer. Wij hebben hem een eigen plekje gegeven, hij is begraven en heeft een echt graf op een begraafplaats en dan doet het pijn dat hij voor de wet niks is/ was.
     
  18. Ellie86

    Ellie86 Fanatiek lid

    27 jan 2014
    1.226
    0
    36
    Goed dat hier nu zoveel aandacht voor is. Ook ik heb natuurlijk getekend. Onze zoon is stil geboren met 40 weken zwangerschap. We gaven hem aan bij de gemeente en hebben hem begraven. En dan raak je weer zwanger. Je gaat naar het gemeentehuis om de erkenning te regelen.

    Gefeliciteerd! Eerste kindje zie ik.. Auw die hakt er dan wel even in. Nee 2e kindje mevrouw. Maar dat is dan raar want dat staat helemaal niet geregistreerd. Ik zie toch echt dat het je eerste kind is. Hij heeft nooit geleefd. Ow.. ja dat zien we niet in het systeem staan.

    Pijnlijke situatie voor zowel ons als de mevrouw aan de balie. Onze eerste zoon mag ook bestaan! 40 weken bij me geweest en het helaas net niet gered.
     
  19. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik heb deze inderdaad gisteren meteen getekend.
    Ik hoop op veeeeeeel handtekeningen!
     
  20. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh wat erg....in een SPUUGbakje?! 😱 Schokkend en oneerbiedig is dat, verschrikkelijk. 😠

    Ben het eens dat de wetgeving aangepast moet worden maar idd zó lastig om een grens te bepalen. Sommige moeders/vaders beschouwen een zwangerschap van 7 weken al hun kindje, sommigen bij 14 weken en sommigen pas bij 24+ weken. Ethisch heel lastig te bepalen natuurlijk. 😓
     

Deel Deze Pagina