Hoi allemaal, aangezien het hier voor de meesten ook interessant is. Mijn zusje werkt als arts-onderzoeker in het Radboud-ziekenhuis in Nijmegen en daar zit haar leidinggevende in een organisatie die de leeftijdsgrens voor een uitstrijkje willen verlagen van 30 naar 25 jaar. Ook Cosmopolitan werkt aan deze actie mee, dus meiden teken deze petitie! http://www.cosmopolitan.nl/actie/petitie.htm Een half jaar geleden heb ik me samen met acht andere vrouwen verbonden aan het Nijmeegs Initiatief Gynaecologische Oncologie (NIGYO). Deze stichting is opgericht door Prof. Dr. Leon Massuger van UMC St Radboud te Nijmegen met als doel fondsen te werven voor onderzoek naar kanker bij vrouwen en om voorlichtingscampagnes op te zetten. Voor het komende jaar hebben wij allerlei activiteiten op touw staan. Samen met Cosmopolitan zijn we een actie gestart om de leeftijd van bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker met vijf jaar te vervroegen. Nu vindt een eerste onderzoek (het uitstrijkje) pas plaats als een vrouw 30 jaar is, maar het aantal kankergevallen onder deze leeftijd neemt schrikbarend hard toe. Met alle ellende van dien. Door eerder te beginnen met bevolkingsonderzoek kan heel veel verdriet worden voorkomen. Graag willen wij met gigantisch veel vrouwen (en mannen) uit Nederland de minister van Volksgezondheid over de streep halen om per jaar ongeveer 3,5 miljoen extra uit te trekken en het onderzoek naar baarmoederhalskanker te beginnen bij vrouwen van 25 jaar. In de Cosmopolitan staat een uitgebreid artikel over dit onderwerp. Ik doe het dringende verzoek op jullie via http://www.cosmopolitan.nl/actie/petitie de petitie te tekenen. Het kost niets, maar het kan voor ons en voor de generaties na ons een hoop opleveren! Op de site www.ikwensjeeenlangleven.nl kun je allerlei informatie vinden over onze stichting. We zitten nog in de beginfase van onze campagne, dus de site wordt in de komende weken nog verder gevuld. Namens alle vrouwen van Nederland dank voor je steun! Didi Braat
Heel goed! Hier in FR keken ze me heel raar aan met mijn eerste zwangerschap dat ik op mijn 25e nog geen gyn of uitstrijkje gezien had van mn leven! Hier doen ze het al vanaf 20jr, maar ook als je bv aan de pil gaat....