Iemand bekend ermee? Nadelen/voordelen? We hebben echt pech met scholen want zaten precies op de grens van nieuwe regeling waar je alleen op maar een school kom inschrijven wardoor dus schollen nu vol en klassen. De regeling is afgegaan maar we blijven met dat feit dus alle kindjes die 4 worden tussen 1 maart en 1 juli deze jaar gaan in de instroomgroep en pas na zomer vakantie in groep 1. De instroomgroep bestaat van 4 kinderen in maart/april/mei en tegen de juli van 19 kinderen. Er is 1 leerkracht en er is niet eens een lokaal maar een personeelskamer omdat alles vol zit.. Ik zie dat allemaal als nadeel omdat dochter heel erg snel wordt gegecht aan mensen en kindjes. Ze kan nu al lastig met psz omdat vriendinnetjes weggaan en ze ook naar andere scholen. Daarnaast ze is met voorsprong zo kan ze dus al aanta letters en cijfers schrijven, kloklezen, begrippen etc. Dus dat ze niet gelijk passend onderwijs krijgt en pas als ze 4.5 is lijkt mij nadelig. We hebben de intake gesprek op school vooraf dat ze 4 word dus ik weet niet of we dan akkord moeten gaan dat ze gewoon eigenlijk pas met 4.5 op school gaat (want instroomgroep is niet echt wat ik kan noemen als school of dat ze feitelijk iets leren, paar ziek/op vakantie en zie ik daar mijn dochter in haar eentje zitten... of moeten we eisen (en kunnen we eisen? Dat ze gelijk in groep 1 gaat. Dochter wordt 10 april 4 jaar
Waarom zou ze geen onderwijs op maat krijgen in die instroomgroep? Meestal is dat qua onderwijs gewoon gelijk aan groep 1. Eisen dat ze in die andere geoep 1 komt kan lijkt mij niet; die groep zit vol. Ik zou niet wachten tot na de zomer iig, maar starten met die instroomgroep.
Ik heb nu reden toegevoegd in bericht: omdat ik bwn van plan haar daar echt 5 dagen vol te brengen. En er zijn dus in april 4 kindjes maar stel een ziek, een geen zin, andere op vakantie. Dan is kans erg erg groot dat ze geen vrienden zal maken en vaker zal voorkomen dat er maar een of twee kindjes bij zijn. Hoe gezellig is dat??! Op osz van alle 16 kindjes speelt ze dus enkel met een meisjes en verder niemand als die meisjes ziek is dan kan ze met andere ook spelen maar dan is ze erg ongelukkig zegt ze. Misschien is gewoon iets wat op psz is en op school anders maar ik zelf als ik naar mij kijk diep ongelukkig van worden dat er maar 4 kindjes in de klas zitten
Tjee en je kind moet nog naar de basisschool.. ik zou mijn verwachting echt aanpassen! In de nul groep, zoals we hem hiernoemen leren ze met elkaar omgaan en het is juist fijn om niet direct in een volle groep binnen te komen. Ze krijgen evengoed onderwijs, maar ze leren echt geen lezen en schrijven hoor. (trouwens in gr 1 ook niet) Mijn dochter is in de nulgroep gestart (lees eind januari jarig), dus echt 2,5 jr gekleuterd. Sociaal-ontwikkeling heeft ze dit ook nodig gehad, terwijl ze qua intelligentie misschien het in 1,5 jr had kunnen doen. Nu loopt ze niet op haar tenen en zit overal in de plusgroep en heeft extra uitdaging. Mijn zoon daarintegen is begin van het schooljaar ingestroomd en vindt alles lastig en ingewikkeld. Je hebt echt niets te eisen... je dochter is van april, dat betekent dat ze 2,5 mnd lekker kan wennen in een kleine groep en daarna vol in gr 1 kan starten (ze heeft dus een voorsprong tov andere kinderen). Of wil je dat ze in 1 jaar en 2,5 klaar is voor gr 3? Enne vriendjes en vriendinnetjes dat duurt nog wel even.
Je maakt echt een probleem van niks. Ze krijgen gewoon passend onderwijs daar. En die kindjes stromen volgend jaar gewoon mee naar groep 1. 1 leerkracht op 19kinderen is ook prima Maak je niet druk, en laat je kindje gewoon lekker genieten op school.
Als ze met 4 kindjes beginnen betekend het niet dat ze pas in juli met 19 kindjes zitten. Doorgaans is dit gewoon opbouwend en vaak komen kindjes eerst wennen. Dus als ze week 1 met 4 kindjes zitten komt er waarschijnlijk gemiddeld elke week 1 kindje bij komt. Daarnaast zullen de meeste mensen niet hun kind 1 week naar school brengen en dan op vakantie gaan. Wees blij dat ze juist in zo'n klein groepje start, dat is veel prettiger dan in een klas van 30 kindjes.
Helemaal mee eens. Finley komt ook in een instroomgroep. Welke ook in maart begint met een klein groepje van 7 kinderen. De school waar Aiden op zit is qua onderwijs opeens razend populair waardoor alle drie groepen 1/2 momenteel al vol zitten. Ze willen pertinent geen grotere klassen dan met 30 kinderen. Dus wordt er nu een instroomgroep gecreeerd. En ook bij ons was het zoeken naar vrije ruimte/een leslokaal. Dat komt nu op de plek waar de BSO nu zit. Ik heb er totaal geen problemen mee. (Ik krijg trouwens sterk de indruk dat je kind alles al kan en zowat gelijk door kan naar groep 3? Zo doe je het voorkomen althans. Ik zou eerst gewoon eens rustig kijken hoe dat gaat in groep 0/1. Bij ons heet het overigens gewoon groep 1 Instroom en ze krijgen hetzelfde onderwijs als alle andere kindjes in groep 1.)
Ik zou ook blij zijn met zo'n instroomgroepje. Verder wat ik uit je verhaal haal denk ik dat dus goed is voor haar. Ze kan cognitief dan wel een voorsprong hebben, sociaal heeft ze zo te lezen nog veel te leren. Dus eerst een instroomgroep lijkt mij dan perfect.
Als ze nu in groep 1 start, stroomt er ook een groot deel na de zomer door naar groep 2. Dus ik zie het nadeel van die instroomgroep niet; die gaan allemaal mee naar groep 1, ze kan dat sociaal rustig opbouwen de komende maanden en kent dan na de zomer al kindjes. De nadelen die jij noemt, zie ik zelf eigenlijk niet... Juist starten met een klein groepje lijkt me voor jouw dochter heel fijn als ze sociaal wat moet wennen, dan is een klas met 30 kleuters echt heel geoot...
Ik denk ook dat de instroomgroep goed is. Hier gaan ze op 2,5 jaar al naar school, ze komen dan eerst in een 'onthaalklasje'. Bijv. mijn jongste begint nu in april, en ze zit dan tot de grote vakantie in die klas. Daar zitten max. 7 kindjes, ze doen het gros van de activiteiten wel mee met de gewone eerste kleuterklas, maar krijgen wat extra 1 op 1 aandacht, wat meer hulp bij naar het toilet gaan, jas aandoen, etc.. Er wordt gewoon wat meer op ze gelet. Na de grote vakantie is het 'voor echt' en gaat ze gewoon beginnen in de eerste kleuterklas.
Lijkt me juist prettig een klein klasje in plaats van in een overvolle klas instromen. Dan is er veel meer individuele aandacht mogelijk. Al kan een groep voor de sociale interactie ook té klein zijn hoor, dus ik snap die angst ergens wel. Maar ik denk dat er vrij snel meer kinderen instromen en het groepje groot genoeg is als er in juli 19 gaan zijn. Wat ik persoonlijk wel jammer zou vinden is dat ze dan een van de oudsten is en zich dus niet kan optrekken aan oudere kinderen. Maar zo heeft alles z'n voor- en nadelen natuurlijk. Een paar letters en cijfers lezen en schrijven doen de meeste kinderen toch wel al als ze naar de kleuterklas gaan? Of mis ik nou iets?
Mijn oudste is nu 4,5 en zit dus in de tweede kleuterklas, vergelijkbaar met groep 1. En daar oefenen ze inderdaad al met hun eigen naam schrijven en het alfabet. Ook optellen en aftrekken doen ze (heel basaal).
Ok. We zien het dan wel hoe dat zal gaan lopen. Psz zal een dossier maken voor school omdat ze dus juist uitdaging nodig heeft ze vraagt op psz leren schrijven en lezen etc. Heb het met psz over gehd en psz zei dat ze wel juist verwachten dat ze inderdaad sneller zal op school gaan in de groep 1 en 2 sneller afmaken omdat ze anders zich zal vervellen maar was geen zorgen omdat onze school werkt emt hb kinderen va groep 1 als daar aanleiding voor is. Ik dacht zelf juist kleine groep niet zo voordelig zal zijn maar zoals ik lees heb ik andere mening over nu, is inderdaad beter. Snap allen niet waarom moet het zo gelijk aangevallen worden op iemand die anders kan zijn dan anderen en andere behoeftes hebben. Maar bedankt
Je kan niet versnellen in de kleutergroepen hoor en bestaat wel extra uitdaging en verdieping (dat is de stap na extra uitdaging). Hier naar gr 3, kon mijn dochter (2.5 jr kleuteren) al lezen (m3) en schrijven, maar mijn zoon (2 jr kleuteren) pas net hakken en plakken, beetje schrijven. Is ook maar net hoe snel ze het oppakken.
Ik vond het destijds heel fijn dat mijn dochter in de instroom groep kwam. Ten eerste omdat de kleuter groepen heel vol waren en mijn kleine meisje tussen die grote kleuters zou komen die erg toe waren aan groep 3. Ten tweede omdat de juf lekker alle aandacht had voor de nieuwe kinderen en deze rustig konden wennen. Die extra aandacht is zeker ook fijn als je kindje voor loopt omdat de juf veel sneller ziet wat jouw kind kan in een groepje van 5-6-7-19 kinderen dan in een overvolle groep van 30+ en daar dan ook meteen mee aan de slag kan, daar is dan namelijk wel tijd voor in een kleine groep.
Voor ze naar de kleuterklas gaan?? Nee hoor hier niet. Vind dat zelf ook totaal niet nodig. Mijn zoontje kan toevallig de T (eerste letter van zijn naam) maar verder niks. Weet ook echt geen cijfer te herkennen. Daar is in de kleuterklas tijd genoeg voor. Eerst maar eens wennen aan school, de structuur daar, de kleurtjes leren e.d. De oudste kon dat ook allemaal niet en halverwege groep 2 kon ze lezen dus dat wordt hier prima opgepakt. Hij zit nu 3 weken op school en kwam van de week met: ssssss van snoepje, mmmm van M. (grote zus) ppppp papa.
Nee joh...dat is echt niet standaard hoor! Ik denk dat de meeste kinderen bij het starten nog niets kunnen lezen of schrijven.
Misschien noem je het geen versnellen dan, maar een kind kan ook gewoon korter kleuteren. Onze middelste van half maart sloeg bijv. groep 2 over.
Heb je wel eens gezien wat ze in een groep 0, 1 of 2 doen? Je schrijft wel erg minachtend over de instroomgroep, terwijl ze in groep 0/1 juist al heel waardevolle dingen leren!
Ik heb wel wekelijkste online blogs van juffen gelezen van die school ze doen dat met waar ze gingen wat ze doen etc. En van wat ik heb inderdaad gelezen daar kan mijn dochter al waardoor dus ik dat over 0groep dacht dat het gewoon nog minder gaan ze doen dan geoep 1. Maar als dat niet zo is gewoon groep 1 maar kleine klassen... Omdat het neiuwe iets is wat ze vorige maand bedacht hadden op school blijkbaar was dat voor ons verrasing en leek het mij en mijn man niet zo handig maar als ik zo nadenk dat is kleine groep misschien beter alleen wat inderdaad wat hier iemand nadeel noemde is dat ze iedereen jonger hebben dan ze eromheen. En dat kan wellicht grote nadeel zijn omdat ze past zich aan omgeving altijd en leeftijd kindjes eromheen. Maar we gaan dat dus precies bespreken dat leerkracht daarop kan anticiperen dan. Maar betekent dat dus dat ze zoiezo hoe dan ook moet 2.5kaar kleuteren? Want ze kan niet midden jaar overstappen op groep 3 als dat nodig blijkt?