peuter 2,5 jaar: kort lontje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 25 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn idee: zoon uit logeren en dit patroon doorbreken.
    Ze kan dit alleen doen omdat jij dit toelaat!

En je moet het samen doen met je man, op de manier van Charlie en dan om de beurt na die afgesproken tijd naar haar toe. Kort houden, duidelijk zijn en consequent!

En wat je man heeft gedaan vannacht, daar heb ik geen woorden voor!

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Pffff, hopelij kunnen jullie me moed in spreken? Ik ben begonnen met de tactiek van Charlie toe te passen.
    Ik heb haar voor de nacht uitgelegd dat we het nu anders gaat doen. Dat ik wil dat ze lekker zal doorslapen en papa mama en broer ook. En dat dat zal betekenen dat ik niet de hele nacht blijf lopen voor ditjes en datjes. Dat ik desondanks heel veel van haar hou.
    Toen ben ik haar kamer afgelopen, deur op ene kier, lichten allemaal aan. ( dat sta ik wel toe).
    Nog niet beneden en ze begon alweer te gillen voor een kusje. IK ben niet gegaan en wilde de 10 minuten regel toepassen. maar na 5 minuten was ze zelf uit bed gekropen en kwam ze. Luid schreeuwend naar beneden. Ik heb haar toen opgetild, weer in bed gelegd geknuffeld, gezegd dat ik van haar hou en dat ze nu naar bed mag. En heb de deur dicht gedaan. Pfff oeioeioei.... deur bonken, heel hard krijsen en alle boeken trok ze uit de boekenkast en slingerde ze door de kamer.
    Niet veel kater stond de buurvrouw op de stoep. * schaam*. heb hara de situatie uitgelegd. Ze had alle begrip, is zelf oma en hoort weleens wat van de kinderen/kleinkinderen. Ze zei al dat we haar buiten moesten zetten, maar zover wil ik niet gaan.
    Na weer 5 minuten toch weer gaan kijken, boekjes buiten handbereik gelegd en haar weer terug in bed gelegd, gekust en nogmaals gezegd dat ik van dr hou, dat ze mag slapen en weer gegaan. Ik tel nu de minuten naar 10...
    Ze huilt nog steeds maar bonkt niet meer op de deur.
    Hopelijk is deze keer de moeilijkste en wordt het vannacht en de keren daarna steeds makkelijker. Wat dat betreft ben ik blij dat we het nu hebben... als dit vannacht ook zo gaat weet ik niet of ik het volhou. Ik zit zo onderhand met hartkloppingen hier... kan iemand me zeggen dat ik hier goed aan doe? Ik doe het echt voor haar zodat ze weer lekker door kan slapen en beter te pruimen is op de dag... en natuurlijk voor de bedrust van de rest van ons gezin...

3. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Druif gewoon doorzetten, je doet het goed hoor!!! Je dochter zal vast een lange adem hebben, maar die van jullie zal toch echt langer zijn! En wat fijn is het straks als ze weer lekker doorslaapt! Dan zul je weten dat je het echt super goed hebt gedaan. Succes en sterkte voor de nacht! Hier drama met een baby, das toch net wat lastiger al zeg ik het zelf:)

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Toen ik iets over achten ging kijken had ze toch weer een paar boeken bemachtigd. Ik heb dr laten gaan, en ben daar geen strijd over gaan voeren. Aai over dr bol en weer gegaan. Ik had het idee dat ze alleen maar harder ging krijsen doordat ik ging kijken :( Toch hoorde ik vlak daarna enkele pauzes ontstaan en wist ik dat het de goeie kant uit ging. Uiteindelijk na ca 35 minuten vanaf de start sliep ze...
    Net even "de schade" bekeken: alles van de vensterbank getrokken, boeken in bed, wekker op de grond... Wat erg dat zo'n klein meisje zoveel teweeg kan brengen. ik voel me schuldig dat ik het zover heb laten komen, dat we dit nu moeten doormaken, maar als dit gaat helpen is straks iedereen er beter van geworden!
    Dank je Yossie! En succes met de baby... die heeft misschien een iets minder lange adem, maar is net een tikkie hulpelozer he?.. Sterkte!!

5. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Je doet het goed Druif! Ze test jullie uit, en daarvoor zet ze alle middelen in. Een pittige dame, maar dat mag er niet voor zorgen dat het jullie van de wijs brengt.
    Vannacht ook volhouden dus, dan valt het kwartje vanzelf, echt waar!!

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Lieve Druif,

Jeetje joh...ik wist niet dat het zo erg was meis!
    Nu kennen wij elkaar privé dus ik kan me aardig indenken hoe je meisje te keer gaat. En dat is inderdaad verre van grappig. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen dan wel even bellen oke? Ik wil met alle liefde een keer komen oppassen zodat je er even met je man tussenuit kan (en niet steeds familie hoeft te vragen..).

Dan nu over naar het probleem. Niet toegeven is denk ik toch het toverwoord in deze he? Dus rustig naar bed brengen, verhaaltje, kusje, knuffeltje en dan naar beneden. Als ze gaat gillen/krijsen ga je naar boven. Niet ingaan op haar eisen maar rustig zeggen dat ze moet gaan slapen. De 2e keer zeg je alleen dat ze lekker moet gaan slapen. De 3e keer zeg je niets meer maar leg je haar alleen nog maar terug in bed, zo ook de 4e/5e/6e/100e keer. Niets meer zeggen, alleen rustig optreden en haar weer in bed leggen. Gillen negeren etc.

Wat misschien ook een idee is is om haar te vertellen dat jullie het compleet anders gaan doen vanaf die avond. Vanaf nu gaat ze als een grote meid op bed. Dat betekend dat jullie samen eerst alle knuffels en boekjes en speelgoed gaan opruimen (zolder, zou ik in de middag doen). Voor het slapen gaan mag ze x knuffels uitzoeken (3?) maar GEEN boekjes meer. Die mag ze uitzoeken als ze x afgesproken nachten goed heeft geslapen MAAR die boekjes mag ze dan pas gaan lezen als de wekker de oogjes open heeft! Daarnaast slapen grote meiden ook niet met alle lichten aan. Dus er mag 1 schemerlampje aan en zij mag kiezen welke OF ze mag er voor kiezen dat er helemaal geen lampjes aangaan en dan mag ze een zaklamp mee (zou een mooie roze kopen). Moet ze natuurlijk wel heel zuinig mee zijn en niet de hele avond laten branden want anders doet het licht het niet meer (ook zo vertellen). Daar bovenop kun je misschien samen met haar bedenken wat jullie met alle energie gaan doen die jullie allemaal weer krijgen omdat ze zo goed slaapt. Misschien wel naar de Dierentuin? Tenslotte mag het ook gevierd worden dat ze zo goed slaapt toch? En je weet het, ik ben giga fan van.... stickers plakken!!! :)

Ik zou dus proberen consequent te zijn maar dan wel samen met haar. Dus als je haar speelgoed en knuffels opruimt en je kiest er later 3 voor het slapen gaan 3 met haar uit dan ook vertellen dat ze morgen weer 3 andere uit mag kiezen maar vanavond niet meer. En dat dan ook niet meer doen!!!! Als ze vraagt om een boekje dan zeggen dat ze eerst een aantal nachtjes (vooraf spreken) goed moet slapen en dan mag ze ook een boekje uitkiezen. Maar als ze die in de nacht al gaat lezen dan gaat het boekje weer naar zolder.

Kort gezegd dus: Consequent blijven. Blijven herhalen dat ze moet gaan slapen, niet aarzelen, niet blijven hangen in haar kamer, rustig blijven, aardig blijven en op een gegeven moment dus niet meer uitleggen waarom iets niet kan maar haar alleen nog maar terug leggen in bed. Met plassen net zo, haar laten plassen maar ondertussen niks zeggen en haar weer terug leggen op bed.

Dus belonen (complimenteren, na paar nachten boekjes terug in kamer, dierentuin) combineren met zelf laten kiezen (knuffels, lampje aan of zaklamp), consequent zijn (keer op keer terug in bed leggen, schreeuwen en gillen negeren etc).

En poei, ik weet er wel weer een boekwerk van te maken, misschien moet je haar tot slot dit maar voorlezen, slaapt ze vast als een Roosje hihi.

Nee maar serieus, je kunt dit! Jullie kunnen dit! En over een jaar help je mij als ik jankend aan het schrijven ben dat de jongste van mij weigert netjes te gaan slapen (die is ook wat minder makkelijk dan de oudste...ik vrees t ergste).

Dikke knuf!
    Kweenie

7. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Beetje warrig geschreven sorry. Maar je snapt me wel :)

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor jullie steun! Echt superlief!! Het sterkt me wel dat dit echt het beste is voor nu! En hopelijk wordt het vanaf nu wel steeds een beetje minder heftig.

Kweenie: lief!!! Ik had idd ook al gedacht aan een beloningssysteem, maar omdat de stickerposter van de zindelijkheid er nog hangt ben ik bang dat de leukigheid eraf gaat, dat ze een beetje stickermoe wordt :p En ik gok/ schat in ( maar weet het niet 100% zeker) dat ze nog net niet oud genoeg is om te begrijpen dat we iets leuks er tegen over zetten als beloning. Zover kan ze niet vooruit kijken.
    Ik heb idd voor het slapen gaan verteld en uitgelegd dat we het vanaf nu anders gaan doen ( en dan de uitleg) maar ze zag het meer als een kletsmomentje of een verhaaltje dan dat ze het inhoudelijk leek te begrijpen...
    Heb ook gezegd dat grote kindjes ( broer) zonder grote lamp sliepen en of zij dat ook niet wilde. ( NEEEEEEJJJ!!! dussss.... :)) Ok duidelijk :) Maar goed dat vind ik niet erg, dat had dr broer ook en die gaf op een gegeven moment zelf aan dat het licht uit mocht. Zaklamp is trouwens wel een leuk idee, misschien voelt het voor haar dan ook dat ze wat meer controle heeft als ze het lampje zelf aan en uit kan doen?!
    Qua knuffels heb ik haar ook gevraagd of ze nog wat miste in dr bedje. Nee? Nou, dan blijft het er dus bij. Punt.
    En nu hopen dat het vannacht goed blijft gaan... i keep my fingers crossed....

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is je man ook naar haar toe gegaan of doe je dit helemaal alleen?

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, pfff, weer drama hoor, maar ik heb niet toegegeven en ik besef me dat het een patroon is wat we moeten doorbreken en dat dat eenmaal tijd kost.
    Om 00:00 uur hoorden we haar even pruttelen, maar toen niet heen gegaan en ze sliep verder! Tot 5:30, toen moest ze naar de wc ( irritante ingebouwde wekker lijkt het). Daarna begon het gedoe weer: ze moest een beer van zolder hebben, nog een kus, deur moest open etc. Niet aan toe gegeven, behalve de deur op een kier zoals de rest van de nacht was geweest. Maar toen kwam ze er dus uit. Dus toch de deur weer dicht gedaan en toen begon ze op de deur te bonken en te krijsen. Ze riep dat ze weer naar de wc moest. Nogmaals geprobeerd ( ze had daarvoor ook iets diarree, dus toch maar het zekere voor het onzekere genomen, maar nee hoor: er kwam niks. Uittesten dus. Daar trappen we ook niet meer in!
    Vervolgens laten krijsen en gillen. Na een kwartier werd het iets stiller. Maar na 10 minuten ofzo begon ze toch weer. Gezien de 10 minuten regel: ga je daar dan toch heen na 10 minuten? Ondanks deur bonken? Want in feite zeg je dan toch: je beukt nu op de deur, nu kom ik wél? Waardoor dat in stand blijft?? Ik heb het dus expres niet gedaan, dan maar wat meer tijd ertussen. Toen ze stil was toch nog ene keer gegaan ter geruststelling, om haar te laten weten dat ik er nog wel ben. Maar ze was dus zo stil omdat ze de halve kledingkast had leeg getrokken en zich had uitgeleefd op haar sokken mand :( Heb haar toegedekt en ben weer weggegaan en haar zo gelaten, geen strijd. En nu.... is ze stil!!!!! Voor wat het waard is... ( 1 uur later....) Hopelijk slaapt ze nog even en gaat het aankomende nacht beter doordat ze nu snapt wat de bedoeling is???

En Beatissimam: ik doe dit grotendeels alleen. Mn man was gisterenavond werken dus het naar bed brengen heb ik gedaan. En vannacht hadden we afgesproken de nightshift samen te doen, maar omdat ze om 5:30 uur voor het eerst wakker werd ben ik als eerste gegaan. Vervolgens moest ik er om 6 uur uit voor werk en doet hij het vervolg, maar nu is ze dus stil!!
    Omdat ze erg naar mij trekt ben ik wel begonnen met op de dag meer de zorgtaken uit te besteden zodat de balans weer wat meer terug is, maar lijkt me beter om dat op de dag in te voeren dan in de nacht.

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze om 5.30 uur wakker is en scènes gaat schoppen, omdat ze op haar kamer moet blijven, zou ik haar voor dat half uurtje voordat jij op moet lekker bij je in bed nemen en dan om 6 uur samen gaan ontbijten.
    Lekker rustig voor iedereen.

Heel veel jonge kinderen zijn vroeg wakker, ongeacht het tijdstip dat ze 's avonds naar bed gaan. Maar die periode verdwijnt ook weer!

Het is gewoon vermoeiend. Je moet dan zelf ook vroeg erin gaan, anders houdt je dat niet lang vol.

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    He Druif, heel goed! Volhouden hoor. Het is "gewoon" grenzen opzoeken. Op het moment dat je gaat toegeven, wordt het alleen maar moeilijker. Je weet het ook wel ;) maar 's nachts is het lastiger. Maar doorzetten, het wordt echt beter ;) Het is makkelijker om nieuw gedrag aan te leren dan aangeleerd gedrag af te leren.
    Go Druif, Go Druif, Go Druif

13. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik vind dat je het super hebt aangepakt! Ga zo door, je bent op de goede weg, je hebt het door en dat is zo belangrijk. Enne hoe streng je ook bent, ze houdt van je hoor!

14. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Gaat de goede kant op hoor, hoe zwaar het ook is. De grenzen hebben ze gewoon nodig en iedereen komt er straks beter van af.

Manlief is vanaf begin januari best vaak weg van huis een week en dus sta ik op alert 's nachts terwijl als hij er is, ik eigenlijk met oordopjes slaap omdat ik zo licht slaap. Maar ik merk dat onze zoon snachts ook veel geluid maakt, gilt of zelfs lacht. En dan sta ik naast zijn bed en denk ik: hij slaapt gewoon.

Dus niet voor elke poep en scheet eruit, hoor, behalve het plassen dan. Ons zoontje riep vannacht een paar keer mama maar was gewoon aan het slapen ha ha! Maar ik weet dat jou dochter dan wel echt wakker is hoor...maar toch. Niet op alles reageren. Mijn man slaapt overigens overal doorheen kennelijk hi hi.

Vanaf dit weekend gaat de zijkant van zijn bedje eruit, hij wordt te groot. Maar ik ben ook bang dat het feest gaat worden....ben heeeel benieuwd hoe het gaat volgende week.

Succes en doorzetten, langer dan 2 weken gaat dit niet duren. Vaak al veel resultaat na een paar nachten. Hoe lang ben je bezig nu?

Charlie

15. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Een week duurde het, maar daarna was het dan ook echt over terwijl ik echt weken heb getobt..

16. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL

Ik ga zelf niet als ze stil is. Als ze herrie maakt ga ik dan, ik zet mijn timer weer op 10 min als ze 5 min stil is :)

Volhouden meis, het is niet zielig, ze probeert je nu echt uit! Mijn dochter kwam de derde nacht echt in opstand, ik heb huilend op de overloop gestaan. Maar de 4e nacht werd ze wakker zonder overstuur te raken. En na een week sliep ze door! Ze is wel altijd vroeg wakker, om 6.15. Maar goed, dat is niet heel erg.

Hou vol!!!

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, fijn om te horen dat na een week wel vooruitgang wordt geboekt! Ik ben erg blij dat ze vanmorgen vroeg na een 3 kwartier gillen toch de slaap weer heeft gevat. Het strekt me ook in het idee dat ze echt nog moe is en dat ze zich er vanmorgen bij neer legde. Hopelijk wordt het nu wel steeds korter. Aanleren van gewenst gedrag is idd moeilijker dan afleren!
    Charlie: ik dacht idd ook al dat het niet handig was om te kijken als ze stil is met die 10 minuten regel. Dan maak je haar alleen maar wakker of hoopvol. Maar ook niet als ze echt hard op de deur bonkt, toch?
    Voor vanavond weer helemaal vol goede moed er tegen aan!! Ben benieuwd!

Met de zijkant van het bed eruit kan het meevallen hoor! Toen mn dochter voor het eerst in een peuterbed ging toen liep ze er wel steeds uit, maar dat was snel over nadat we de klink omhoog hadden gezet. Maar zoonlief bleef er gewoon inzitten en riep als hij wakker was ;)

Beatissimam: Maar ze is echt nog niet wakker op dat tijdstip hoor... wel wakker, maar niet fit bedoel ik. In bed nemen is ook voor niemand rustig, want ze gaat alleen maar draaien, kletsen, spelen etc. Niemand slaapt dan nog ( ook wel eens geprobeerd). Het feit dat ze uiteindelijk weer insliep sterkt me hierin ook en de gastouder vond haar vandaag echt gezellig!!

Paarse en Vonnie: bedankt voor de support!

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb niet alles doorgelezen, maar heb je haar ook wel eens verteld waarom wij mensen eigenlijk slapen?
    Dat je groeit in je slaap, dat je lichaam er beter van wordt als die ziek is, dat je slimmer wordt als je genoeg slaapt?
    Een beetje in kindertaal, en het zal ongetwijfeld per kind verschillen, maar voor sommige wijsneuzen is het prettig om te weten waarom we nou eigenlijk slapen.
    Dat heb ik ook bij de oudste gedaan, toen hij een periode slecht sliep.
    Dat hielp erg goed.

Verder, vooral doorgaan. Duidelijk en consequent zijn. Goed je grenzen stellen en aanhouden. En onthou dat dit voor HAAR bestwil is. Uiteindelijk heeft ze hier ontzettend veel aan in haar verdere leven. Kinderen hebben die duidelijke grenzen nodig! Voor hun eigen zelfvertrouwen, voor een geborgen en veilig gevoel.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat een leuke tip!
    Ik weet niet of ze er nog te jong voor is of het type kind. Mn zoon zou dit zeker wel kunnen waarderen, maar zij denkt (nog?) iets minder na over dat soort dingen.
    Ik kan het iig proberen.

Vanavond was ze constant aan het vragen of de deur open kom blijven. Bijna was ik gezwicht, maar het gezegd dat dat mag wanneer ze 3 nachten rustig gaat slapen en blijft slapen. Denk niet dat ze het vooruit kan zien, maar het feit dat ik geen " nee" zei maakte het al acceptabel :)
    Desondanks moest ze weer huilen toen ik naar beneden ging. Gelukkig werd het geen krijsen zoals gisteren en klonk ze meer zielig dan overstuur.
    Maar binnen 10 minuten was ze stil!!!!! JOEHOEOE!!!
    Nu hopen dat de vroege ochtenden ook zo goed gaan!! Vanochtend had ze nog tot 8 uur geslapen en is ze eigenlijk heel de dag goed gezellig geweest!!

20. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Zet m op he! Xxx

Deel Deze Pagina