Aanbieden diverse activiteiten peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 5 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb een zoon van 2,5 die het liefst de hele dag met zijn auto's speelt ;) Hij gaat helemaal op in zijn spel. Hij doet ook wel andere dingen hoor (bv boekje lezen/zusje voorlezen, kleien, magnetisch tekenbord, buiten spelen, duplo), maar ik krijg hem maar moeilijk enthousiast voor een puzzel, knutsel, kleurplaat oid. Hoe doen jullie dit? Of doen jullie hier niets mee? Dat kan natuurlijk ook :D

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lekker z'n gang laten gaan zou ik zeggen!

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Kleuren is hier ook niet favoriet. Tenzij wij een quiz tekenen. Bied het elke maand even aan of zo. Wil hij het niet, is dat ook prima.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Uk is ruim 2.5 en we zijn al langer bezig met knutselen, kleuren, puzzelen maar ook bakken.
    Ik zorg er voor dat een actief zoals dat niet langer duurt dan 10/15 min want n die tijd krijg ik bij hem het leukste resultaat/gezelligheid
    Stempelen met wc rolletjes, waterverf, papier scheuren en plakken, met gewone verf laten tekenen, wil je makkelijk resultaat kun je een afbeelding vast maken op het oppervlak en dan er om heen stempelen met een spons of ballon. Wanneer het droog is plaatje weg halen.

Tekenen en kleuren doen we ook, de ene keer is dat met wasco en de andere keer met stiften (uitwasbaar) en kleurpotloden. Als het een kleurplaat is pas ik dat aan op zijn favoriet van die tijd of aan het seizoen.

Puzzelen moest hij eerst ook weinig van hebben, sinds een paar weken ging het in eens hard van 9 naar 15 naar 35 stukjes. Als hij door heeft dat je een stukje vast neer kan leggen omdat je weet wat er komt kun je in eens veel puzzels maken. (Wel grote afbeeldingen zonder teveel details)

Samen koekjes of brooddeeg maken is ook leuk. Vandaag samen focacciadeeg gemaakt. Hij helpt met afwegen en gooit het in de machine. Daarna toedekken en weethij dat het moet rusten.

Ps ook uk speelt graag met duplo en samen maken we hele grote huizen en torens. Gewoon samen doen waar zijn interesse ligt en af en toe wat andere dingen uitproberen/uitdagen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou zeker niks dwingen, maar iets anders aanbieden is niet verkeerd.
    Maar als het alleen gaat om niet puzzelen en knutselen dan zou ik het even laten gaan.

6. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier heeft mijn zoon altijd een broertje dood gehad aan iets anders dan auto's, vooral tekenen moest hij niets van hebben.
    Het komt vanzelf wel, aanbieden prima, gaat het niet, dan niet.
    Heerlijk dat hij zichzelf kan vermaken!

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier precies hetzelfde. Auto's, garages en treinen (duplo en hout) zijn hier verreweg favoriet. Soms gaan we kleien, dat vindt 'ie ook leuk (ik wat minder ;)). Zelf teken ik graag en ben ik het liefst creatief bezig, helaas zie ik daar nog weinig van terug in ons zoontje. Hij houdt wel van lezen, maar inderdaad een puzzel of lekker een uurtje tekenen of verven is niet aan hem besteed. En als we beginnen met kleuren, dan eindigt het altijd met tekenopdrachten die IK dan moet uitvoeren en dat zijn dan ook 9 van de 10 keer auto's, treinen, vliegtuigen en opleggers.... jippie :D.
    Ach, misschien komt het nog.... (of niet).

8. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Tja als hij dat nou leuk vind en lief speelt...!
    Je zou samen eens wat anders kunnen doen. Samen knutselen vind hijt erg leuk nu bijvoorbeeld.
    Maar verder speelt zoon ook altijd met auto's. Puzzelt ook wel maar op zeker moment rijd er dan toch ineens een auto over de puzzel. Of toen ik een keer een soort poppenhuisje van de speelotheek had, was dat geen huis, maar n garage:D
    Zelfs bij duplo moeten er garages en tunnels gebouwd worden.
    Lekker zn gang laten gaan!

9. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Hihi dat ken ik ook ja! Mooooi roept hij dan ook nog heel hard:p

10. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Haha, hier heb ik ook zo'n jongentje lopen. De hele dag rijden z'n auto's rond. Ook wel ander speelgoed (keukentje, knuffels) maar Vooral auto's, vrachtwagens, treinen en vliegtuigen.
    Knutselen aan tafel? Geen zin, alles vliegt door de de kamer. Puzzelen? De insteekpuzzels die we hebben kan hij wel maar na 2 stukjes is hij het zat.
    Hij kan heerlijk spelen maar echt 'educatief' spul is niet aan hem besteed.

Hij is trouwens wel veel bezig met kleuren en tellen. Hij telt zn auto's en benoemd hun kleur (nog lang niet foutloos maar het gaat steeds beter). Op die manier leert hij wel regelmatig iets nieuws en daar speel ik dan maar op in.

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Tot nu toe alleen dit gelezen dus reageer puur hier op.

Hoe doen jullie dat? Euhm niet! :)
    Je kan doen wat je wil maar als hij puzzels echt niks vind gaat hij het ook niet leuk vinden omdat jij wil dat hij het leuk gaat vinden :)
    zoontje hier heeft echt een hekel aan zulke activiteiten. Pas sinds een maand of 2 begint kleuren er een beetje in te komen. Maar dat is dan 1 blaadje kleuren of tekenen per 2/3 dagen. Op school iets beter maar dan doen bijna alle kindjes mee.

Deel Deze Pagina