Wat is gemiddeld?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 4 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,
    Gisteren was ik met mijn zoontje (3.5 jaar) op bezoek bij een ander kindje, die ongeveer even oud is. Het viel me op dat dat jongetje heel zelfstandig is. Loopt op en neer naar boven, gaat zelf naar de wc, speelt continu zelf... als ik dit vergelijk met mijn zoontje, dan valt me op dat mijn zoon mij overal bij nodig heeft. Hij is erg bijdehand maar ook snel bang. Hij durft niet zelf naar de wc (bang dat er iets is op de wc). Durft ook niet alleen in een ruimte te zijn. En hij claimt mij de hele dag door met spelen. Wil alleen maar alles samen doen. Heel af en toe speelt hij een kwartiertje zelf. Ik vind dit soms best vermoeiend. Heb al geprobeerd een wekkertje te zetten om hem te leren zelf te spelen, mAar het verzet is zo hevig dat we de hele middag zijn beland in ruzie en huilen. Is dit normaal voor de leeftijd?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb geen idee wat gemiddeld is of wat je minimaal mag verwachten. Ik kan wel mijn eigen ervaring met je delen. Mijn zoon is bijna 2. Hij gaat nog niet naar de wc. Hij klimt zelf de trap op, naar beneden til ik hem. Hij speelt heel goed alleen. Hij vraagt heus wel eens of ik erbij kom zitten, maar hij kan ook rustig een half uur of langer heel tevreden zelf spelen.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik denk dat dat ook erg per karakter verschilt. Mijn oudste kon met 3,5 ook echt niet lang zichzelf vermaken, maar was met veel dingen wel heel zelfstandig (qua naar wc gaan, boterham smeren etc).

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter ging op 3,5 jaar ook al alleen naar de wc. Maar ze was ook al zindelijk voor ze twee was, dus ze had tijd genoeg gehad om het te leren. Verder kleedde ze zich toen ook al zelf aan en droogt ze zichzelf min of meer af. Trap lopen ook. Zelf spelen dan weer minimaal, dat heeft ze nooit goed gekund. En ze heeft bijvoorbeeld nog steeds een van ons nodig als ze gaat slapen, dat durft ze niet alleen. Dus het varieert...

Maar misschien kan je er wel op oefenen? Samen met je zoontje van de wc een leuke plek maken met tekeningen van hem bijvoorbeeld. Hem uitdagen om zelf kleren uit de kast te pakken. Vragen om je te helpen door boven iets te gaan halen.

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik denk dat het voor een groot deel van het karakter afhankelijk is. Hier 2 jongetjes, waarvan de oudste ook erg lang hulp vroeg/nodig had bij een hoop zaken en moeilijk zelf kon spelen (en nog het liefste samen speelt), terwijl de jongste (bijna 3) wel al zoveel mogelijk zelf wil doen en makkelijk een half uur alleen speelt.

6. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het per kind verschilt.
    Mijn dochter is redelijk zelfstandig denk ik.
    Ze gaat zelf naar de wc. Roept ons wel als ze klaar is.
    Trap op mag ze zelf, trap af niet (heeft te maken met een gebeurde situatie in mijn omgeving waardoor ik het spannend vind).
    Zelf spelen is wisselend. Ene dag kan ze het prima, andere dag heeft ze mij meer nodig.
    Ze kan zichzelf aan en uitkleden (behalve sokken en schoenen aandoen)
    Slapen doet ze "zelfstandig". Als ik haar op bed leg een wegloop komt ze de volgende dag pas van haar kamer af wanneer haar wekker gegaan is.

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Het ligt denk ik heel erg aan je kind. Oudste is 2,5 en gaat wel zelf naar de wc. De trap op en af mag ze ook zelf, maar ze moet dit wel eerst vragen. Ik wil namelijk niet dat ze zelf het traphekje gaat openmaken. Spelend wisselt erg. Soms kan meer dan een uur zelf spelen en soms is 10 minuten al te veel. Maar over het algemeen gaat een halfuur/drie kwartier wel.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik vind inderdaad dat je zoontje teveel aan je hangt.mijn dochters van 3 en 2.5 zijn een stuk zelfstandiger. Gaan beiden alleen de trap op en af, want ze spelen graag boven. De oudste gaat alleen naar de wc en ze kunnen beiden uren zelf spelen. Sommige dagen gaat dat beter dan andere, maar over het algemeen genomen gaat dat dus goed.

9. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik weet niet wat gemiddeld is maar onze dochters zijn wel veel zelfstandiger. Zeker met 3.5 was de oudste al heel zelfstandig (dan gaan ze ook al bijna naar school)
    Zelf spelen doen ze hier ook goed ook de jongste van 2 jaar die hoor je eigenlijk niet. Soms komt ze even vragen of ik een boekje wil lezen maar daarna gaat ze weer verder. Het lijkt mij echt heel vermoeiend om heel de dag je kindje te vermaken. Wie weet heeft iemand een goede tip?

10. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Bestaat er een gemiddeld kind dan, nee ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier.
    Daarom zijn alle kinderen uniek.
    Maak je geen zorgen het komt allemaal van zelf.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Wat betreft gemiddelde: ieder kind ontwikkeld zich anders. Maar je mag op een bepaalde leeftijd wel dingen verwachten van een kind. Ik heb tegenwoordig het idee dat iedereen alles op een bepaalde leeftijd maar normaal vindt, want "ieder kind doet het op zn eigen tempo".
    Dat kun je niet over alles zeggen om het daarmee maar normaal te vinden.

Ts, mijn oudste was ook wat sneller zelfstandig dan de jongste, maar de dingen die jij noemt deden ze op die leeftijd al ruim. Behalve de trap, dat nog maar net, maar dat komt door mij: ik vind trappen doodeng omdat daarmee ooit iets voor gevallen is. Maar voor de leeftijd van jouw zoontje is alleen naar de wc en alleen in een ruimte echt iets dat je zou mogen verwachten.

12. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Mijn dochter is van oktober 3 maar al ruime tijd zelfstandig. Al heel lang zindelijk en gaat ook zelfstandig naar het toilet. Kleed zichzelf uit en kan haar sokken, onderbroek en broek zelf aan doen. En haar jas. Gaat zelf de trap op en af. We hebben geen traphekje. Behalve als ze een speeljurk aan heeft, dan vraagt ze mij om haar te dragen. Speelt altijd alleen vraagt mij hooguit 5 min per dag om samen te spelen. Ik hoef haar ook nooit aan te sporen iets te doen, ze heeft genoeg fantasie. Als we bij mensen met kinderen op bezoek zijn, dan gaat ze ook alleen spelen. Dat dan weer wel haha, samen spelen vind ze maar heel kort leuk. Ze doet liever haar eigen ding..

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#13 MMarianne, 4 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2017
    Toen zoontje 3,5 was vond hij het bij andere ook nog spannend alleen naar de wc te gaan (was überhaupt "pas" met 3,9 jaar zindelijk) of boven te spelen, alleen de trap op en af ging ie wel en alleen spelen deed ie ook. Hij vindt nog steeds wel dingen snel spannend maar sinds dat hij naar school gaat maakt hij grote sprongen daarin. Vind dit dan ook nog wel vallen onder "ieder kind is anders".

14. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Mijn dochter is ook 3.5 en gaat zelfstandig naar de wc, ook 's nachts. Kleedt zich ook zelf weer aan alleen knoop vd broek lukt haar nog niet.
    Loopt alleen naar boven en weer naar beneden en gaat ook wel naar boven om daar alleen te spelen.

15. Rinskejoviella

Rinskejoviella Niet meer actief

Mijn dochter wordt in maart 3, en kan soms een kwartiertje zelf spelen.
    Maar meestal eist ze mijn aandacht op.
    Dan moet ik of erbij komen zitten of mee spelen of ze wil iets samen doen. En dan niet een kwartiertje, maar de hele dag.
    Haar middagslaapje is een drama, dus echt tijd voor mezelf heb ik niet op de dagen dat ik beide kinderen thuis heb zitten/lopen.
    Ik denk dat het per karakter verschilt. Een ander kindje van een vriendin van mij, wat een week ouder is, en nog een ander kindje wat een maand ouder is, die spelen wel langer zelfstandig en alleen.

16. cs1986

cs1986 Actief lid

7 mrt 2013
    117
    4
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Mijn zoontje hangt inderdaad erg veel aan mij. Hij reageert ook vaak afwijzend naar zijn vader toe, terwijl die juist altijd heel leuk met hem speelt. Heeft iemand misschien gips hoe ik hem zelfstandiger kan laten spelen en hem minder angstig kan maken? Ik weet ook zeker dat het een manier is om aandacht te vragen, maar hoe leer ik hem dat minder te doen? Ik ben jarenlang kleuterleerkracht geweest en geef nu les aan oudere kinderen, dus had verwacht dot sport dingen toch wel zelf te weten. Maar als het om je eigen kinderen gaat, is het toch even andere koek merk ik.

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoontje is in november 3 geworden. Trap lopen doet hij zelfstandig, beide kanten op, al sinds hij 2,5 jaar oud is (denk ik, in ieder geval al een paar maanden). Naar de wc gaan kan hij ook zelfstandig, maar nog niet zo lang. Soms wil hij toch dat ik mee ga naar de wc, soms wil hij persé zelf gaan. Hij kan zelf zijn sokken, onderbroek en broek aantrekken. Hemd en longsleeve met een beetje hulp. De schoenen doe ik. Zijn jas trekt hij zelf aan, maar ik moet wel de rits doen.

Spelen is hier bij beide kinderen (3 en bijna 6) wel een dingetje. Daar zijn ze beide niet zo goed in. Ze kunnen het wel! Op het KDV speelt mijn zoontje zelfstandig en ook met andere kinderen. Op school toont mijn dochter zich ook heel zelfstandig. Maar thuis willen ze heel graag met mama spelen. Eigenlijk heb ik alleen rust als ze film kijken of samen spelen. Dat laatste doen ze gelukkig steeds vaker. Of als ik kook of overduidelijk met iets bezig ben. Dan zien we wel in dat ik niet beschikbaar ben. Als ik een was ga doen, willen ze meestal ook mee. (De oudste doet dat alleen omdat de jongste ook gaat.)

Ik kreeg een keer de tip om bijvoorbeeld eerst de vaatwasser in te ruimen. Als je kind dan is gaan spelen, kun je even de krant of de iPad op het aanrecht leggen en zelf eventjes lezen. Het is misschien omslachtig, maar dan spelen ze weer even een kwartiertje zelf en hebben ze dat weer geoefend. Dan daarna uitbouwen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Haha ja op je werk is het allemaal makkelijker he;) dat merkte ik ook na jaren kdv toen ik een baby kreeg😂.
    Maar proberen afspraken te maken en evt een klokje erbij. Mama gaat nu bv 10 min poetsen/opruimen/boek lezen en daarna doe ik iets met jou. En dan wat langer uitbouwen.
    En wat betreft die andere ruimte....je kunt afspreken dat hij even op zn kamer speelt (en dan wel zorgen dat het gezellig en uitnodigend is om te spelen) en dat jij de was vouwt in je eigen slaapkamer of in de badkamer bezig bent.

19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    mijn zoontje was net 3 toen ie zelf naar de wc ging
    traplopen was ie 2.5 hij houd zich dan goed vast dus kon prima
    kan heel goed alleen spelen
    aan-uit kleden begint ie nu eigenlijk pas mee en gaat elke dag een stukje beter

20. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zelf leren spelen gaat inderdaad het makkelijkst als jij zelf bezig bent. dus beetje afstoffen, vaatwasser , de was doen en hem dan( als dat boven is ) meenemen en boven laten spelen.

Trap op kan hij echt wel. gewoon als je naar boven gaat zeggen , probeer het maar ik loop achter je. en leren goed naar beneden te gaan.
    hoe fijn je je daarbij voelt is ook afhankelijk van je kind en waar en hoe je trap staat.

naar de wc deden ze hier ook niet helemaal zelf met 3 jaar meestal lastig qua broek en weer aankleden, kraan open om handen te wassen. maar rond 3,5 begon dat wel te komen. Is ook wel handig qua school met 4 jaar.

Deel Deze Pagina