Het leed wat zindelijkheid heet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bulakgirl, 28 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Haai! Dit is vast topic 1235855 over zindelijkheid.. Maar ik kan wel wat meedenkt hulp gebruiken! :)

    Onze jongste wordt eind mei 4 en zijn we al sinds oktober bezig met zindelijk zijn... Het ging over het algemeen goed! Af en toe een natte broek, omdat hij dan net te laat was... Dus we hebben hem een hele tijd op vaste momenten naar de wc gestuurd... Maar nu is het probleem dat hij dus niet uit zichzelf gaat! Met als gevolg dat hij nu, zodra hij in spel is of in tv trance aan het einde van de dag (zodra we koken gaat de tv aan zodat de Kids even tot rust kunnen komen) gaat het mis... Dan is het niet een druppeltje, nee de hele broek een grote natte plek!

    Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet! Het lijkt alsof hij toch niet echt door heeft wanneer hij naar de wc moet, zeker als hij moe en afgeleid is... Of hij is gewoon lui!

    In ieder geval geeft hij na afloop van die "ongelukken" aan dat hij niet weet wat er is gebeurd en dat zijn piemel gewoon moest plassen.. Of dat hij het niet op kon houden.

    We hebben geprobeerd hem alleen te herinneren aan naar de wc te gaan, maar niet te sturen om het zelf voelen te stimuleren.. En er hebben een sticker kaart zodra hij een droge broek houdt op de dag dat hij dan een sticker krijgt en aan 't einde van de weg dan een kado krijgt! Maar dit lijkt nog niet echt te helpen!

    Iemand nog andere tips?
     
  2. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Oh het is zo frustrerend! Mijn dochter is jonger (2,5 jaar). Ze was zindelijk toen we terug kwamen van vakantie met 2 jaar. Tuurlijk nog wel eens een ongelukje maar over het algemeen ging het goed. Op het kdv gaf ze niks aan dus daar deden ze een luier om, namen haar wel mee naar de wc en zeiden af en toe proberen te luier even af te laten (volgens mij nooit gedaan) daardoor werd het voor dochter heel onduidelijk op kdv een luier, thuis niet. Uiteindelijk zei de leidster 2 welen terug dat ze serieus met de zindelijkheid aan de slag wil gaan dus geen luier meer aan. Nou prima! Gaat hartstikke goed alleen ze geeft het op het kdv niet aan maar gaat wel met de plasrondes mee. Af en toe een ongelukje. Thuis geeft ze het soms wel, soms te laat aan. 8 van de 10 keer is haar onderbroek nat. Als dat niet het geval is dan zegt ze ook op de wc mijn onderbroekje is niet nat he mama. Vindt dit ook heel lastig! En ook sneu want ze kon het eerst wel!
     
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    hoevaak herinner je hem eraan? Toen mijn zoontje er net mee bezig was zei ik volgens mij de hele dag door; moet je plassen? :D En zeker als hij een beker leeg had gedronken, dan hield ik het wel extra in de gaten. ik denk dat je misschien ook wel veel verwacht dat hij tijdens spel en tv kijken er aan moet denken. Ik zou hem daarin nog een beetje steunen.
     
  4. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wat doe je wanneer hij een natte broek heeft? Wat laat je hem doen?
     
  5. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Dan vraag ik wat er gebeurd is, hoe die natte broek komt en waarom hij niet eerder naar de wc is gegaan... Of zeker als ik hem vlak daarvoor nog gevraagd heb of hij nog naar de wc moet, daar niet op gereageerd heeft.... Kan hij uiteraard nooit echt een duidelijk antwoord op geven... Laat 'm dan alsnog naar de wc gaan en fan mag hij dus geen sticker plakken 's avonds... Volgende dag herkansing
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je geen optie moet laten om niet te gaan. Herinnering betekent gaan proberen. Punt.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    En als hij nou eens helemaal moet stoppen met wat hij deed en zelf moet zorgen dat hij weer schoon en droog wordt?
    Dus zelf schone kleding pakken, zichzelf wassen en aankleden, zorgen dat het vieze spul in de wasmand komt. Dat is best vervelend wanneer je dat meerdere keren moet doen.
    Daarnaast zou ik elke keer wanneer hij (op tijd) op de wc plast hem een sticker laten plakken. Met 3,5 jaar aan het einde van de dag belonen met een sticker heeft niet zoveel zin, te abstract op die leeftijd.
    Kaart vol is bijvoorbeeld een klein cadeautje (wat stiften, surprise ei of naar de speeltuin).
    Hele boekje vol kan je een groter cadeau doen.
     
  8. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ja, maar probleem is niet dat hij het niet kan... Als ik hem op de wc zet plast hij... Geen probleem... Probleem ligt hem meer in het niet voelen als zijn blaas dus vol zit om óf dat hij dus te lang uit stelt omdat hij geen zin heeft ;(

    @Emma86
    Zelf laten opruimen etc is misschien ook nog wel een idee ja... Dankje
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Elk kind moet dat leren, hoor. Soms gaat dat snel, en soms duurt dat een paar maand.
     
  10. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Laat je 'm zelf uitkleden na een natte broek? Zo niet en je helpt hem.. Niet doen. Bijna alle kinderen vinden dit vies.. Dus... prima jij plast in de broek mag je zelf je kleren uit doen... Dat was hier een paar keer.. Bij beide.. Klinkt streng, ben ik helemaal niet...

    Onze 2e zoon nu 3jr4mnd is net 2,5 week zindelijk.. Paar dagen terug plaste hij weer 4x per dag in z'n broek. Dus mocht zelf alles uittrekken. Daarvoor zei ik heel vaak moet je plassen? Echt heel vaak.. Later gaf hij het steeds zelf vaker aan. En soms hield hij het zo lang op en liep dan naar de wc, maar te laat.. Iets met ik ben te druk heb er nu geen tijd voor.. Ja dat gaat er bij mij niet in terwijl ik 'm 5 min geleden nog heb gevraagd bij wijze van... Dus mocht zelf elke keer z'n kleren uittrekken.. Nu gaat het weer goed. Zo deed ik 't ook bij de oudste.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was het ook zelf de natte boel uittrekken, netjes in de emmer op de badkamer gooien, zelf wassen met een washand, zelf afdrogen en droge kleren aan en als het enigszins kon ook zelf de natte vloer droogmaken. Ik vertelde gewoon stap voor stap wat ze moesten doen, zonder dat ik boos was. Het is al heel snel veeeeel meer - en stommer, en viezer - werk dan gewoon even tijdens je spel naar de wc gaan en weer verder spelen. Oudste was 3 toen we dit zo deden en het kwartje viel snel. Het klinkt streng, maar dat was het niet - ik deed het werk alleen niet voor haar ;)
     
  12. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    @Shakes

    Ik weet dat ieder kind het moet leren, maar dit kind leek het te kunnen.... En ineens in de laatste weken gaat het weer (gruwelijk) mis! Waar het voorheen een kleine druppel in de onderbroek was, omdat hij het net te laat voelde, zijn het nu weer volledig natte broeken! :-/

    Maar we gaan de zelf opruimen en omkleden tactiek eens proberen!

    @PerfectLittleTwin
    Nou dat dus precies! Dan zeg je nog "let je op? Moet niet naar de wc zo? Het is alweer even geleden, denk je niet dat het tijd is om weer eens naar de wc te gaan?" en dan als. Antwoord "nee hoor ik hoef niet, en boos worden als je iets dwingender zegt naar de wc te moeten gaan... Want hij hoeft niet!" en dan idd 5 minuten later een natte broek! :(

    Ik ga het eens proberen
     
    Shakes vindt dit leuk.
  13. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Hmmm ik denk toch dat we een tripje cjg moeten gaan doen binnenkort ofzo? Vandaag bij de gastouder heel goed aangegeven met buiten spelen dat hij moest plassen! (jeej! Want dit deed hij nooit) maar toch presteerde hij het om eind van de middag z'n hele plas in 't midden van haar woonkamer te laten lopen! :( waardoor we toch allebei een beetje twijfels hebben of hij het wel voelt.... :(
     
  14. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Weet je, alles wat ik hier lees... het past echt bij de leeftijd. Maak je niet zo’n zorgen. Ik zou het al helemaal niet hoog oplaten lopen. Zindelijk worden gaat met vallen en opstaan, terugval en natte broeken. En dan ineens gaat het wel goed.

    Ik zou meteen de stickers de deur uit doen. Het legt er juist zo’n druk op. Ik bedoel leren lopen beloonde je toch ook niet met stickers als hij een keer niet is gevallen? ;)

    Aangeven dat je het lastig vindt dat hij niet reageert als je het vraagt. Hem laten meedenken over een oplossing. Hem ook inderdaad laten helpen om op te ruimen. En gewoon zeggen: “he wat rot voor jou dat het weer is mis gegaan. Een natte broek is zóó vies!”
    Zo leef je voor hoe het moet.

    En dan een lange adem hebben.
    Hier was al vanaf 2,5 zindelijk, maar door afleiding of drukte op school of thuis had hij tot zijn 5e wel ongelukjes. En soms ging hij wel, maar te laat. En dan was de hele wc nat, broek nat.
    Toen hij ongeveer 5 was geworden, heeft hij het nooit meer. Hij gaat er heel verstandig mee om. Besluit dat ie soms als we weg gaan ‘even voor de zekerheid gaat plassen’ bijvoorbeeld.

    Ik vond het ook een rotperiode. Soms had ik het idee dat niks hielp, hij gewoon niet wilde luisteren /leren, maar nu achteraf begrijp ik dat dat met zijn ontwikkeling te maken hebben. Er gebeurt nog veel in dat koppie.
    Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  15. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Even inhakend op wat je vertelde over dat hij het eerst wel kon en het nu weer minder goed gaat..
    Kan te maken hebben met spanningen, nieuwe situaties, ontwikkelings sprong, moe zijn, beetje ziekjes voelen. Zo hebben ook veel kinderen een terugval als ze naar school gaan. Heel lastig, maar dat hoofdje heeft het dan zo druk met andere dingen, dat zindelijkheid even weer minder kan gaan.
    Ging bij ons ook zo.
     

Deel Deze Pagina