Mijn lieve meisje wil sinds deze week niet meer inslapen. Opeens, uit het niets ontstaan er grote drama's, waar ze niet uitkomt. Er is niets veranderd aan haar bedritueel. Ook niet in haar kamer. Het enige is dat er een broertje op komst is en dat dat misschien de reden is voor de onrust. Nu kennen we het wel dat ze zo nu en dan een soort van onrustperiode heeft. Dan slaapt ze die periode slecht, veel wakker 's nachts en een duidelijke hang naar mama. Alleen deze keer is het wel heel heftig. Overdag moet ze me zien, wil niet meer alleen spelen, kan zich maar kort vermaken met iets. Ze maakte nooit problemen van het slapen gaan. Soms huilde ze wel even, maar dat was van korte duur. Ze wil nu alleen maar dat ik naast haar ga liggen en dan wil ze wel in bed blijven liggen. Wij vinden het geen probleem dat ze 's nachts bij ons komt liggen. Dan heeft ze de eerste start al gehad in eigen bed. Dochter slaapt vaak 's middags nog. Ze gaat dan rond 7 uur, half 8 weer naar bed. Van te voren gaat ze in bad. Heeft iemand tips, ervaringen hiermee? Ben erg benieuwd of het een fase is, of dat ze het gewoon even moeilijk heeft met de komst van de baby en alle veranderingen in huis (babykamer, box, kleertjes) en het gewoon even nodig heeft dat ze zeker weet dat we er voor haar zijn?
Mijn dochter heeft dit momenteel ook maar hier is het duidelijk testen.... Ze wil het liefst nog 100 kusjes voor ze gaat slapen en als dat niet werkt roept ze dat ze moet plassen ( dit heb ik 2x toegelaten maar ze vond het alleen maar gezellig haha) De laatste 2 weken heb ik gewoon de deur dichtgedaan en even laten razen, ze wordt dan heel boos maar nu is ze na 5 a 10 minuutjes stil. Ze altijd al een slechte slaper geweest hoor, slaapt pas sinds 1 maand iedere nacht door. Daarvoor was het iedere nacht van 1 tot 4 uur snachts klaarwakker.... Ik denk dat het nu vooral een fase is van verlatingsangat.
Hoi vlinder, Bedankt voor je reactie. Ik heb ook zo'n vermoeden dat het met verlatingsangst te maken heeft. Het gekke is dat ze nu zonder problemen in bed is gegaan voor haar middagslaapje. Het laten razen hebben we gisteren geprobeerd. Dat werkt helaas niet. Ze raakte zo overstuur dat we wel iets moesten doen. Ook waren we al uren in de weer. Om half 10 is mijn man er maar naast gaan liggen. Toen is ze in slaap gevallen. Helaas is het geen lange termijn oplossing. Normaal gesproken is ze een redelijk goede slaper. Weken lang wordt ze niet wakker en soms periodes wel. Poe hee, hoe hebben jullie dat opgelost tussen 1 en 4? Dan ben je zelf toch ook helemaal kapot?
Mijn jongste is wel ietsje ouder, maar slapen was op een gegeven moment ook drama. Wij blijven er 's avonds even bij zitten. Vaak lezen we zelf een boek. Voor mijn dochter is dit rustgevend en slaapt ze vaak binnen 10 minuten. Dit werkt op dit moment het beste.
Rond deze leeftijd kan verlatingsangst weer opspelen. Kan ook een combi van verlatingsangst en baby op komst zijn. Ons zoontje heeft heel lang gehad dat hij niet alleen ging slapen. Was enorm angstig. Sinds een aantal weekjes is dit voorbij, hij is nu 4. Bij hem was het geen fase. Onze dochter heeft deze fase ook gehad, begonnen rondom haar 2e jaar. Wij gaven toe aan haar behoefte en bleven dan bij haar totdat ze sliep. Na een tijdje het ' s middags gaan afbouwen. Begonnen met de deur open te laten en dan op de bovenverdieping rommelen totdat ze sliep. Nu slaapt ze weer zonder problemen. Hier was het dus mee gaan in hun behoeftes. Zoon sliep ook lang ' s nachts niet alleen. Ook dit gaat nu goed. De kids slapen wel samen, willen per se samen op een kamer.
Zo herkenbaar. Hier ook een dochter die bijna altijd goed alleen is gaan slapen, maar nu plots 's avonds niet meer alleen in slaap wilt vallen. 'S middags is er geen probleem, dan gaat ze zonder morren slapen. 's Avonds gaat ze wel flink in haar bed liggen, maar begint ze na een paar minuutjes op ons te roepen. En na een tijdje gaat dat roepen over op hysterisch huilen. Dan is ze ontroostbaar tot 1 van ons naast haar gaat zitten, en valt ze meteen in slaap. We wachten 's avonds altijd even af, want soms valt ze na het jengelen toch in slaap, maar als ze hysterisch wordt, gaan we er gewoon even bij. We hopen dat het idd maar een fase is. Hier is trouwens ook een kindje op komst, dus dat speelt bij die tweejarigen mss toch mee?
Missch bang in het donker? Onze zoon is een hele makkelijke slaper en toen hij ineens niet meer wilde gaan slapen emz emz bedacht ik me ineens dat hij missch een lampje wilde. En indd: de deur van zijn kamer moest (en nog steeds) openblijven en er moest een lampje aan (brandt nog steeds elke avond) Missch bang voor schaduwen of een bepaald iets in haar kamer wat er nu ineens eng uitziet??
Hoe wij dat opgelost hebbwn tussen 1 en 4?? Haha eerst proberen terug in slaap te krijgen maar na 1,5 uur gaf ik dit op....dan maar uit bed om uit te razen en dan liep ze te rennen en te kletsen en als ze rustiger werd kon ik aar zonder problmen weer in bed leggen. Ik ben vanaf de feboorte degene die er dag en nacht uit gaat, mijn man werkt erg onregelmatig waaronder ook nachtdiensten....dus ik was gesloopt maar nu gaat het gelukkig beter.
Dank voor jullie reacties. Ondertussen zijn we erachter dat ze niet durft te slapen. Waarschijnlijk droomt ze heel veel. We lossen het nu op door haar in ons bed in slaap te laten vallen en haar in eigen bed te leggen zodra wij naar bed gaan. Omdat ze zo onrustig is nu, wordt ze ook 's nachts weer wakker en dan komt ze bij ons bed staan. We leggen haar gewoon tussen ons in en dan slapen we allemaal. We hopen dat, als ze weer in een wat rustiger vaarwater zit, ze ook de nachten weer doorslaapt. Alleen het inslapen is dus nog even kijken. Eerst maar weer vertrouwen kweken in het gaan inslapen. Ze heeft een lampje, maar de deur open laten kunnen we straks ook nog proberen. @vlinder: dat heeft je zeker een berg energie gekost zeg. Gelukkig gaat het nu beter.
Hier precies het zelfde probleem met ons 2,5 jarige zoon Ook net een dochtertje er bij van 2,5 maand Hier is het alleen in slapen ook geen optie Dus ik blijf erbij zitten totdat hij slaapt Maar de nachten zijn drama Hij wilt bij ons in bed smachts als hij wakker word Dit laten we dan toe Maar duurt soms 2/3/4 uur voordat hij weer in slaapt valt Pfff En morgen weer mn 1e werkdag
Gisteren had ze geen middagslaapje. Ze was erg moe dus. We hebben haar in haar eigen bed gelegd en mijn man is naast haar gaan liggen. Binnen 5 min. sliep ze. Wel is ze 's nachts weer in ons bed gekropen. Ben al erg blij met de start in eigen bed. De avond ervoor duurde het wel anderhalf uur voordat ze sliep. Dat zijn echt de mindere avonden. Ik vind het ook heel spannend met een kleine op komst. Straks hebben we de hele familie gezellig mee aan het nachtvoeden...