bijna 5 jaar en alles in de mond stoppen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 7 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Even kijken wat jullie hiermee zouden doen. Mijn dochter is bijna 5 en stopt werkelijk de hele dag door alles in dr mond..niet alleen af en toe als ze bv geconcentreerd naa rde tv kijkt ofzo, maar echt elke minuut wel..speelgoed, boekjes, potloden..alles wat ze in haar mond heeft.

Het wordt ten eerste irritant omdat ze ook overal op bijt en het kapot maakt, maar het lijkt mij ook niet goed.
    Even een gekke gedachte, maar zou logopedie hier iets meekunnen, of wie herkent het en wat deden jullie er tegen.

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Kan ze niet aangeven waarom ze het doet? Heeft ze last van haar mond bijv, is het verveling, pas begonnen nu het schooljaar weer begonnen is, of is het 'gewoon' zomaar echt compleet uit het niets.

Persoonlijk weet ik niet wat een logopedist hier mee zou kunnen, maar ken dat werkgebied eerlijk gezegd ook niet zo..

3. tuc

tuc Niet meer actief

Nee weet ze niet waarom, ze heeft het zelf niet in de gaten...tis al meer dan een jaar, maar steeds dacht ik..het gaat wel over maar nu ben ik er eerlijk gezegd bang voor dat het nooit meer overgaat.

Ze heeft geen last van haar mond of tanden, dat heb ik gevraagd, tis echt een tic.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Kan een manier zijn om spanning te laten afvloeien (zoiets als nagelbijten), mijn zoontje heeft ook een langere periode veel gebeten op van alles en nog wat. Hij had (in het kader van zijn autisme) sensorische integratie stoornis, waarbij hij prikkels in zijn mond erg op zocht, omdat het prettig aanvoelde (vermoeden wij).

Je zou kunnen proberen een alternatief aan te bieden, er zijn speciale bijtkettingen, bijtarmbandjes e.d. voor oudere kinderen.

Ik zou persoonlijk wel er iets mee doen (logopedie lijkt me een goede plek om te beginnen), want echt 'gewoon' kleutergedrag vind ik het niet (maar goed, ik kan het ook mis hebben... ken maar 2 kleuters ;)).

5. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Heel herkenbaar! mijn zoon van 5 stopt ook alles in zijn mond en bijt dus nagel.
    Ik ben dus ook op zoek naar een oplossing.

Zou het te maken kunnen hebben omdat mijn zoon een speen heeft gehad? hij is daar al wel bijna 2 jaar vanaf hoor maar sindsdien is het volgens mij wel begonnen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Fayenne, grappig dat je dat aanhaalt...ik dacht zelf nog even dat mijn dochter nu pas haar zuigbehoefte aan het voldoen is..ze dronk vanaf 1 jaar alleen nog maar uit open bekers, dus geen flessen of tuitbekers en was met 2 jaar al van haar speen af. Maar bij ons is het dus niet direct daarna begonnen.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    idd een soort van sensorische integratie stoornis? Onze jongste doet het ook en die heeft ook autisme. Hij is 3 en half jaar en heeft nog een speen. Heeft ie geen speen dan stopt ie alles in zn mond of bijt ie op zn tong of loopt constant met zn tong uit zn mond en likt ermee rond zn mond.

Ik zelf bijt ook graag op dingen...nu ben ik volwassen en weet dat het niet altijd kan dus doe het gewoon alleen thuis ;)

Maar goed, er zijn genoeg mensen die op hun werk op hun potlood of pen knauwen ;)

Ik zou dr idd een alternatief bieden.

Valt de juf het ook op of doet ze het op school niet?

8. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn zoon doet het ook en is al 6,5. Erg irritant, want hij kauwt alles kapot. Wielen van autootjes, lego, pennen, noem maar op. Geen idee waarom hij het doet, het hoort gewoon bij hem, maar hij weet wel dat wij het vreselijk irritant vinden.
    Dus ik lees even mee :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het schijnt een teken van hooggevoeligheid te zijn... is dat iets watje herkent. Het is een vorm van troost.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#10 Saskia78, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Volgen smij heb je er speciale armbanden voor.
    In vrolijke kinderkleuren... Maar je kunt er veilig op "knagen".
    Zal eens zoeken.... Heb er ook weleens naar gekeken omdat dochterlief als ze niet goed in dr vel zit... De kraag van dr jas opknaagt.

Kauwproducten - Sisigma

11. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Maar als ik hem er speciaal iets voor geef, dan leert hij het toch nooit af??

12. Saskia78

Mj geen idee... Je kunt hem misschien proberne het af te leren en als het echt even niet gaat... Dat hij dat moet pakken ipv lego, potloden.. Andere dingen die nogal ongezond zijn.

Ik denk dat cold turkey stoppen lastig gaat zijn.
    Vooral omdat het zoonlief ongetwijfeld minder uitmaakt dan jullie als ouders :)

13. Saskia78

Aan de andere kant heb ik ook "my fair share" aan potloden en pennen opgegeten...
    (En heb ik die neiging nog steeds maar weet ik me gewoon iets beter te bedwingen dan vroeger)

Het gaat in vlagen.. Zo eet je de ene pen na de andere... En ineens is het over.
    Maar goed.. Ik durf niet te garanderen dat het bij andere mensen ook zo gaat... En ik zou er ook niet blij van worden als dochterlief alles op ging eten.
    (Was al niet zo blij met dr jas :) En heel blij toen het mooi weer werd en ze geen jas meer aanhoefde)

14. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    @Saskia78 ja idd, met een jas is het natuurlijk helemaal vervelend...

Bij onze zoon denk ik dat het meer een gewoonte is geworden, dan dat hij echt behoefte heeft aan troost oid. Hij doet het zonder erbij na te denken, als hij een computerspelletje aan het doen is ofzo. Op school heeft hij vorig jaar in groep 3 zijn nieuwe vulpen kapot gekauwd, was de juf niet zo blij mee...En hij zit constant onder de blauwe inkt, omdat hij het ook met vullingen doet :)
    Het is ook gewoon zonde... hij is gek op technisch lego en maakt dingen van 10+, maar meestal mist hij gewoon onderdelen, of passen ze niet meer omdat ze ernstig vervormd zijn...

Mocht het echt niet over gaan, dan kan ik altijd nog overwegen om er iets voor te kopen, bedankt in elk geval voor de tip :)
    En ben blij te horen dat je er ook gewoon overheen kan groeien :D

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het zelf moeilijk om dat zo te benoemen, maar idd dat is wel iets wat bij mijn dochter past.

Vanuit mn werk heb ik van een collega een lijst gekregen met kenmerken van hoog sensitiviteit en mijn dochter voldeed idd bijna aan alle kenmerken.
    Zelf weet ik idd ook dat kinderen dat vaak doen wanneer ze hoogsensitief zijn...poeh toch een stuk lastiger als het je eigen kind betreft.;)

Bedankt voor alle reacties dames

16. tuc

tuc Niet meer actief

In het vorige schooljaar zag de juf het idd ook en die hielp haar eraan herinneren om het niet te doen. Met de meneer nu nog niet overgehad...zal het eens navragen.

Verder geen sprake van autisme ofzo hier, maar wat cygnet opperde...hoog sensitief zou heel goed kunnen.

17. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Hier kan ik mij wel invinden.

Mijn zoon is erg gevoelig en heeft veel kenmerken van hoogevoelig.
    Hij merkt het ook als ik slecht in me vel zit en reageert daar erg op.
    Ik heb even op internet gezocht naar kenmerken van hoogsensetieve kinderen en veel komt overeen.

Deel Deze Pagina