Wel of geen melk als je verder geen zuivel eet

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Child, 23 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Mijn zoon lust absoluut geen toetjes (heeft ie niet van zn moeder)
    Het enige waar hij gek op is, is zijn flesje voor het slapen gaan.
    Nu wil hij daar de laatste tijd net zo lief thee in als melk.

Ik weet dat melk niet het gezondste is wat er bestaat maar als ik de melk ga vervangen door thee krijgt hij dus helemaal geen zuivel binnen.
    Ook krijgt hij natuurlijk straks een leeftijd waarop flesjes niet echt meer nodig zijn (nu ook niet, maar het is zijn rustmoment van de dag dus ik laat hem)
    Wat zal ik doen?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier totaal geen melk. Zie de meerwaarde er niet van un toetjes eten we niet. Alle voedingsstoffen die in zuivel zitten kun je ook op andere manieren binnen krijgen

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook geen melk of andere zuivel, als baby had de oudste kma, nu is ze daar volgens mij wel overheen, maar ze lust het gewoon niet. Gezien die kma, ga ik haar ook niet dwingen. Ze eet wel taart met slagroom bijvoorbeeld op een verjaardag, dat gaat prima, maar geen dagelijkse zuivel als melk/kaas/yoghurt.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Sinds wanneer is melk ongezond?

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over de zin en onzin van zuivel, maar het heeft niet voor niks heel lamg deel uitgemaakt van de schijf van vijf.
    Kaas is trouwens ook zuivel, lust hij dat wel?

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Lekker melk laten drinken als rustmomentje alleen op een gegeven moment wel van de fles af dan een rietjesbeker ofzo?
    Hier mijn jongste verknocht aan haar fles melk bij het opstaand
    Dat wil ik eigenlijk ook ergens anders in....

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Melk op zich is niet verkeerd, maar het blijft toch melk dat voor een kalf bedoeld is en niet voor een mens.ik ben er dus van overtuigd dat het niet noodzakelijk is als je verder wel genoeg andere dingen eet en genoeg buiten komt.
    Lekker is het wel en ik eet/drink het dus ook,de oudste is gek op toetjes en kaas maar de jongste heeft nog steeds last van haar kma helaas dus krijgt ze dat niet.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee hoor, hier geen melk voor de meiden, soms heeft ze er wel behoefte aan dan geitenmelk een klein beetje.

Kaas eten ze af en toe en een toetje soms.

Probeer te luisteren naar je gevoel, en te kijken naar je kind. Hier dus echt geen gewone melk.

8. Manque

Manque Niet meer actief

Ik denk niet dat je kind per sé melk moet drinken. Wat eerder ook al geschreven is, de voedingstoffen die erin zitten kun je ook op een andere manier binnen krijgen. Dus als hij er geen behoefte meer aan heeft, of liever thee drink, so be it :)

Mijn zoon drinkt overigens ook geen melk. Soms wel een flesje fristi als we een dagje uit zijn en hij eet wel eens yoghurt, maar dat was het dan ook. En dat terwijl ik zelf verslingerd ben aan melk en wel een liter per dag zou lusten :p

9. misa

misa Niet meer actief

Hier ook geen melk, karnemelk, toetjes, yoghurt. Ze mogen wel kaas oid hoor.

Maar ik zie geen meerwaarde voor melk. Misschien moet je je proberen in te lezen naar voedsel wat het goede van melk kan vervangen.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Melk is niet zo supergezond voor je als dat ze ons vroeger lieten geloven, maar het zeker niet ongezond hoor! Voor kinderen gewoon goed.

Het is nog steeds geen bewezen feit dat melk slecht is!

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

In welke producten zit dan nog meer calcium behalve zuivelproducten?
    Calcium heb je toch nodig voor een goede botaanmaak of is dat totaal niet zo?

Het is wel handig voor mensen die geen enkel zuivelproduct tot zich nemen, om dan te weten waar ze voldoende calcium uit kunnen halen.

12. Manque

Manque Niet meer actief

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Haha heb je het artikel ook gelezen? Als je de aanbevolen hoeveelheid calcium uit een andere bron dan zuivel wil binnenkrijgen is de kleinste hoeveelheid 355 gram witte amandelen per dag! Je kan natuurlijk ook voor alternatieven gaan, zoals 12,5 liter Evian of 4 kg gekookte bloemkool...

Conclusie is dus dat de alternatieven niet haalbaar zijn in de praktijk. Ik had vroeger zelf kma, dus ik heb melk nooit leren drinken. Ik ben zelf daarom geen goed voorbeeld (lust inmiddels wel yoghurt, kwark, mozzarella en alle ongezonde variaties). Ik vind wel dat het gezonder zou zijn als ik meer melkproducten zou eten en drinken.

En voor degenen die vinden dat melk van een koe niet voor de mens is bedoeld: is het vlees van een koe dan wel voor de mens bedoelen?

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Melk van de koe is voor haar kalf. Voor baby's zal je wel moeten als je geen borstvoeding wil/kan geven,maar daarna is het geen noodzaak.
    Wat niet betekent dat je het links moet laten liggen,het is wel errrrug lekker!
    Hier lust niemand melk,wel karnemelk en yoghurt (en toetjes natuurlijk) ��

15. Manque

Manque Niet meer actief

Ja hoor, ik heb het gelezen. Je kunt het natuurlijk ook verdelen over de dag en over verschillende gerechten he. Bijvoorbeeld een spinaziesalade bij de lunch, tussendoor een handvol amandelen en 's avonds gekookte groenten. Beetje onzinnige redenatie om te denken dat je meteen 4 kilo bloemkool moet eten. En er bestaat ook zoiets als vitaminetabletten om bepaalde tekorten aan te vullen als een kind écht geen melk wil. Ik ga mijn zoon niet dwingen om melk te drinken als het ook op een andere manier kan. Hetzelfde wbt vlees, dat eet hij ook niet. Hij eet liever vis of kaas (heeee zuivel). ;)

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Vitaminepillen zijn dan het enige echte alternatief, want een handje noten en wat spinazie in een salade is echt niet voldoende. Nu zou ik ook geen strijd voeren als dit het enige zou zijn hoor, maar in principe vind ik dat voldoende vast staat dat zuivel (en vitaminepillen dan) de enige realistische mogelijkheid is om aan de adh calcium te komen.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Calcium zit ook in citrusvruchten zoals mandarijnen

18. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419