Weekje oud, na 5 minuten drinken in slaap

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ZaZaM, 22 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Onze meid is nu een weekje oud. Ze komt niet meer aan en valt nu zelfs af. Ze drinkt te weinig denk ik. Nog niet op geboortegewicht. Ze valt namelijk 5 minuten na het starten van de voeding in slaap en is dan niet meer wakker te krijgen. Normaal zou ik denken, ach prima, ze zal wel verzadigd zijn maar ze moet nu echt wel wat meer drinken om aan te komen. Ze mag nu 70cc per voeding maar ik kom niet eens aan de 30cc (ik kolf melk af, ze drinkt nog niet goed aan de borst) iemand tips om haar wakker te houden?
    Heb al van alles geprobeerd. Ze wordt dan zelfs niet wakker als ik haar ga temperaturen en verschonen..

2. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Misschien heb je veel van wat ik ga zeggen al geprobeerd maar je weet maar nooit dat er een bruikbare tip tussen zit. Ik heb ook werkelijk alles geprobeerd met mijn tweede, helemaal hetzelfde verhaal.

- Voeden op verzoek kan ook betekenen, voeden op jouw verzoek. Ik zou de komende tijd je kindje heel frequent aanleggen, misschien zelfs om de twee uur. Desnoods wakker maken, hoe jammer dat ook is.
    - Een nat washandje bij je houden en over haar voetjes wrijven als ze in slaap begint te vallen.
    - Verschonen als je van borst wisselt en dan ook een kledingstuk uitdoen, bvb blote billetjes.
    - Je kindje dicht bij jou houden zodat je de eerste hongersignalen goed opmerkt.

Het is mij niet helemaal duidelijk als je alle voeding afkolft of als je ook live voedt?

In geval van alles afkolven en flesjes geven:
    - Huur een goede dubbele elektrische kolf. Kolf heel vaak en ga desnoods 's avonds een paar uur gaan klusterkolven. Zo heb je in elk geval steeds voldoende voeding als ze straks wel weer meer wil drinken.
    - Bij mijn zoon hielp het om het flesje steeds 'rond te draaien' in zijn mondje als je mij begrijpt.

Als je live voedt:
    - Borstcompressie!!!
    - Eventueel eerst de voormelk afkolven zodat ze vooral de vette melk binnen krijgt (dit is natuurlijk geen goede tip als je vrij weinig melk hebt).

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Wat zegt je lactatiekundige? Heeft zij meegekeken met een voeding?

4. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Bedankt voor de tips Mie!

Ik vind het inderdaad zo wat om haar om de twee uur wakker te maken, maar misschien moet ik dat maar gaan doen.
    Ik voed zowel live als met de fles (afgekolfd).
    Nu proberen we het als volgt: borst 1, verschonen, borst 2. Als ik dan het gevoel heb dat ze niet genoeg heeft gehad doe ik nog wat extra's via vingervoeden. Dan hoeft zij minder te doen. Soms gaat dit goed soms niet.
    Het ronddraaien van het flesje heb ik net geprobeerd, volgens mij was ze daardoor wel wat alerter!

Oh ja de borstcompressie is ook een goede tip! Volgens mij werkt dat wel een beetje, al valt ze aan de borst nog steeds wel snel in slaap dan.
    Koud washandje zal ik nog eens proberen (aahhh zielig:p).

Bedankt!

Oh ja er heeft nog geen lactatiekundige meegekeken. Als het volgende week niet beter is, dan zal ik haar inschakelen (wel al telefonisch advies gehad).

Andere tips zijn ook nog welkom :)

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Ik herken het van jongste dochter.
    Deed eigenlijk precies hetzelfde als wat jij nu doet.
    Punt was ook dat ze qua gewicht niet heel snel ging.
    Na een week of 3 leek het wel alsof ze wakker werd!
    Ging beter en effectiever drinken. En ik kon het bijvoeden/ kolven afbouwen.

Ik zou voor nu blijven fingerfeeden. Ze moet echt leren om effectief aan de borst te drinken. Maar zo krijgt ze wel nog die extra melk.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier ook een slechte start, en ik had dezelfde ervaring, hier dan na 4 weken, van de ene op de andere dag ging ze ineens goed drinken aan de borst. Met 5 weken was ze weer volledig aan de borst, aangezien mijn productie was teruggelopen, ik kwam onvoldoende aan kolven toe namelijk (ook nog een zoon met een beperking rondlopen), dus ik gaf haar zo goed mogelijk de borst en dan voedde ik na met een flesje, waar de ene keer bv inzat en de andere keer fv.
    Hier wel een laktatiekundige mee laten kijken, vond ik wel fijn, want daardoor wist ik in ieder geval dat ze wel goed dronk, maar de kracht miste om voldoende te drinken.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Ja, hier ook een LK laten meekijken, precies wat je zegt, ik wist dat eigenlijk alles goed ging, maar dat ze inderdaad nog niet effectief genoeg dronk

8. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik moet het denk ik dus nog wat tijd geven, ze zal wel op krachten moeten komen. Weten jullie nog wanneer de kleine op geboortegewicht zat? En dronken ze dus ook die eerste weken minder cc dan gemiddeld "moet"?

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wij hebben dit probleem ook gehad. Bij Roos hielp borstcompressie heel erg goed, heb je dit al geprobeerd?
    Ze kunnen ook slaperig worden van te weinig voeding. Eens in de 2 uur aanleggen vind ik eerlijk gezegd nog weinig als ze dan maar 5 min drinkt.
    Trek er eens een paar dagen voor uit en leg elk uur aan. Ook al drinkt ze maar een paar slokken, je productie wordt hierdoor wel gestimuleerd.
    Tussendoor verschonen is idd ook goed om te doen.
    Je kan ook proberen haar na 5 min los te koppelen en even op een koud stukje bed of bank te leggen. Als dat niet helpt kan je dr nog wat uitkleden. Niet leuk, wel nuttig ;).

Met de tijd zal het echt beter gaan! Al heeft dat hier wel een week of 3 geduurd.

Deel Deze Pagina