Kinderdagverblijf of peuterspeelzaal.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rikky, 11 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rikky

Rikky Actief lid

25 mrt 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is bijna 2 jaar oud maar heb haar nog nergens ingeschreven omdat ik zo ontzettend twijfel.

Ik twijfel erover om haar vanaf haar 2 , 2 dagdelen bij een peuterspeelzaal te brengen en de 2 dagen dat ik moet werken bij opa en oma offff haar 2 dagdelen of 1 dag bij een kinderopvang te brengen.

De kosten maakt elkaar niet zo veel uit maar bij een kinderdagverblijf kan ik haar brengen als ik ben werken en dat combineren en bij een peuterspeelzaal gaat dit bijna niet omdat de dagdelen dan vast staan.

Misschien dat iemand mij hier over de streep kan trekken in mijn beslissing.

Ik wil natuurlijk het aller aller beste voor haar.

En dan ben ik ook nog bang dat ze op een kinderdagverblijf helemaal niet goed voor haar zijn. Dit is denk ik totaal ongegrond maar het blijft helaas in mijn hoofd rond spoken.

Ik moet nu echt een knoop gaan doorhakken want niks dat kan natuurlijk niet dat is niet goed voor de ontwikkeling.

Groetjes rikky.

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Kan ze niet naar de psz en dan opgehaald worden door opa en oma?

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ten eerste: niets kiezen is niet perse slecht voor de ontwikkeling hoor. De meeste kindjes zijn er op een gegeven moment wel aan toe om in contact te komen met andere kinderen, maar dat kan je ook prima oplossen op andere manieren. Het schoolse tja, dat kan een hele fijne voorbereiding zijn op de basisschool, maar daar zou je bijv. ook met 3 mee kunnen starten hoor. Dat hoeft niet perse zo snel mogelijk ;) Tenzij er natuurlijk wachtlijsten zijn. Hier moet je bijvoorbeeld echt inschrijven met 1 jaar voor de peuterspeelzaal, dan kan je kindje met 2,5 terecht. Anders gaat dat waarschijnlijk niet meer lukken.

Wij hebben zelf bij de 3e uiteindelijk gekozen voor het kinderdagverblijf. Wij hadden met de middelste ervaring met de peuterspeelzaal en dat was best ok, maar er zaten heel veel kindjes met een taalachterstand. Hierdoor was zij al snel de groep ontgroeit zeg maar. Verder was het prima, maar inderdaad korte uurtjes/dagdelen (9-11.30/13.30-15.30). Aangezien ik ging studeren was het wel fijn om iets langer te hebben (zeker met het halen en brengen van de andere 2 naar school, waarbij de tijden niet aansloten), dus zij ging na een bezoek aan het kinderdagverblijf bij ons in de straat daar naar toe voor 2 dagdelen (8-13). Daar is ook een peuterschool-idee sindskort en daar doet ze af en toe mee (9-12) ervoor en erna is ze dan bij het kinderdagverblijf. Maar er is eigenlijk niet heel veel anders in de programma's. Op het kinderdagverblijf werken ze ook met thema's, ze knutselen, zingen, spelen etc. Ik ervaar hier tenminste weinig verschillen. Ja, het kinderdagverblijf sluit beter aan ten opzichte van de peuterspeelzaal met dus vrijwel alleen kinderen met een taalachterstand die nauwelijks Nederlands praten.

Maar, ik zou gewoon eens een rondleiding vragen bij het kinderdagverblijf in de buurt en de peuterspeelzaal. Misschien kun je dan een betere keuze maken?

4. Rikky

Rikky Actief lid

25 mrt 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jawel hoor maar ik werk onregelmatig en niet altijd de dagen van een peuterspeelzaal dat houdt dus in peuterspeelzaal + opvang als ik werken ben.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon kiezen voor 2 dagen kdv, wel zo praktisch. Een dag kdv en een dag opa en oma kan ook, maar je hebt kans dat ze dan telkens weer moet wennen op het kdv. Mijn kinderen zijn alleen maar naar het kdv geweest en heb daar prima ervaringen mee, was een fijn kdv.

6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn dochtertje gaat al vanaf dat ze 5 maanden was naar een gastouder. Ze is dan pas 1,5 jaar, maar wil mij toch ook oriënteren. Wij wonen schuin tegenover een hele leuke psz. Echter zijn de tijden van de dagdelen niet te combineren met mijn werk. Ik werk 3 halve dagen van 08:30 uur tot 12:30 uur. En 2 hele dagen. Helaas zijn de dagdelen hier op de psz van 08:30 tot 11:30 uur. Ook heb ik niemand die haar op kan halen. Nu loop ik ook gigantisch te twijfelen wat het beste is voor haar. Als ze naar een psz gaat leert ze weer met andere kindjes omgaan, bij de gastouder is het alleen maar spelen en spelen. Niet knutselen, geen kringgesprekjes of thema's.
    Weet niet of er een groot verschil is tussen een psz en kdv?

7. Veera

Veera Niet meer actief

Ik denk dat een kdv in jullie situatie de beste en meest constante optie is.
    Echt een schoolsfeer is dat niet, meer op een psz. Maargoed dat krijgen ze ook wel mee als ze naar groep 1 gaan. ;) een kdv vind ik wat persoonlijker, meer aandacht en verzorging voor de kindjes

8. stefanenlaura

stefanenlaura Fanatiek lid

19 jul 2012
    1.590
    1
    36
    Vrouw
    noord-brabant
    Ik heb altijd gezegt mijn dochter gaat naar een psz maar ze zit nu gewoon 1 dag bij het kdv, in het lokaal ernaast zit de psz en de deur door in de basisschool waar ze straks heen gaan. Bij het kdv kan ik haar voor hetzelfde bedrag een hele dag brengen en heeft ze ook gewoon een kring en thema's. Ze leert het ook veel ookal zit ze maar met weinig kindjes op vrijdag en in de middag zelfs bijna alleen, pas als de school uit is komt er een kindje van de bso bij. In de ochtend komt er regelmatig een voorschoolsebehandelgroep bij hierdoor is ze niet de oudste maar qua niveau wel hoger.

Ik zit er wel aan te denken om volgend schooljaar een aantal vrijdagen te ruilen voor een donderdag. Puur voor het voorbereiden op een grote groep.

Hier kwam het ook beter uit met de opvang op werkdagen.

9. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Nu vraag ik mij af is een kdv of psz echt zo'n goede voorbereiding voor de basisschool en mist mijn dochtertje dan "iets"? Of volstaat een gastouder tot dat ze 4 is ook? Of is de stap dan als ze 4 is te groot van gastouder naar basisschool?

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij de gastouder leer je doorgaans geen kring gesprekken en niet elke gast ouder werkt in thema's. Maar al dat voorbereiden op school is soms overschat. Het belangrijkste ks dat ze leren spelen, delen en omgaan met anderen. En dat kan bij de gastouder hardstikke goed. Speelzaal is schoolser, met kring, vaste momenten enz. Mijn gastkindje gaat 1x per week naar mij en 1x naar de speelzaal. M'n zoon gaat niet naar speelzaal omdat hij het verschrikkelijk vond. Die gaat als hij 4 is gewoon langzaam aan naar school (BV eerst 4 dagen, of alleen de ochtenden oid. )

11. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij ons in de gemeente is het anders opgelost. De psz zit in het kdv.
    7.30-9.00; brengen kindjes kdv
    8.30-9.00; brengen kindjes kdv
    9.00-11.45: alle kindjes volgen hetzelfde programma (kring, knutselen, fruit eten, buiten spelen, praatplaten, etc)
    11.45: kindjes psz worden opgehaald. Kindjes kdv gaan eten en evt slapen. 's Middags bestaat het programma veel meer uit 'vrij spelen' dan de ochtend.

Mijn dochter gaat anderhalve dag. Zij wil wel vantevoren weten of ze ook 'broodje eet' op school, maar verder maakt het haar niet uit.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Als jij werkt en de kosten geen verschil maken zou ik kiezen voor een kdv. Dat geeft jou veel meer vrijheid. Bij een kdv past men zich aan aan jouw wensen en die van je kind. Je kunt zelf de dagen en tijden uitzoeken die jou uitkomen. Bij de psz ben je afhankelijk van wanneer er een plek is. En je zit met halve dagen onder schooltijd. Misschien kan je opa en oma 1 dag laten oppassen (als ze dit heel graag willen en het voor jou ook te combineren is ?)

Verder zijn de psz hier ook echt voor andere doelgroepen. Dus kinderen met (taal)achterstanden, ouders met sociale indicaties en kinderen met medische problemen. Die kinderen krijgen via het cb extra indicaties (dus 4 dagdelen) en hebben voorrang op de wachtlijst. Niets ten nadele van deze kinderen maar dat is geen doelgroep waar mijn kind binnen past. De kinderen van werkende ouders zitten hier allen op het kdv. En dat merk je direct aan zowel de kinderen als het aanbod. Kdv werkt ook met voorbereiding op school, zindelijkheid etc.

Ik vind zowel het psz als het kdv vanaf een bepaalde leeftijd wel echt een meerwaarde boven thuis blijven, een gastouder of grootouders. Daar leren ze namelijk in een groep te functioneren, luisteren naar een leidster, zijn er gerichte activiteiten en speelmogelijkheden die je thuis nooit zou kunnen bieden. En is er natuurlijk contact met leeftijdsgenootjes. Een gastouder is prima voor heel jonge kinderen. Maar vanaf een jaar of 2 2,5 niet meer voldoende.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Afhankelijk van je gastouder sommige laten ze gewoon spelen. Andere lezen voor,gebruiken themas gaan knutselen etc. Als een gastouder dat doet lijkt het me een goede voorbereiding anders komen ze te kort ( mijn mening)

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou gaan voor een dag kdv en een dag opa&oma. Hier ook een dag kdv en nooit gemerkt dat ze dan elke keer weer zoveel moet wennen, dus dat t te weinig zou zijn. Nu gaat dochter al wel vanaf t begin daarheen.
    Geen idee of het haar voorbereid op school, maar vind haar wel goed sociaal ontwikkeld. Bij gastouder moet je geluk hebben dat er meer kindjes zijn en hoeveel dan.

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    TS: als je wisselende diensten hebt, moet je wel een kdv uitzoeken dat flexibel is. Dat zijn ze namelijk niet allemaal. Dat is ook bijna altijd duurder dan als je vaste dagen afneemt.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben gekozen voor een halve dagopvang, dat is een psz van 5 uur. Maar een kdv had ook gekund. Het verschilt heel erg per organisatie/bedrijf.

17. Rikky

Rikky Actief lid

25 mrt 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga denk ik voor 1 dag kinderdagverblijf i.p.v. 2 dagdelen peuterspeelzaal op jullie advies ! :)

Vooral ook omdat jullie weinig verschil zien in een kinderdagverbljf en peuterspeelzaal.

Maar denken jullie dat 1 volle dag niet te lang is voor een kindje en met telkens wennen op het dagverblijf ??

Dan gaat ze vanaf de 2 jaar 1 volle dag kinderdagverbljf en 1 of 2 dagen op en oma.

Ik vind het zo eng brrrr mijn kindje bij een vreemde achterlaten !! Krijg er nu al buikpijn van ook omdat het eigenlijk niet perce hoeft.

Maar voor haar is het toch super leuk ??????
    Ik wil dat ze leert en leuk met andere kindjes bezig is bij opa en oma lijkt mij ook maar saai altijd hetzelfde.

Deel Deze Pagina