Iets te knuffelig

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dina88, 1 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik zit met iets, nou ja ik niet zo, maar andere kindjes wel ;)

John is erg knuffelig, naar ons, maar ook bij kindjes op de psz, erg lief natuurlijk, maar John is echt van het vasthouden en niet meer loslaten :) hij gaat echt aan de kindjes hangen. Komt ook een deel doordat hij nog niet echt praat, dus niet duidelijk kan maken wat hij wil en daardoor ook niet echt met de kindjes speelt, maar hij wil dus wel alten weten dat hij ze lief vind of mee moeten komen om iets te bekijken ;)

Nu vind ik het moeilijk om hierop te reageren (hij doet het ook bij vriendje uit de straat en nichtje enz)

Nu zeg ik vaak dat kindje al genoeg knuffels heeft gehad en dat hij haar/hem maar even met rust moet laten, maar ik wil hem ook niet ontmoedigen, want hij bedoelt het zo lief en ik wil niet dat hij denkt dat hij iets doet wat niet mag/hoort.

Hebben jullie nog tips?

2. Brigit

Brigit Fanatiek lid

26 feb 2009
    1.879
    13
    38
    Vrouw
    Hi

Mijn dochter is ook erg knuffelig:) overal waar we kindjes zien wil ze hun knuffelen of handje vast houden. Op psz wil ze ook steeds kindjes knuffelen, gelukkig heeft ze nu een vriendinnetje die haar elke keer een dikke knuffel geeft als ze elkaar zien. Zooo lief om te zien. Maar verder willen de meeste kinderen er niks van weten.
    Ik vind het wel zielig voor mijn dochter ze bedoeld het zo goed en tja hoe ga je er als ouder mee om. Want ze moeten nu niet gaan denken dat het verkeerd is wat ze doen. Ik vind het dus ook erg moeilijk. Mijn dochter kan overigens wel al goed praten dus denk niet dat het daaraan ligt. Je zoontje is gewoon een heerlijke knuffelkont alleen helaas vind niet iedereen dat leuk.
    Als ik het tegen iemand zeg zoals tante of vriendin dan zeggen ze joh die kinderen zeggen zelf wel als ze het niet willen, ze lossen het zelf wel op. Hihi ik zie nog het gezichtje van een klein meisje die door mijn dochter door hele school werd meegenomen omdat ze het zo gezellig vond om hand in hand te lopen met het lieve meisje. Gelukkig zei de juf er wel wat van.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik zou dat lekker laten gaan, mits je ziet dat een kindje het niet fijn vind en zelf niet los kan komen.

4. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Mijn zoon was ook altijd heel knuffelig (nog steeds;))

Wat vooral hielp bij mijn zoon , was heel veel benoemen dat het wel heel lief is om te knuffelen, maar dat (de kindjes of jijzelf) hem/haar zoiezo wel heel lief vinden en dat ze niet steeds hoeven te knuffelen

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt leren "correct"knuffelen misschien? met loslaten?

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier ook 2 knuffelaars in huis :D.
    Als ik merk dat de ander niet wilt leg ik uit dat het andere kind niet wilt. Dat hij beter een handje kan geven. Als het andere kind dat ook niet wilt, dan een vliegkus. Vaak gaat het dan wel goed!

Ik vind ook dat ze moeten leren dat ze niet altijd iedereen mogen knuffelen. Dat een ander kind dat moet willen. Als een ander kind het niet wilt, dan een andere vorm aanbieden en anders leren accepteren dat ieder kind anders is en van andere dingen houdt. Ik vind het belangrijk dat ze een grens accepteren van een ander.

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Dank jullie wel :) hier kan ik idd wel wat mee :)
    vooral alternatieven geven lijkt me wel een goed idee ;)

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is ook erg knuffelig (maar niet constant en met iedereen) en heb dr eerlijk gezegd nog nooit problemen mee gehad..
    Tja, als een kindje er niet van gediend lijkt, dan zeg ik dat gewoon tegen haar. Doe maar niet, het kindje vindt dat denk ik niet zo fijn.

9. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een erg knuffelig kind. maar niet alleen met andere kindjes, ook met dieren.. katten , honden enz. hij gaat er gerust op liggen.
    Is best lastig moet ik zeggen, zeker als hij met een hondje zo groot als een kleine kat gaat knuffen en erop gaat liggen. dat doet dat beestje natuurlijk zeer...
    Ik hou het gewoon goed in de gaten en zeg ook geregeld ook wat van natuurlijk in de hoop dat ie gaat begrijpen dat zowel kindjes als honden/katten dat niet altijd prettig vinden.

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat je best kunt doen vind ik, is je kind uitleggen wat er gebeurt als jij ziet dat een kindje niet wil, en hem te helpen leren die signalen op te pikken - en natuurlijk leren dat niet alle kindjes dat altijd ook willen.

Je kunt hem ook vragen wat hij wil doen: gewoon knuffelen, of het kindje meenemen bijv. Bij dat laatste kun je ook uitleggen hoe hij dat kan "vragen" zonder iemand vast te pakken: bijv een handje pakken of uitsteken.

Deel Deze Pagina