Zindelijk worden ('s nachts)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Druif78, May 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mn zoontje is nu 3 jaar en 3 maanden en is nu zo'n 10 maanden zindelijk op de dag. Voor de nacht draagt hij altijd een luierbroekje.
    Nu hebben we periodes gehad dat hij snachts wakker werd en huilde omdat hij dacht dat hij in zn broek had geplast ( in zn luier dus). Of dat als hij ons hoorde als wij naar bed gingen, dat hij dan nog even een plas ging doen op de wc.
    Maar daarna ook weer periodes dat hij er snachts helemaal niet mee bezig is.
    Smorgens vroeg is zn luierbroekje altijd nat. Dus tot op heden heb ik het nooit geprobeerd om het luierbroekje uit te laten.
    Nu geeft hij sinds twee nachten aan dat hij geen luierbroekje aan wil.
    Eergisteren had hij tegen het eind van de ochtend zelf zn natte luierbroek uit gedaan en is hij in alleen zn pyjama broek verder gaan slapen ( was wel goed gegaan). Gisterennacht toen we bij hem gingen kijken, lag zn luierbroekje netjes op de stoel naast hem en was hij gaan slapen in zn pyjama broek :) Toen hebben we hem wel weer aan gedaan. Vanmorgen had hij zn natte luierbroek weer uit gedaan. En is weer verder gaan slapen...
    Hij geeft het nu dus zelf aan dat hij die luierbroekjes niet meer hoeft, maar ik denk dat hij nog niet zonder kan. Hij is nog nooit smorgens vroeg droog geweest en hij slaapt snachts echt heeeeel erg diep. Je krijgt hem met geen mogelijkheid wakker. Dus ik ben bang dat hij ook niet wakker zal worden van de aandrang.
    Maar hoe weet je dat je kind er wel aan toe is?

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou het gewoon toch eens proberen. Die ene keer dat hij dan misschien een nat bed heeft, kan voor hem helpen om dan vervolgens droog te blijven! Als hij het zelf wil, zou ik het lekker doen (met een zeiltje op bed ;)).

3. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    advies van cb: als het kind 2 weken lang droge luier in de ochtend heeft kun je beginnen. tja , in jouw geval ds nog niet. ik vind persoonlijk: je kunt het echt wel n keertje proberen, je kunt wel altijd terug gaan naar luierbroek toch?

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    off topik: heyyyy bevallen?hartelijk gefeliciteerd met je 2de juwel!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nachtzindelijkheid kun je niet leren.. dat moet vanzelf gaan. Je kunt natuurlijk de luier / broekje af doen maar je kunt het niet stimuleren of belonen.

wij laten onze zoon (die al twee jaar dagzindelijk is) altijd rond 23:00 plassen. Dit is ook heel gewoon. Het kan wel tot 7-8 jaar duren voor dat een kind helemaal nachtzindelijk is.

6. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Als het mis gaat, is het niet erg toch? Ik zou het persoonlijk proberen, zeker als hij het zelf wil...

Ik wist eigenlijk niet dat dat bij sommige kindjes zo lang duurt. Onze dochter was 1 week dagzindelijk toen we snachts ook geen luier maar om hebben gedaan. Dat is nu 2 maanden geleden en ze heeft maar 1 keer in bed geplast, en dat was eigenlijk toen ze over ging van het snachts wakker worden om te plassen naar de hele nacht slapen en 's ochtends pas plassen.

Wij hebben hier dus trouwens ook niet gewacht tot haar luier droog was sochtends. Er zat bijna niets in, dat wel, en ik had altijd t gevoel dat ze pas plaste als ze wakker was maar of dat echt zo was weet ik niet natuurlijk. Maar heb gewoon een zeiltje gekocht en wat extra beddengoed voor de zekerheid, maar ging prima..

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tja, mijn dochter had altijd een natte luier ´s ochtends. Toen heb ik 1x tegen dr gezegd dat alle grote meiden ´s nachts droog zijn en sindsdien is ze droog..

Wat bedoel je met een luierbroekje, zo´n badstofgeval (waar dus maar een klein plasje in kan) of zo'n up en go luier (die helemaal vol met plas kan)...

Het feit dat hij zelf aangeeft dat hij het wil, lijkt me iig reden om het een paar dagen uit te proberen. Zeiltje in bed...

8. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

Aug 22, 2008
    1,898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Wij lieten onze kinderen altijd om 22.30 uur plassen. We haalden ze uit bed en zette ze slapend op de wc (plaste altijd) en daarna terug in bed. We hebben dit lang gedaan maar ze plasten zelden in bed. Op een gegeven moment stopte we daarmee.
    Succes.

9. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    tja, lastig. Daniel is echt al heel lang snachts droog, plast een kwartier-uur later dan dat hij wakker wordt dus nadat hij 3dagen overdag geen luier aan had snachts luier ook uitgelaten. Heb een vuilniszak om zn matras gedaan en die ga ik er straks ook afhalen, in 1.5 week is zn bed nog droog, wil alleen nog wel even waterdichte moltons halen voor hem voor het geval dat... (niet eerder aan toegekomen door het varen)

10. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Mandy is eigenlijk erg snel gegaan, misschien ook omdat we totaal niet gepusht hebben.
    OVer dag was ze ongeveer 3 maanden zindelijk, toen we over de nacht begonnen.
    We spraken af dat als ze een groot bed zou krijgen, we helemaal geen luier aan zouden doen!
    Dat hebben we nog een aantal keren aan gegeven, tot het bed kwam! En geloof het of niet, het is in totaal maar 1x fout gegaan, hihi, en voor de rest?? Ze deed het meteen super goed!
    Misschien een optie :)

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Jeetje, vind het wel spannend om te proberen!
    Nu vannacht gaf hij weer helemaal niks aan dat hij zn luier uit wilde. Dus hij heeft nog steeds een luierbroekje aan ( idd, zo'n up and go luier).
    Over dat rond 23 uur wakker maken lees ik ook verschillende meningen. Ik las ook eens dat je dat juist NIET moet doen, omdat ze moeten leren het op te houden. Dat signaaltje wat naar de hersens gaat te negeren. En daarmee hou je dat juist in stand?
    Anderzijds: de keren dat ie snachts wakker werd van een plas was of rond enen, of tegen het eind van de morgen. Dus als hij dan om 23 uur een lege blaas heeft, zou je het waarschijnlijk wel de nacht door kunnen trekken?
    Ik twijfel ook of het met willen of kunnen te maken heeft. Hij kan nog wel zo graag zonder luier om willen slapen, maar als hij eenmaal slaapt, dan slaapt ie en laat ie het waarschijnlijk gewoon lopen??
    Misschien inderdaad gewoon ook eens 2 nachten proberen, 1 nacht accepteren als het fout gaat en de tweede nacht kijken of hij het snapt. Zo niet is het gewoon echt te vroeg. mmm, ga dr eens over na denken...
    En cygnet; die nachtzindelijkheid; je bedoelt dat ze tot 8 jaar nog wel eens een ongelukje kunnen hebben in spannende tijden bijvoorbeeld? oO structureel in bed plassen?

12. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Nachtzindelijk worden is inderdaad niet iets wat je kunt trainen. Het is een lichamelijk iets: de hersenen moeten een signaaltje krijgen dat ze wakker moeten worden als ze moeten plassen.

Je kunt je kind laten plassen voordat je zelf naar bed gaat. Met een lege blaas redden ze het wellicht door de nacht. Alleen zijn ze dan nog niet "echt" nachtzindelijk, omdat je ze nog steeds slapend laat plassen en ze dus nog niet zelf wakker zijn geworden.

Hier hebben we de luier uitgelaten nadat ze 2 weken een droge luier hadden 's ochtends. Bij mijn oudste was dat met 4 jaar, mijn jongste was 3 jaar en 4 maanden.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, gelukkig is dat dus niet zo. Het kind slaapt en is gewoon nog niet in staat om wakker te worden van de aandrang. Dat kan ook heel lang zo blijven. Het hangt ook erg van het kind af en bijvoorbeeld hoeveel het drinkt. Ik heb hier twee natnekjes.. die moeten dus ook veel vocht kwijt. Rond 23:00 wakker maken heeft dus geen negatieve consequenties (heb ik ook gedacht maar ben even gaan navragen in het ziekenhuis e.d.)

Tot 8-9 jaar is het gewoon om ongelukjes te hebben. Structureel niet

14. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ik ben van mening dat wanneer je kindje dit graag wil je het altijd moet proberen. Hier heb ik de ervaring dat kinderen zichzelf tijdens hun slaap heel goed bewust kunnen zijn van dingen die gebeuren als ze maar willen. Mijn dochtertje wil 's ochtends bijvoorbeeld altijd met haar vader naar beneden. Ze ligt er dus ook echt op en zorgt er zelf voor dat ze op tijd wakker is. Dit kan ook met plassen, als ze maar wakker willen worden en het signaal willen herkennen. Hij geeft zelf aan dat hij het wil proberen en waarom zou je het niet doen??? Als het lukt zijn jullie eindelijk van die luier verlost en is je zoontje weer een stapje verder in zijn ontwikkeling. Natuurlijk zul je zo nu en dan een keer het bed moeten verschonen omdat er een ongelukje gebeurt, maar dat zul je altijd blijven houden. Geef het iig een kans, vooral nu hij er zelf over begint. Blijkbaar is hij er klaar voor en zo niet, dan merk je dat snel genoeg, want nu bepaal jij dat hij er niet klaar voor is.

15. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Mijn meiden waren met 2 jaar overdag en 's nachts zindelijk. Gewoon na 1 week overdag droog 's nachts ook geen luier meer om en dat ging goed. Mijn zoontje is bijna 2,5 en die is ook dag en nacht droog. Ik vind 7 of 8 jaar echt wel afwijkend en niet normaal. Ik vind het ook niet normaal om ze uit bed te halen 's avonds, ben ik nooit aan begonnen. Moet kunnen hoor, gewoon de hele nacht droog. Maar goed er zullen altijd uitzonderingen zijn.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Toch is het heel normaal (fysiek) om tot 8-9 jaar niet helemaal betrouwbaar te zijn. Het gaat hier om ongelukjes he?
    De uitzondering is dat een kind met 2,5 jaar helemaal altijd droog is, wees blij.

Veel hangt samen met de hoeveelheid vocht die een kind tot zich neemt. Sommige mensen geven hun kinderen vanaf een bepaald tijdstipt gewoon niets te drinken meer... tja, dat werkt ook. Daar geloof ik weer niet in.

17. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Hier bijna 2,5 en overdag zindelijk(sinds 2 mnd denk ik?), ging heel snel op zijn eigen initiatief.
    Zijn luiers waren de laatste weken snachts ook minder vol. Ik heb gewoon geen luier aan gedaan en uitgelegd dat hij geen luier aan heeft. (net als bij het middag slaapje, dat ging na 2 weken zindelijkheid al goed)
    Ik heb wel een potje in zijn kamer gezet, dat hij daar op mag plassen als hij wakker wordt.
    Nu 3 dgn verder en een droog bed. Wel de eerste dag bij wakker worden in het halletje geplast, hij was het potje vergeten. Hij moet dus echt meteen plassen als hij wakker is.

18. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven

Ik weet niet... onze dochter drinkt erg veel en drinkt vaak nog een beker a 150 cc weg voor het slapen gaan. Ze plast voor ze gaat slapen en daarna pas de volgende ochtend weer.
    Hier werd mij ook van verschillende kanten afgeraden wakker te maken, inderdaad omdat je ze niet leert zelf te herkennen dat ze moeten plassen. Ik heb dat dus ook nooit gedaan. De eerste 4 nachten werd dochterlief rond 4 uur snachts wakker omdat ze moest plassen, na 4 nachten plaste ze 1 nacht in bed rond 4 uur en de 6e nacht sliep ze de gehele nacht door en deed ze 's ochtends een hele grote plas en dat doet ze nu 1,5 maand. Ondanks dat ze erg veel drinkt de gehele dag.

19. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hier vroeg zoontje er ook zelf om of zijn luier uit mocht blijven. Waterdichte molton hadden we al dus geen probleem.

Ik laat hem wel altijd even plassen voor hij naar bed gaat en als ik zelf naar bed ga (zelfde als cygnet zegt, dokter geeft aan dat dit niet zorgt voor verkeerd/geen signaal voor het plassen)

Hij is vrijwel alle nachten droog op een ongelukje na

Overdag zindelijk sinds zijn derde verjaardag
    's Nacht sinds 3 jr en 11 mnd

20. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, hier dus weer 2 dagen niks aangegeven dat hij zn luier af wil laten. Dus ik heb hem gewoon om gedaan. Wij hebben ook een natnekje en zn luier is nog nooit droog geweest smorgens. Hij plast overdag ook superveel. S nachts gaat het gewoon door ;)
    Betwijfel het of hij er snachts al wakker van zou worden.
    Toen hij eens diarree had, ging hij snachts wel zelf naar de wc trouwens... maar dat is bij hem altijd ene veel duidelijker signaal geweest.

Ik voel er persoonlijk zelf ook meer voor om het hem zelf aan te laten geven, dus wil het wel prberen als hij er zelf weer over begint. Waterdichte moltons in bed en gaan.
    Heb ook weleens de tip gelezen over een onderbroek ONDEr de luier te doen, zodat ze de natigheid beter voelen. Iemand ervaring mee?? Anderzijds: ik wil echt niet pushen, van mij part slaapt ie nog jaren in een luierbroekje, ik vind het al knap dat ie overdag al zo lang zindelijk is!

Share This Page