Peuter 2 jaar opeens maar 10 uur slapen 's nachts?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fnoepie, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Allround medewerkster dierenasiel
    Hoi allemaal,

Ons dochtertje van 26 maanden is altijd een goede slaper geweest. Nooit problemen met naar bed gaan en altijd ruim 11 vaak 12 uur netjes slapen achter elkaar. Maar sinds 2 weken slaapt ze telkens nog maar zo'n 10 uur per nacht en is dan echt klaar wakker (gewoon vrolijk).
    Ben nooit direct na een eerste geluidje naar haar toe gegaan of geantwoord, blijf ook nu eerst stil, maar ze gaat gewoon echt roepen dar ze wakker is en eruit wil. Als ik blijf negeren, wordt 't huilen en als ik fluister dat iedereen nog slaapt en dat het veel te vroeg is blijft ze toch zeuren dat ze eruit wil.

Nu wil ik weten of het zinvol is haar middagslaapje eraf te halen? Ik maak haar al een poosje na anderhalf hooguit 2 uur wakker, soms wordt ze vanzelf al wakker. Heb wel 't idee dat ze dat slaapje wel nodig heeft. Of zal ik het eerst inkorten tot maar een uurtje hooguit? Of zou het een fase of sprongetje zijn of iets?

Graag jullie tips/ ervaringen.

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Allereerst gefeliciteerd!
    Ik denk zelf dat het een fase is. Hier is dat ook. Mijn zoon wordt bijna 4 en die slaapt weken of maanden lang 12 u per nacht, en dan opeens weer weken maar 10 of 11 u. Middagdut eraf lijkt me erg jong. Mijn zoon was 2,5 toen hij 's middags niet meer ging slapen en dat was al heel jong eigenlijk.

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik herken het wel van mijn zoon. Die ging met ca. 2,5 jaar 's nachts ineens veel korter slapen. We kregen hem gewoon niet voor 20.30 in bed, en om 06.30 was het alweer feest. 's Middags sliep hij nog vrij lang. Ik ben sinds een paar dagen aan het uittesten wat er gebeurt als ik hem geen middagslaap laat doen. Hij slaapt nu gewoon weer het klokje rond (19.30 - 7.30). Maar het is niet ideaal, want hij is aan het eind van de middag erg moe en chaggie. Ik denk dat het toch een soort tussenfase is naar het slaapje helemaal overslaan... jouw dochter is nog wel wat jong, maar toch hoor ik het wel vaker dat kinderen soms rond 2 jaar al beginnen af te bouwen met hun middagslaap. Misschien moet je haar eens een middagje wakker houden, en kijken wat er gebeurt?

4. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik herken dit ook wel. Alleen zijn het hier fases altijd. Mijn zoon slaapt nu weer 12 uren 's nachts en anderhalf uur overdag. Maar het kan ook zo weer zijn dat hij naar 10 uren gaat weer 's nachts... Ik heb het al meerdere keren beleefd. maar heb zijn middagslaapje er niet afgehaald, hij kan het gewoonweg niet volhouden zonder middagslaapje. wel heb ik het toen ingekort naar een uur toen viel hij 's avonds eerder in slaap.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Kan ook gewoon dat ze minder slaap nodig heeft? J. slaapt 's nachts meestal van 20.30u tot 6.15u. Ze gaat wel rond 19.30u/19.45u naar bed, maar ligt dan nog wat te kletsen/spelen/zingen. En tussen 6.00u en 6.30u is ze wakker en dan wil ze er ook uit. Toen ze eerder naar bed ging (19.00u), was ze op een gegeven moment iedere keer rond 4.30u wakker en dat vind ik toch echt te vroeg... :eek:

Tussen de middag slaapt ze meestal zo'n 1,5, soms 2 uur. Heb ook het idee dat ze dat nog erg nodig heeft, ze wordt dan vaak 'vervelend' en slaapt ook zo in.

Hier dus gewoon een middagslaapje en een nacht van rond de 10 uur. Heb het nooit raar gevonden. :D:D

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, moeilijk te zeggen. Verschilt per kind natuurlijk. Het kan een fase zijn.

Mijn dochter was altijd een slechte slaapster. Vanaf 1,5 had ze al in fases dat ze geen middagslaapje meer deed. Met 2 jaar ben ik er echt mee gestopt, want werd er gek van (dat dagelijkse gehuil rond t slapen) ;).
    En vervolgens ging ze opeens 's nachts goed slapen! Heerlijk 12u zonder huilen met in of doorslapen, wat een luxe.

Dus ja, hier heeft t middagslaapje eraf halen wonderen verricht voor het slapen 's nachts.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb eens gelezen dat rond de 2 het slaappatroon veranderd.

wij zijn toen gestopt met middagdutjes en komen zo per saldo aan meer uren slaap in de nacht (maar ook op 24 uur)

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    De oudste van mij ging met 26 maanden ook minder slapen 's nachts. Ik heb het middagslaapje eraf gehaald en toen sliep ze weer lekker klokkie rond. De jongste begint nu al.

9. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Oké dank jullie wel voor de reacties. Ze heeft weleens vaker al geen middagslaapje gehad (dan had ik verwacht dat ze bijv in de auto ergens naartoe wel even een uurtje zou slapen, maar dan bleef ze klaarwakker) en dat ging eigenlijk best goed. Maar er zijn dagen bij dat ze 's middags echt moe wordt en gaat zitten duimen/ogen wrijven (terwijl het altijd een kind is wat constant in de weer is). Dus dan heeft ze zo'n middagslaapje wel echt nodig naar mijn idee. Ik ga gewoon eens kijken wat er gebeurd als ik haar niet op bed leg, maar bijv gewoon als ik het idee heb dat ze wat vermoeid raakt er met de buggy op uit ga. Kan ze daar even een powernapje in doen bijv. Is toch anders dan 2 uur echt op bed slapen. Ga gewoon kijken wat er gebeurd.

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja dit is zo'n leeftijd dat ze een beetje tussen een paar dingen inhangen. je kan ook nog zeggen van een paar dagen niet en dan weer een dag wel ofzo. een beetje aankijken hoe het loopt. vind dat met die buggie ook wel een goeie. deed ik ook nog weleens inderdaad.

11. Fnoepie

Fnoepie Actief lid

25 nov 2008
    184
    0
    0
    Idd, op dagen dat ze meer vermoeiende dingen doet dan mss gewoon wel weer echt even lekker op bed en anders dus een powernapje. Komt precies goed uit met de hond uitlaten, dus das mooi, sla ik meteen 2 vliegen in 1 klap.

Deel Deze Pagina