ventolin

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door stamboom, 17 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Heeft er iemand ervaring met het gebruik van ventolin bij peuters. Hoe reageerde jullie kind erop en hoe lang duurde het voor je resultaat zag?
    Lotte hoest al zeker 5 weken, is flink verkouden geweest. Mijn man is bekend met astmatische kloachten en mede daarom heeft de HA nu ventolin voorgeschreven. Met name 's nachts hoest Lotte flink, hoestbuien die soms wel een uur duren en dat meerdere keren per nacht.
    Hoop snel jullie ervaringen te lezen!

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Daan heeft ventolin echt nodig in het voorjaar heeft veel last van hooikoort en als we ergens zijn die huisdieren hebben dan kan ik de klok op gelijk zetten dat dat een drukke nacht word met een benauwd ventje Hier helpt ht harstikke goed en ben blij dat het er is

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Jesper heeft al vanaf een half jaar ventolin. Hier werkt het heel goed. De ha en ka hebben me verteld dat ventolin eigenlijk direct moet werken. Dus binnen iets van 10 minuten.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ventolin moet als het goed is, meteen werken, d.w.z. binnen een half uur. Het nadeel van dit middel is dat het maar kortdurend werkt, voor langdurige werking zou je een ontsteking remmend corticosteroid moeten hebben, zoals bijv. Flixotide.

Ventolin mag ook alleen maar zo nodig voor geschreven worden( d.w.z. alleen als er acute benauwdheidsklachten zijn), m.u.v. bijv. inspanningsastma.

Ventolin helpt niet bij hoest.

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoontje hoest(te) ook zo enorm en ook vooral 's nachts. Soms tot spugens aan toe en het stopte bijna niet meer. Alleen een theelepel met stroop en peper hielp om het hoesten te laten stoppen. Uiteindelijk naar de dokter gegaan en die heeft naar zijn longen geluisterd. Ze (was een stagiare) hoorde een lichte brom, maar absoluut niet zorgwekkend. Bij een lichte brom denk ik dan aan slijm, toch? Ze opperde ook Ventolin. Ik ben hiermee bekend, aangezien mijn man het gebruikt ivm bronchitus en huisstofmijt allergie (ivm hiermee dacht zij ook aan ventolin). Hij gebruikt het dus bij benauwdheid! En Milan hoestte dan wel heel erg, maar hij had het niet benauwd. Dus ik vraag wat zij de meerwaarde vond van Ventolin? Immers, het hoesten wordt daar niet minder van? Dat beaamde ze, maar ze zegt het heft de benauwdheid op....Maar hij had het ~echt niet benauwd :confused: Alleen die ellendige rothoest! In dat geval had Ventolin dus inderdaad geen zin.....Ze heeft me een hoestdrank geadvisseerd (Bromexine of zoiets) tegen prikkelhoest. Omdat Milan hier suf van kon worden, moest ik het alleen 's avonds geven. Ik heb het 5 dagen gedaan, zonder resultaat. Toen ben ik mijn eigen gevoel weer gaan volgen. Ze had immers een brom gehoord? Brom=slijm lijkt mij? Dus ik heb een slijmoplosser gekocht (van Dampo) en geef die nu sinds vorige week zaterdag. En jawel hoor, het hoesten is zo goed als over, alleen nog bij inspanning zoals rennen komt er nog weleens een hoestbui of wanneer hij moet huilen. Een enkele keer nog in bed, maar dat is na een paar kuchen ook weer over gelukkig. Dus het gaat veeeeeele malen beter en zonder Ventolin..

Ventolin is redelijk onschuldig, maar het blìjft een medicijn. En ik gebruik liever geen medicijnen die niet echt nut hebben voor de kwaal, alleen maar om maar wat voor te schrijven....Ventolin verwijdt de longblaasjes en geeft direct lucht bij benauwdheid, maar tegen hoest helpt het echt niet!

Om het hoesten te verzachten kun je dus een theelepel stroop met peper (poedervorm) geven. Wel even de peper voorzichtig door de stroop mengen met een sateprikker bijvoorbeeld. Echt een wondermiddel, alleen niet voor langdurig gebruik ivm de tandjes. Wij hadden de tip ooit gelezen en komt van Klazien uut Zalk.

6. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Ik had al diverse hoestdranken geprobeerd, echter zonder resultaat. Afgelopen nacht heeft Lotte sinds weken weer redelijk geslapen, met de ventolin dus.
    Na 6 uurtjes slaap is ze 1 maal wakker geworden, weer direct hoesten, piepen en daarbij ook benauwd zijn. Ventolin gegeven en direct resultaat, Lotte heeft daarna tot bijna 8 uur doorgeslapen!
    HA heeft volgens mij ventolin voorgeschreven omdat als de luchtwegen wat verwijd worden het evt. slijm ook makkelijker opgehoest kan worden.
    Het zit ook zeker in de familie.
    Hopelijk blijft het goed werken en kan ze er binnenkort weer wat mee afbouwen.

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Maar jou dochter heeft het naast het hoesten dus ook benauwd? Ja, dan kan ik de Ventolin wel begrijpen.....

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier ook ervaring met ventolin. Bij Eva heb ik het amper nodig. Bij mijn jongste kreeg ik het laatst voorgeschreven toen hij helemaal vol zat en veel piepte en rochelde. Tijn was er niet benauwd van...hoeste wel veel. Onze huisarts zei dat Ventolin niet alleen wordt voorgeschreven als ze benauwd zijn, maar het kan ook helpen om een longontsteking te voorkomen. Doordat de longblaasjes verwijd worden wordt alles weer beter doorademd. Heb navraag gedaan bij de kinderarts op onze afdeling en die bevestigde dit.

Kwebbel

9. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ja idd. Kwebbeltje. Ana-Lucia sukkelt nu ook al een aantal weken met flinke bronchitis/begin van een longontsteking, ze heeft twee puffers, Ventolin en Flixotide.

Ventolin helpt inderdaad heel snel. Binnen het half uurtje of zo.

10. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Loetje: Hoeveel peper doe je dan op die theelepel met stroop? En vind die het niet hartstikke vies, of proef je meer stroop dan peper?

11. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Ventolin is alleen voor de aanval.Als je merkt dat jou dochter het benauwd heeft dan puffen meestal 2 keer met tussenpozen. Flixotide sóchtends en sávonds voor meer lucht en om de aanval te voorkomen
    Als ze het goed inhaleerd zal het binnen een half uurtje gaan werken. Mijn oudste heeft al vijf jaar lang astma ik gebruik dagelijks Flixotide en Ventolin voor de aanval

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik probeer het ;) Ik doe eerst de stroop op de lepel en dan van de punt naar de steel een streepje peper, niet àl te voorzichtig, maar natuurlijk geen hele berg. Dat roer ik dan door de stroop om de smaak een beetje te maskeren. Ik heb het zelf geproeft en je proeft de peper bijna niet, maar het voelt wel wat heet op je tong..Milan vindt het heerlijk, die proeft de peper dus niet. Hij vraagt er zelfs zelf om wanneer hij een hoestbui heeft...Ik geef het alleen als het ècht niet anders kan, ben toch een beetje bang voor zijn tandjes. Maar het is soms echt het enige dat helpt. 's Ochtends poets ik zijn tanden wel heel uitgebreid als hij die nacht de stroop heeft gehad....

En het werkt echt heel goed. Soms kucht hij nog even na, maar na een minuut of 5 a 10 is het hoesten helemaal over..Gelukkig gaat het met Milan zijn hoesten nu goed. Na 2 maanden hoesten is het nu bijna zo goed als over, wss toch door de Dampo siroop die hij nu sinds een week krijgt..

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Flixotide is toch een ontstekingsremmer en niet voor meer lucht?

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Flixotide is idd een ontstekingsremmer die er voor zorgt dat de longblaasjes niet ontstoken zijn. Daardoor is er dus wel meer lucht. Daarnaast als het kindje extra benauwd is, kan er ventolin gegeven worden.
    Daarom geef je Ventolin ook : zo nodig.

15. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Niet echt benauwd, maar ze lijkt niet zelf uit de hoestaanval te kunnen komen. Moet dan zo hoesten dat ze het ook benuawd krijgt. Overdag is dit een stuk minder. In ieder geval werkt het tot nu toe.

16. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    ook voor wat meer lucht geloof ik en idd ontstekingsremmend.

17. Rups

Rups Actief lid

29 jun 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Precies ja.

18. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochter van bijna 2 heeft zowel Ventolin als Flexotide in geval van benauwdheid en langere periodes hoesten... ik moet zeggen dat ik altijd wel snel resultaat merk... ik hoef het dan ook nooit erg lang te gebruiken '(paar dagen)...

We hebben het hier gewoon op voorraad. Mocht ze weer veel gaan hoesten mogen we dit geven.

Volgens de arts heeft ze erg gevoelige luchtwegen. Ze hoest al veel vanaf dat ze een maand of 3 oud is.

Succes!

Deel Deze Pagina