Hallo mama's Ik vroeg me af of jullie wat tips en/of adviezen hebben met betrekking tot gillen en schreeuwen van een peuter van 3 en een half jaar. Mijn zoontje word vaak heel vroeg wakker, ergens tussen half 5 en 6. Maar als het voor 6 uur proberen we hem terug in bed te leggen. Met als gevolg dat hij direct gaat huilen en schreeuwen, schoppen, gillen. Gewoon omdat hij niet meer wil slapen. Het zit ons echt heel erg hoog, waardoor we dus ook niet meer op een normale toon op dat moment reageren. Dat vind ik zelf ook niet leuk, maar het drijft je wel tot wanhoop. Ook krijgen we daardoor zelf ook niet de rust die nodig is. En zijn zusje wordt ook wakker van het geschreeuw. Verder is meneer wel lief overdag, het gaat echt puur om het vroege wakker worden en niet meer willen slapen. Hoe kun je dit op een rustige manier oplossen?? Dat hij toch in zijn bedje blijft en probeert nog wat slaap te pakken, want moe is hij dan nog wel. 'smiddags krijgen we hem ook niet meer in bed. We hebben al vaak gezegt dat hij in bedje blijft tot papa of mama hem eruit haalt op een schappelijke tijd vanaf een uur of 7. Meneer zegt wel, sorry ik zal het niet meer doen. Maar iedere keer weer hetzelfde liedje. Een wekker helpt ook niet. 9 van de 10 x gaat het mis, dus die ene keer dat hij wel nog wil slapen zijn we erg blij. Hij gaat overigens niet te vroeg naar bed, tussen 7 en half 8 maarals we hem bv wat later naar bed doen, bv in het weekend, dan is hij nog vroeg. Er zit vast een wekkertje in, helaas.... Dus, hoe kunnen we hem dit duidelijk maken?
dat wil hij niet helaas. hij wil bij ons in bed liggen maar gaat dan daar aan het spelen, waardoor wij ook niet meer slapen....
Nee niet echt. Op deze leeftijd nam ik het maar(Niet dat ik het zelf zo leuk vond ). En ging met zoonlief op de bank liggen hij nick jr en ik op de bank nog even verder me oogjes toe Doet hij nog een middag slaapje? Misschien is niet meer moe genoeg voor een middag dutje en komt daarom vroeger.?
Hij is alheel lang van zijn middag dutje af. Dus daar ligt het niet aan. Maar ik ga ook niet met hem zo vroeg voor de tv zitten. Dan heeft hij eigenlijk nog zijn zin, dan is hij beneden en hoeft hij niet meer in zijn bed.
Maar wel rust in de tent? Ik denk even met je mee wat je er verder aan zou kunnen doen. Het met hem bespreken. Ergens op een rustig moment van de dag. Van mama vind het niet zo leuk dat je zo gaat gillen als je wakker wilt worden.? En ook al ben je wakker je moet nog even blijven liggen. Misschien een wekker geven met de tijd dat hij wel wakker mag worden. Een super de leuke uitkiezen? Cars bob de bouwer of iets? Een boekje klaar leggen met als hij wakker word van die mag je kijken. Wil je misschien naar de wc ga naar de wc en terug naar je bed. Kijken of het zo helpt? Nacht lampje die hij makkelijk aan kunt doen zo dat hij idd even op zijn kamer blijft spelen.?
Mja toen wij ingaven en beneden gingen zitten werd het langzaam maar zeker steeds vroeger. Wij hebben uiteindelijk ingesteld dat ze niet uit bed mocht voordat het licht was. Donker=midden in de nacht. Gelukkig was het winter Toen het weer steeds vroeger licht werd hebben we een klok opgehangen zodat we konden aanwijzen wanneer ze uit bed mocht. (half 8! Zolang sliep ze nooit maar het werkte heel goed!) Wel met een boekje in bed maar als ze dat gewoon stil doet vind ik het niet zo erg
Onze oudste dochter doet het wel eens als ze niet op bed wil in de avond. Wat ik dan doe is haar gewoon laten liggen, ze schreeuwt en gilt moord en brand, maar na een halfuur is ze in diepe slaap. Maar ja, dit is voor jou geen optie in de ochtend? Ik heb zo gauw niet gezien hoe oud je zoontje is? Ik gaf mijn oudste dochter wel vaka een fles pap in de morgen, en daarna sliep ze weer verder. Misschien werkt dat? Ik ga vaak ook duidelijk met haar in gesprek, dat wil ook wel eens helpen. Ik zeg wel altijd tegen haar dat zij geen baas, dat mama de regels bepaald. En als ze moet slapen, gaat ze slapen. En dan is het kwestie van gillen tot ze slaapt. Ik zou niet met hem tv gaan kijken, want dan voelt hij zich gewonnen.
@pnirmal: dat bespreken heb ik ook al vaak gedaan. ook nogmaals voor het slapen gaan (dat gaat trouwens wel goed, nooit problemen mee gehad, met inslapen 's avonds). We hebben een wekker staan, en daar werkt het ook niet mee voor hem. @saskia78: we hebben idd ook gezegt, als het ligt word dan mag je eruit (toen werd het zomer... ) Hij herhaalt zelf ook bij het slapen gaan 's avonds: ik mag uit bedje als het licht is. maar als je dat smorgens tegen hem zegt dat hij niet meer naar bed wil maakt dat het alleen maar erger. @butterfly24: we laten hem ook wel eens gillen, maar dat maakt dus zijn zusje dan wakker. en idd heeft het geen optie omdat meneer al een tijd geslapen heeft, en dus eigenlijk klaar wakker is volgens hem. Hij is nu 3 en een half jaar. misschien is het ook wel hoogtijd voor hem dat hij naar de kleuterschool gaat.
&sjoon: vandaar dat wij zijn overgeschakeld op "klok kijken" Maar ik kan je helaas melden dat ze hier sinds school wel 's avonds eerder op bed ligt maar niet echt langer uitslaapt
wil hij iets eten of drinken? in mijn fam zijn alle kinderen slechte slapers. op een gegeven moment geeft toch iedereen op en ze laten de kindjes op blijven in de avond tot 22uur,23uur helaas. maar goed, als je zoontje wakker wordt omdat hij honger heeft is er nog hoop. bied warme melk of zoiets en zeg dat hij daarna moet slapen.
@belize, hij is snachts nog niet zindelijk. Maar laat ophouden doe ik niet, we willen ook de avond voor onszelf hebben als de kinders op bed zijn. Kan misschien warme melk proberen idd!
dat dacht ik. ik wil ook niet dat mijn jongen later naar bed gaat. ik doe dus mijn best om het te voorkomen. geef je extra vit D?dat helpt ook voor slapen! je kunt uitkijken voor bepaalde dingen: hij moet niet te moe worden overdag.want dan slaapt hij veel te diep zonder beweging, dat stoort ook zijn systeem. voor mensen die te vroeg wakker worden geven ze advies om sochtends geen/weinig (zon)licht te krijgen. zij moeten de middag zonlicht hebben, zo vanaf 12uur. zo kun je lanzamerhand zijn slaapklok corrigeren. best moeilijk voor een peuter. laat hem plassen voor naar bed gaan. mijn jongen wordt wakker als hij moet plassen. hij plast dan in zijn luier en is hij dan echt wakker.(vanochtend tegen 5uur was hij wakker en hij probeert echt weer in slaap te vallen in zijn bedje. maar het lukt echt niet. hij sliep weer bij ons in bed om 6:30u. en sliep uit tot 8:40u.wakker, vanwege plasje weer. maar hij heeft ook last van doorkomende kiezen. ) dat gillen en krijzen komen ook omdat hij niet kan slapen. verteel hem dat hij niet hoeft te slapen maar wel stil moet zijn omdat iedereen slaapt. elke keer als je zegt dat hij moet slapen raakt hij gefrustereerd natuurlijk en kan dan echt niet slapen. ik weet dat omdat ik zelf zo was en mijn broertjes. ik kwam tot rust wanneer het gezegd werd dat slapen niet echt hoefde. als hij bij jou komt moet je een rituele reactie klaar hebben.zoals warme melk maken, verschonen of laten plassen,ook dus dingen die hij niet zo geweldig vindt, die moet je met veel liefde en zachtheid aanbieden. vrij snel weet hij dat er niets leuks is als hij bij jou komt, maar veel gedoe etc. van een boze moeder wordt je echt meteen helemaal wakker.dus probeer rustig te blijven. ik zeg altijd dat ik moet slapen en hij hoeft het niet. alleen stil zijn is voldoende. heel veel kinderen die slecht slapen kunnen veel beter slapen als ze totaal zindelijk worden. dan is hun systeem helemaal in werking! ik hoop dat je iets hebt aan mijn reacties!sterkte!
Belize: die vit D krijgt hij idd iedere dag. Maar in de morgen, is het een idee om dit in de avond te geven? Ik zal dit vanavond ook even aan mijn mannetje laten lezen. Dan heeft hij er ook weer meer weet van
We hebben gelukkig een goede slaapster, maar de keren dat ze in de ochtend vroeg wakker is vraag ik of ze misschien een slokje drinken wil, en zeg dat ze daarna nog wel even moet slapen. Dat vind ze dan prima (ze vraagt nog wel een keer, Lila spelen?) en blijft stil, valt weer in slaap. Als ik het doe alleen d.m.v. proberen terug te leggen wordt het drama. (goede tip trouwens hierboven over dat 'moeten' slapen! Dat is natuurlijk frustrerend als je niet meer kunt slapen, en misschien als hij stil is valt hij vanzelf weer terug in slaap.)