Peuter eet geen warme maaltijd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wwrr, 9 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Mijn eigenzinnige driejarige jongen weigert de warme maaltijd. Al heel erg lang nu, hij wil niet aan tafel zitten en probeert niet eens te eten. We hebben alles al geprobeerd voor ons gevoel, maar niks lijkt echt te helpen. We dachten dat het een fase was, maar die duurt inmiddels al ontzettend lang. We zijn bang dat hij onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, hoewel hij goed brood eet en veel rauwe groenten en fruit. Daarnaast willen we graag meer rust rond etenstijd, gewoon samen aan tafel kunnen zitten. Wie heeft er nog tips waar we niet aan hebben gedacht ?

2. Yelly

Yelly Bekend lid

26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wij hebben twee bijzonder picky eaters.
    Hebben het altijd losgelaten.
    Goede sfeer staat op nummer 1.
    De regel is daarnaast tot ongeveer 4 jaar dat ze van tafel mogen zodra ze klaar zijn (komen weer terug voor dessert) maar opgestaan is ook echt klaar met dat deel van de maaltijd.
    We zijn geen buffet.
    Soms gingen er weken voorbij dat een kind brood at tijdens de warme maaltijd of fruit of echt niets wilde. Of leefde op pasta.
    Prima .
    Inmiddels is de oudste zes en sinds een half jaar is er serieuze interesse . Er wordt geroken, geproefd, lust ineens wel 8 soorten groenten, diverse vleessoorten en vleesvervangers.
    De middelste is vier en ook daar zien we langzaam interesse ontstaan.
    Hang in there!

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.101
    3.487
    113
    Warme maaltijd al eens als lunch aangeboden? Dan krijgt hij wel de voedingsstoffen binnen.

Verder loslaten. Lekker van tafel laten gaan, maar dan krijgt hij ook geen aandacht.
    Hier een die wel goed eet, maar tijdens het avondeten gewoon geen rust in z’n reet heeft.
    Ik vraag elke dag voor het eten of hij moet plassen, nee hoeft niet. En nog geen 3 minuten aan tafel en hij moet naar de wc. Tegenwoordig laat ik hem ook wel eens een rondje door de kamer lopen en dan weer zitten. Ook merk ik dat hij t lastig vindt als papa en ik praten, zonder hem. Dan gaat hij lopen klieren.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Inderdaad loslaten en geen alternatief aanbieden als hij niet eet. Bij de meeste kinderen komt het vanzelf goed (hier was dat pas rond 6 jaar, dus dat duurt nog even ;)).

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.659
    27.306
    113
    Vrouw
    Aan tafel zitten is hier verplicht (tot iig man klaar is met eten, man is snelle eter haha). Alternatief is 'gezellig' op de gang zitten waar geen speelgoed is.Eten is optioneel. Als hij echt geen geduld heeft voor aan tafel, dan laten we hem wel naar de keuken lopen om bv stukje keukenrol te pakken.

Dan maar een boterham of weer pasta zonder iets. Maakt mij echt niets uit :)
    En ineens heeft hij een korte periode dat hij wel eet en dan weer weken alleen brood en droge pasta.

Heb je hem al betrokken bij boodschappen doen en eten bereiden?
    Zoon snijdt en wast de groenten bv en heeft gister pannenkoekenmix eh gemixt en kaneel toegevoegd (en voor het eerst in zijn leven at hij daadwerkelijk een pannenkoek. Hij helpt al langer mee met bereiden maar eten ho maar). Pizza zelf maken is ook leuk, kunnen ze zelf beleggen

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik lees mee. Hier een peuter die al bijna 1 jaar niet warm wil eten. Wij zijn de wanhoop ook bijna nabij, want vers fruit wil ie ook niet.

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Groente of fruitsmoothies, overdag warm eten (frankrijk platteland ook doodnormaal) ik prop t er wel ergens doorheen hoor :).

Hier voornamelijk een aardappel spinazie en visstick verslaafde, ze helpt me ook mee met koken (is nu 2,5) en geeft bijv aardappels of wortels aan. Geregeld een "wilte niet" bui, dan eet je maar een boterham amehoela.

Voor nu bij ons nog iets te vroeg maar ik wil zo'n kiddy cutter halen, kan groente mee gesneden worden maar geen vingers.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is het heel wisselend of er gegeten wordt, maar je komt altijd aan tafel zitten en je blijft zitten tot we klaar zijn.
    De oudste eet meestal wel, niet altijd z'n bord leeg en hij eet vrij traag, maar dat is prima.
    De jongste is het echt net hoe d'r pet staat. Die kan bij voorbaat d'r bord al opzij schuiven, wat we dan gewoon negeren. Ik push ook niks, ik vraag nog een keer of ze wil eten of dat ik d'r misschien even moet helpen, zo niet, dan niet. Eten kan je niet afdwingen en het zal de maaltijd er niet gezelliger op maken.
    Bij de oudste wel eens een strijd van gemaakt, het is het echt niet waard. Uiteindelijk gaan ze pas eten als ze zelf willen.
    Vanaf een jaar 4 hebben wij wel de afspraak dat je eerst 4 happen moet eten, anders geen yoghurt of vla na. Tot die tijd vind ik alles prima.
    Fruit wordt hier wel goed gegeten, maar rauwkost eten ze ook niet. Ter aanvulling krijgt de jongste multivitamine, ook vanwege haar voorgeschiedenis waardoor ze nog een lage weerstand heeft.

9. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Oh dit is wel super herkenbaar ja... onze oudste (nu 4, heeft ASS) eet al heel lang geen normaal avondeten. Nou ja soms een paar dagen weer wel, maar meestal niet. Hij heeft geen moeite met groente of fruit an sich. Maar hij eet echt geen avondeten. Hebben al verwijzing gekregen naar de dietiste, omdat het ook weer te maken heeft met de ASS,
    Hier heeft het verplicht aan tafel zitten enzo ook echt geen zin. Hij houdt het niet vol, wij ook niet, het wordt alleen maar drama. Dus hij gaat gewoon in zijn eigen holletje zitten en krijgt dan van mijn man een bakje eten. Met de dingen die hij lekker vindt. Vaak al voordat wij gaan avondeten en dan ook nog daarna. Hij eet dan wel veel wortels, paprika, tomaatjes, kaas, dadels, worstjes, crackertjes met zuivelspread enzo. Dan denk ik toch wel dat hij voldoende binnenkrijgt. Maar wij gaan het ook met dietiste bespreken inderdaad.

Maar ik zou het zeker wél leuk houden allemaal. Maar kijk toch echt naar je kind ipv hoe het in andere gezinnen gaat.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.276
    25.746
    113
    Mijn eigenwijze 3-jarige zoon begon met moeilijk doen over het avondeten zodra hij peuter werd. Ik maak nooit een kwestie van wel/niet eten. Wil je niet eten dan eet je niet en krijg je ook niks anders. Dus zodra hij door had dat hij daar geen kwesties van kon maken, ging hij ruziemaken om überhaupt aan tafel te komen. Zeer vermoeiend en ongezellig en dus heb ik ook dat los gelaten.

Wij gaan gewoon aan tafel, tv gaat uit, we roepen iedereen aan tafel en als zoon dan niet wil dan laten we hem. Mijn dochters zijn geïnstrueerd om niet gezellig met hem te kletsen zolang hij niet aan tafel zit. En als hij wel komt zitten, zeggen we dat we het gezellig vinden dat hij erbij zit. Ik benoem nog wel wat we eten en wat ik op zijn bord schep, en dan kijkt hij altijd even op of er toch nog iets interessants ligt. Op deze manier is er geen strijd of gedoe meer en wij kunnen ook in rust van onze maaltijd genieten.

Hij eet alleen veel als hij het echt heel lekker vindt (voornamelijk pastagerechten) en anders eet hij niks (letterlijk geen hap) of een paar hapjes. Overdag eet hij wel goed (boterhammen, fruit, rauwkost, etc.). Hij groeit goed (heeft de lengte en bouw van een 4-jarige) en is verder ook gezond. Dus ik maak met er niet druk om.
    En leren aan tafel te zitten komt wel als hij uit de peuterpuberteit is.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  11. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Het geeft een beetje hoop dat er meer kinderen zijn bij wie het zo gaat. Hier geldt dat het echt geen zin heeft om meneer te verplichten aan tafel te zitten, dan ontploft hij en is de sfeer verschrikkelijk. Dat wil ik ook niet voor mijn oudste. Wonder boven wonder heeft hij vandaag ergens een hapje van geproefd en het verdiend niet de schoonheidsprijs maar dat was puur door omkoperij van ons haha. Hij heeft nog nooit eerder iets geprobeerd wanneer hij dat echt niet wilde. Een iniemienie hapje, maar toch. Ik wilde een stickersysteem invoeren, voor de zoveelste keer proberen, maar dat lijkt hij echt nog niet helemaal door te hebben. Dat het dan dus ook voor morgen geldt en dat een beloning dus niet meteen komt.

pippa26 vindt dit leuk.
  12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Heel herkenbaar. Onze oudste van bijna 5 eet ook bijna geen avondeten. Pasta's lust ze wel, maar weigert ze gewoon te eten. Ze moet van ons 4 happen eten en dat doet ze. Aardappelen en groenten vind ze vreselijk en daar hoeft ze maar 1 hapje van te proberen. Doet ze ook. Maar ze kan wel een half uur met dezelfde hap in de mond zitten. Dan zet ik de timer en dan kan ze wel ineens snel eten.

Fruit is ze gek op en komkommer vindt ze ook heel lekker.

Ze krijgt alleen een boterham als wij pizza of wraps eten.

Het is bij haar begonnen toen ze 1,5 was.

Haar 2 zusjes eten allebei wel heel goed.

Deel Deze Pagina