Hallo allemaal, Sinds ruim een weekje is me dochtertje zindelijk. Het gaat helemaal prima, geeft keurig aan wanneer ze plassen moet. Op het poepen na... In het begin had ik het niet in de gaten, maar sinds gistermiddag heb ik het gevoel dat ze het poepen bewust ophoud ze is bang om dat op de wc te doen. In haar broekje doet ze het ook niet, omdat ze denk ik weet dat het niet meer 'kan'. Aangezien ze nu alleen maar op de wc plast. Afgelopen woensdag heeft ze op de kdv voor het eerst en gelijk ook voor het laatst gepoept en dat ook omdat de leidster aan haar zag dat ze hoog nodig moest en heeft haar wat langer op de wc laten zitten. Tot de schrik van me dochtertje had ze 'opeens' gepoept en begon te huilen van paniek. Kort daarna wel weer gekalmeerd en aan het einde van de dag vertelde ze mij ook heel trots gepoept te hebben en dat ze niet bang hoeft te zijn. Aan haar praatjes te horen weet ze heel goed dat plassen en poepen gewoon op de wc kan, maar in de praktijk laat het nog op zich wachten. Zijn er mama's die dit ook hebben meegemaakt? Hebben jullie tips of adviezen?
Mijn dochter heeft het eerder dit jaar gehad dat ze haar poep op hield. Ze was toen al bijna 3/4 jaar zindelijk, dus daar had het niets mee te maken, het was bij haar een lichamelijke reactie op een verandering in haar leventje. Maar is een tijdje wel heel lastig geweest, ze vertikte het echt om naar de wc te gaan. Wat hier hielp is om te reageren wanneer ik zag dat ze aandrang had. Ze ging dan echt ergens weg kruipen en als ik haar op dat moment op de wc zette kon ze niet anders dan toegeven en lukte het, maar wel idd met heel veel tranen en verdriet, echt een klote tijd voor beide. Uiteindelijk hebben we hier laxeermiddel moeten gebruiken, ze hield het nl zo lang op dat het heel hard werd en dan alleen maar meer pijn ging doen. Ik wil niet zeggen dat je dat al moet gebruiken, wat nu gebeurd bij je dochter is gewoon onderdeel van het zindelijk worden (mijn dochter deed het poepen in de beginperiode daarvan in haar broek) maar wil je wel meegeven om op te letten dat het niet te lang duurt voordat ze poept, omdat het dan obstipatie kan worden en dus veel pijn kan gaan doen als het wel eenmaal lukt en dan krijg je zo'n vicieuze cirkel. Is het wellicht een idee om haar een luier aan te bieden als je ziet dat ze moet poepen, wellicht dat ze dan wel durft? En anders als je merkt dat ze moet poepen samen met haar op de wc gaan zitten en dan heel rustig en geduldig op haar in praten dat het niet eng is etc en dan als het gelukt is heel trots op haar reageren? Of wellicht een potje aanbieden, dat ze dat wel durft?
Dank voor je reactie. Jeetje dat er zelfs laxeermiddel aan te pas kan komen baart me nu echt zorgen! Maar ik snap wat je bedoeld inderdaad, als het niet anders kan en het duurt te lang. Vandaag gaat ze haar 3e dag in... Zal na mijn werk dan even naar de apotheek rijden om (alvast) wat laxeermiddel te halen. Luier laten dragen wilt ze overdag haast niet meer, dan zegt ze hoeft niet ik ga op de wc plassen. Ze kijkt er al raar van op dat ze het voor de nacht nog wel aan moet Potje gaat voor mijn idee een stap terug en kan misschien wel verwarring brengen in haar beleving (?) Maar hou dat wel open als een evt. optie. Samen met haar gaan zitten hebben we gisteravond s echt goed geprobeerd. Op haar in proberen te praten, uitgelegd dat het helemaal niet erg of eng is. Ze begon toen ook voor het eerst te klagen dat ze buikpijn heeft. Helluupp
Mijn dochter is al een jaar dag en nacht zindelijk maar poept alleen in de veilige omgeving bij mama, papa of opa. Met anderen poept ze echt niet. Toen ze net zindelijk was heeft ze ook een tijdje nog in de luier gepoept (paar maanden) omdat ze het zo spannend vond. Ik gaf haar een luier als ze zei dat ze moest poepen en deed hem daarna gelijk weer uit. Dit had ze nodig als tussenstap naar de wc. En omdat ze er zelf om vroeg heb ik dat altijd toegestaan, ik vind dat gewoon zindelijk zijn, alleen het is niet op de wc.
Idd oppassen dat ze geen obstipatie krijgt want dan ben je nog verder van huis. Mijn oudste heeft dat eens gehad.. vreselijk was dat. Ik zou ook niet aan de laxeermiddelen gaan want dan heb je juist kans dat de darmen lui worden en niet meer zonder dat spul gaan werken. Ik kreeg destijds van de huisarts van die movicol zakjes. Dat maakt de ontlasting zachter. Bijkomend voordeel is dat de drang dan toch wel zo groot wordt dat ze het niet meer tegen kunnen houden. Toen mijn zoontje uiteindelijk een paar keer gepoept had en bleek dat het eigenlijk helemaal niet zo eng is was het gelukkig vrij snel over.
Ja exact, het is even een keertje doen en dan zal het steeds makkelijker gaan. Met plassen was dat net zo, na een keer op de wc te hebben geplast ging het voor de rest heel soepel. Zal vandaag s kijken hoe het gaat. Me man is nu thuis en probeert het e.e.a. dus ben benieuwd... Hoop alleen echt niet dat dit veel erger gaat worden en ze vandaag/morgen toch echt gaat poepen. Misschien toch aanleren dat ze het wel in haar luier mag doen, zolang ze het maar aangeeft.
Bedoelde mijn post ook niet om je bang te maken, maar het is inderdaad goed om op de obstipatie te letten. Dat was bij ons nl het gevolg dat het poepen nog enger werd omdat het pijn deed. Maar denk dat angst voor poepen er bij sommige kinderen ook gewoon bij hoort bij het zindelijk worden. Het was ook niet mijn bedoeling om je meteen laxeermiddelen te laten gebruiken, het was bij ons uiteindelijk de oplossing dat ze de ontlasting gewoon steeds moeilijker op kon houden, waardoor de angst langzaam ook verdween. Wij hadden een drankje via de huisarts gekregen, hebben dit een week of 3 gebruikt, toen was het niet meer nodig. Maar dit stond bij ons dus wel los van het zindelijk worden, dat was ze immers al. Het hier boven genoemde movicol om het zachter te laten worden zou ook een oplossing kunnen zijn als ze eenmaal obstipatie heeft, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Succes!
Nee ik begrijp je wel hoor, vind het juist fijn alle tips en opties. Zal de laxeermiddel ook zeker niet gelijk gaan gebruiken. Maar gerust idee is het wel om in 't achterhoofd te houden. Movicol, is dat toevallig ook bij de apotheek te verkrijgen of moet het perse op recept via de huisarts? We zitten midden in het weekend dus dat wordt lastig.
Mijn zoon had hetzelfde en hij kreeg enorme obstipatie. Zo erg dat hij op een gegeven moment wel móest maar het er niet uit geperst kreeg omdat er letterlijk een enorme bal voor zn anusje zat. Ik heb hem op de grond gelegd en kon met een lepeltje heel voorzichtig die bal eruit lepelen in meerdere stukken. Maar het deed hem zo’n zeer. Toen heb ik op aanraden van de apotheek microlax gekocht. Als hij weer aandrang kreeg spoot ik dat spulletje in zn poeperd (is een soort ampul) en jawel hoor, binnen 10 minuten kwam de hele zooi eruit! Bij microlax kan je je ontlasting onmogelijk ophouden. Maargoed, zover is het bij jullie gelukkig nog niet maar dan weet je wat er nog meer voor opties zijn. Je kan maar voorbereid zijn. Na enkele maanden is alles goedgekomen met mijn zoon. Hij is inmiddels bijna 4 en poepen is zn grote hobby geworden haha
Ik zou toch echt voor een potje of luier kiezen als ze dat accepteert, dan maar een stapje terug... als ze het vertrouwen heeft komt het toilet vanzelf! Anders is het zo direct zo hard dat ze er veel pijn bij krijgt en dat werkt averechts (en angst in de hand). Mogelijk is het inmiddels al gelukt hoor Dat hoop ik dan maar!
Een potje in niet een stap terug hoor Gewoon doen wat werkt. Hier heb ik een dametje ‘omgekocht’ met een snoepje voor een poepje. Ze is namelijk dol op snoep en dat krijgt ze verder niet. Dus de motivatie was groot. Eerst op het potje, paar weken later op de wc. Gewoon zo’n klein tum tum ding. Veel kleine snoepjes. Nu is het een gewoonte geworden en krijgt ze zelden nog snoep daarvoor. Het hielp haar over de drempel. De ander poepte wel in haar broek. Die had geen zin om te gaan. Dus kreeg ze oo een dag geen onderbroekje meer. Ze was flink kwaad want ze wilde een onderbroek en geen blote billen. Maar ja mama had geen zin in vieze was Na een afspraak dat het poepen op de pot of wc moest, geen vieze onderbroeken meer, want dan krijgt ze geen onderbroek ging het ineens snel. Gewoon kwestie van kijken hoe je haar over de drempel krijgt om te durven poepen. Boekje lezen, samen zijn of juist alleen, zelf kiezen waar ze gaat....
Mijn oudste dochter vond poepen op WC (of potje) ook eng. Ik weet niet precies waarom. Ze heeft, nadat ze zindelijk was, nog zeker een half jaar in luier gepoept. Ze was nog niet zindelijk in de nacht, zodra ze in de avond een luier aan kreeg, poepte ze ... Op een avond kon ze het niet meer binnen houden in de douche en toen heb ik haar keuze gegeven: of je poept nu hup zo in de douche of je klimt er nu uit en gaat op potje zitten. Poep langs haar benen in de douche was blijkbaar nog veel erger idee , want gillend en huilend is ze op het potje geklommen naast de douche en was helemaal verbaasd naderhand toen ze haar poep zag liggen. Ik geloof dat ze toen bedacht dat het eigenlijk wel meeviel en helemaal zo eng niet was, want vanaf die dag poepte ze opeens wel op WC... Ik hoor wel vaker dat poepen op WC wat langer op zich laat wachten, dat meer kinderen hier moeite mee hebben, terwijl plassen goed gaat. Maar ja, het is ook een ander gevoel, he?