Verantwoord drinken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door NavyCrimson91, 10 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Met regelmaat pas ik op mijn neefje (kleuter). Hij lust weinig qua drinken en krijgt thuis altijd cola e.d.
    Nu vind ik het helemaal niets om een kind cola te geven als ik moet oppassen. Ik heb verschillende drankjes geprobeerd, maar hij vindt het allemaal niet lekker.

Nu heb ik eindelijk een hit gevonden: karnemelk gemengd met een bodempje slimpie limonade.
    Ik dacht, 2 vliegen in 1 klap, hij vindt het lekker en hij krijgt ook nog eens zuivel binnen (hij lust geen melk).
    Ook leek pure karnemelk met een beetje sap me gezonder dan fristi/yogi/drinkyoghurt.
    Maarrrr nu lees ik opeens overal dat slimpie heel ongezond is, dat er inderdaad geen suikers e.d. inzitten, maar dat de toegevoegde smaakstoffen zo ongeveer nog slechter zijn.

Wie heeft hier verstand van? Is het echt zo schadelijk of gaat het met name om de hoeveelheid?
    Hij drinkt nu 1 à 2 glazen, van overdosis is dus geen sprake.

Of zit ik me druk te maken om een paar extreme gezondheidsguru's? :)

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Dat ieniemienie bodempje lijkt mij vele malen beter dan cola.
    Zodra hij de smaak te pakken heeft, letterlijk en figuurlijk, kan je altijd nog iets gezonder doen. Maar als je nu meteen supergezond doet heb je de kans dat hij het weer niet lust, of weigert omdat het nieuw is.

Btw, supergoed initiatief!:thumup:

3. browneyes

browneyes Actief lid

17 jun 2010
    406
    0
    16
    Nog altijd beter dan cola lijkt me ;) Ik zou het gewoon lekker blijven geven.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    Ik vraag me dan wel af, waarom uberhaupt Slimpie inderdaad. Probeer het eens met diksap.
    Of nog veeel beter: doe een handje verse ontpitte kersen of aardbeien met de karnemelk in een mengbeker, staafmixer erin, en genieten maar!

Overigens is dat ook geen drankje om de dag op door te komen. Ik zou daar vrij simpel in zijn. Heb je na een glas nog dorst, drink je water. Wil je geen water? Jammer joh.

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wat leuk dat je de moeite neemt om van alles uit te proberen. Je zou ipv slimpie ook roosvicee kunnen doen maar volgens mij is dat uiteindelijk net zo goed/slecht. In ieder geval veel beter dan cola!
    Of je neemt troebel appel- of perensap en lengt dat aan met wat water. Misschien ook het proberen waard.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Wat super goed, ik zou ook geen cola geven. Had je smoothie ook al geprobeerd?
    (Diepvries) fruit, banaan met wat yoghurt en/of melk in de blender.
    Appel of perensap en dan steeds een beetje meer aanlengen.
    Roosvicee heeft ranja op basis van stevia misschien ook een mogeIijkheid.

Op dit moment kun je het in ieder geval niet fouter doen dan cola

7. NavyCrimson91

Hij vindt appel en perensmaakjes niet lekker helaas. Het moet echt iets zoets zijn, framboos of aardbei ofzo.
    In de winkel heb ik daarom maar het eerste beste wat ik zag meegenomen, en dat was dus slimpie.
    Maar andere soorten roosvicee of limonade zijn dus beter? En bestaat er ook 'rode' diksap? Ik heb weleens vaker gehoord dat dat gezond is ja, dus daar wil ik ook wel naar kijken.

Smoothies vind ik weer een beetje te veel werk haha. Ik hoef alleen op te passen, ben niet van plan om zijn diëtiste te worden... ik geef hem tussendoor wel veel los fruit.

Bedankt voor de reacties!

8. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    In diksap zitten ook flink veel suikers ik gebruik Karvan civitam. Was vroeger de enige die ik mocht hebben ivm mijn ADHD en andere reacties op veel eten en drinken

9. NavyCrimson91

Ja dat inderdaad. Wij dronken vroeger altijd karvan cevitam inderdaad. Maar hier wordt altijd diksap gezegd of roosvicee.
    En daarnaast heb je nog veel meer soorten aanmaak limonade.
    Dus welke is in vredesnaam het beste? Iedereen roept wat anders... lastig hoor, gezond willen zijn :p

Oceanna vindt dit leuk.
  10. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Persoonlijk geef ik geen chemisch-achtige voeding aan de kids dus ook geen slimpie.

En dan oprechte vraag maar het is niet jouw kindje, jij hoeft die beslissing mbt voeding niet te maken toch?

Ik ben zelf erg pro natuurlijke voeding maar zou het ook fijn vinden als ik in mijn waarde gelaten word mbt mijn ideeën over en met mijn kinderen.
    Krijg ik kinderen van anderen over de vloer, dan heb ik misschien een mening over de opvoeding en voeding maar het is, naar mijn persoonlijke mening;), niet aan mij om.mijn visie bij anderen op te leggen.

Dus waarom niet gewoon met de ouders overleggen? Geef aan dat jij het moeilijk vind om cola te serveren en of ze een alternatief kunnen en willen aangeven

11. NavyCrimson91

Ja, daar heb je wel gelijk in. Maar mijn broer en schoonzus boeit het niet zo veel, ze drinken zelf ook altijd cola en hebben alleen dat in huis. Hun zoontje drinkt dus automatisch cola mee.
    Maar ik heb niet zo'n zin om speciaal cola in huis te halen voor hem.
    Dan haal ik liever iets wat gezonder is en wat ik ook met een gerust hart aan andere kindjes kan geven, zonder dat die cola daar maar blijft staan.

En zo lang ik hem maar drinken geef en hij het lekker vindt, ga ik niet tegen hun opvoeding in denk ik. Altijd beter dan cola...

Dubbelgeluk, amdaa en Oceanna vinden dit leuk.
  12. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Wat wij heel vaak doen is een beker water en die dan bomvol met bevroren fruit vullen. Vinden ze hier echt lekker vooral met bessen en framboos. Wij hebben wel zo n antilek beker met gesloten bovenkant zodat ze zich niet verslikken in het fruit.

13. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Joh, je doet het hartstikke goed! Ik zou ook geen cola in huis halen voor een kind van 3, 4 jaar.

Dat Slimpie verhaal heb ik ook voorbij zien komen maar aangezien het om je neefje gaat kun je hem nooit zoveel van dat spul geven dat het schadelijk zou zijn... maar ik ben sowieso geen aanhanger van de alleen maar thee en water beweging :).

Oceanna vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik zou dan toch voor ranja gaan zonder zoetstoffen, dus in plaats van slimpie een ander merk.

15. NavyCrimson91

Bedankt voor het advies dames!
    Ik maak deze fles nog leeg en dan zal ik wel andere, gezondere limonade uitzoeken. Hij proeft het verschil vast niet :)

En thee en water vindt ik persoonlijk ook een beetje sneu en ver gaan.
    Ze mogen best wat lekkers drinken en als ze dan nog dorst hebben, drinken ze maar water.

regenboogworst vindt dit leuk.
  16. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Of water met Citroen munt en ijsblokjes dat was hier een hit.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    Maar water met fruit, vooral citroen, moet je ook niet de hele dag door drinken hè! Elke keer dat je ervan drinkt is een aanslag op je gebit. Dus een of twee keer een glas achtereen is prima maar niet steeds een beetje!

18. NavyCrimson91

Ik snap die trend überhaupt niet. Bah, water met net zo'n half vergaan smaakje citroen/komkommer/bessen.
    Vind het altijd een hele opluchting wanneer ik dan een gewoon lekker glas water achterover kan slaan :)

LiveLifeLovely en Oceanna vinden dit leuk.
  19. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Oh geweldig, dit had ik kunnen schrijven, haha!!

Bij ons drinken we allemaal veel Karvan Cevitam. Af en toe water, sap of thee, maar over het algemeen dus KC.

NavyCrimson91 en Oceanna vinden dit leuk.
  20. NavyCrimson91

Ah, eindelijk een lotgenoot! Ik werd al bang dat ik de enige was haha

KC is dus wel goed spul? Dan gaan we daar maar voor de volgende keer

Deel Deze Pagina