Ervaringen kind buiten dorp naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kattekit, 4 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Wij moeten gaan kijken naar welke basisschool wij onze oudste willen sturen.
    Ivm mijn werk hebben we flexibele opvang nodig. Hier in het dorp is dit niet te krijgen (geen dagopvang en geen BSO). De oudste zit nu nog op een dagopvang in de naburige stad.
    We willen dus graag een gastouder, die zijn in ons dorp echter niet ruim bezaaid. Wel jammer...want we hebben een leuke basisschool in de straat. We hopen dat we iemand vinden waarmee we in zee kunnen gaan, maar als dit niet het geval is...dan zullen we keuzes moeten maken.

Een optie zou zijn een school zoeken in de stad (waar wel een ruimer aanbod is), een aantal hiervan (die ons aanspreken) zouden zeker op fietsafstand zijn (tussen de 10 tot 15 min). Maar is dit wel eerlijk? Hoe zijn de ervaringen, bijv. met vriendjes maken etc? Of zijn het mijn hormonen die hier te zwaar over denken?

2. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Elke school is toch verplicht bso te regelen of te laten regelen. Hier werden tot vorig jaar de kindjes opgehaald met busje van de bso en naar bso dorp verderop gebracht. Is er bij jullie ook niet zoiets?

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als de stad echt maar 10 minuten fietsen is, zou ik het overwegen.

Hou er wel rekening mee dat je kind vriendjes krijgt op die school, dus ook speelafspraakjes.
    Die wonen misschien nog 10 minuten verder?
    Dat betekent dat je kind voor groep 5 à 6 of later niet alleen naar een vriendje kan (en jij of je man dus elke keer "taxi" mag spelen).
    En dat je kind met hobby's ook graag bij klasgenootjes zal willen zitten.

Hoe redt de rest van de buurt het?
    Zijn er nog kinderen uit de buurt die naar de stad gaan voor school?
    Of blijft iedereen in eigen dorp? En zou hij dus maar als "vreemd" worden aanzien omdat hij dat niet doet.

Bovendien ... heb je er straks twee.
    Die wil je neem ik aan op dezelfde school laten gaan eens het zover is.
    Hou er dus rekening mee dat dat dus dubbele taxi-ritten zijn qua vriendjes en hobby's. (En daarnaast natuurlijk nog school.)

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Haalt de BSO geen kinderen op? Zou dat eerst eens nagaan :)

5. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Het probleem is vooral het flexibele wat wij nodig hebben. Ik heb elke week andere diensten en dus ook andere dagdelen nodig. De scholen bieden wel degelijk BSO aan hoor, maar alleen op vaste dagdelen.
    Ik heb nu een kdv die dit wel heeft voor de dagopvang. Helaas hebben zij geen BSO. Ik vind dit ook echt jammer, want we zijn erg tevreden over onze opvang.
    Er zitten helaas geen andere aanbieders van flexibele opvang in de buurt. Op de websites roepen ze allemaal dat ze erg flexibel zijn...maar puntje bij paaltje komt dat flexibele neer op een dag ruilen / een uur langer blijven.
    Er zit er wel eentje, maar dat is echt de andere kant van de naburige stad. Dat maakt het er niet praktischer op.
    Ik besef dat het taxi werk er niet beter op zal worden...
    Er zijn meer kindjes uit het dorp die niet hier op school zitten, veelal gaat dit om kinderen die naar de vrije school gaan, er zitten er echter ook een aantal in omliggende dorpen / de andere stad op school. Er zijn hier in het dorp genoeg clubjes etc waaraan die andere kinderen ook mee doen. Ik heb niet het idee dat ze buiten de boot vallen ofzo. Ik zie ze bij alle dorpsactiviteiten gewoon meespelen en meedoen.
    Ik ga maar eens bij die ouders vragen hoe zij dat doen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dochter gaat ook een dorp verderop naar school, omdat haar nichtje en neefje daar ook gaan en oma haar dan twee dagen per week kan oppikken na school. De school is 15 min fietsen, of enkele minuten per auto.

Tot hiertoe heb ik er weinig last mee, maar ze is natuurlijk nog maar drie jaar, dus speelafspraakjes zitten er nog niet in. Enkele van haar klasgenootjes wonen hier in het dorp, dus dat zal misschien nog wel meevallen. En ze gaat nu ook naar kleuterturnen in nog een ander dorp, omdat hier gewoon niets te doen is.

Ach, ik maak me er niet druk in. Zolang ze maar naar een goede school gaat.

7. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Thnx voor jullie reacties trouwens! Ben blij met de input.

Ik ga het rustig met mijn man over hebben. Er zitten goede scholen op relatief kleine afstand. We gaan eerst maar eens kijken bij de diverse scholen en dan ons plan trekken (plussen en minnen zal het worden).

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Wij hebben ook niet voor de wijkschool gekozen, maar moeten 10 minuten fietsen. In de praktijk blijken ze helemaal geen uitzondering te zijn, er komen kinderen van nog wel verder.
    Hier vlakbij woont ook een jongetje dat bij ze op school zit. In onze straat alleen al zitten ze op 6 verschillende scholen (eentje op speciaal onderwijs) en ze spelen gewoon gezellig met elkaar.
    Met speelafspraakjes moet ik soms wat verder fietsen of rijden, maar de meeste vriendjes en vriendinnetjes zijn 5 minuten fietsen ofzo van ons huis.

Deel Deze Pagina