Hoi allemaal, Ik zit hier al een tijdje mee en dus dacht ik laat ik het hier maar even van mij afschrijven. In de hoop dat er meer moeders zijn die dit herkennen. Mijn zoon is nu (bijna) 3 jaar.. maar is eigenlijk al vanaf zijn geboorte erg dol op eten.. het begon al met de flessen die hij binnen 10 minuten leeg had, terwijl een ander kindje er wel een half uur overdeed en ook nog eens liet staan.. Hij was ook veelte gulzig aan het drinken... kinderarts zei destijds dat het komt omdat hij prematuur is ( 6 weken te vroeg geboren ) en dat hij een inhaal start moest maken... afijn.. zijn eerste woordje was geen mama of papa.. maar Eten! in het begin vond ik het wel grappig.. maar ik hoor niks anders meer dan eten eten eten. Hij is nu dus bijna 3 jaar en het is alleen maar erger geworden. Hij krijgt bijvoorbeeld om 8 uur een bord pap.. ( waar ik zelf erg vol van wordt ) na een half uur begint hij al over een appel.. of een banaan.. als ik er aan toegeef.. durft hij een half uur later wel weer te vragen om een koekje of broodje.. en dat gaat eigenlijk de hele dag wel zo door.. ik geef er niet aan toe en probeer er wel vaste tijdstippen van te maken.. maar in die tussentijd zit hij gigantisch te zeuren dat hij honger heeft.. van de week was hij bij oma en opa.. en kreeg hij 2 borden patat en een frikandel een half uur later kwam ik hem ophalen en meneer wou nog wel wat broodjes hebben.. ik heb dit met de kinderarts besproken, maar die neemt dit niet serieus. wat vinden jullie ervan?
Die van mij kunnen ook best bezig blijven (bord pap op en dan bij ons komen snaaien van de boterham en zo), maar niet over dat ze honger hebben. Gewoon omdat ze het lekker vinden. Jouw verhaal vind ik behoorlijk anders. En ongezond om zo te blijven eten. Hier accepteren ze het ook als ik zeg dat het niet gaat (soms moet ik het herhalen). Heeft jouw kind wel een verzadigingsgevoel? Weet niet of dat onderzocht kan worden. Hier in de buurt woont een man die letterlijk geen signaal van zijn lichaam krijgt dat hij vol zit. hij kan blijven eten als hij niet oplet. Hij is nu aan het afvallen. ik denk echt duidelijke grenzen gaan stellen, vaste tijden. En tussendoor bezig houden. Naar buiten en zo.
Hier ook zo een. Altijd een goede eter geweest. Ze is ook helaas aan de zware kant. Gelukkig eet ze niet alleen ongezonde dingen en hoef ik haar niet te dwingen om te eten (wat een vriendin van mij met haar 3 jarige wel heeft). Dat is dan weer het voordeel. Het probleem is dat ze geen rem kent. Dat ben ik, zeg ik wel eens. Als ik het niet in de hand zou houden groeit ze echt helemaal dicht. Ik heb geen tip. Wat ik doe is hetzelfde als jou, ik hou vaste tijden aan en 9 van de 10 keer negeer ik haar gevraag om eten gewoon. Als hij op gezette tijden gewoon voldoende krijgt dan hoef je tussendoor niks meer te geven. Volgens mij mogen er zo'n 6 a 7 eetmomenten plaatsvinden.
6-7 eet momenten is erg veel hoor, als je het verdeelt over die 12 uur dat een peuter wakker is. Een normale dag menu bestaat uit 3maaltijden en 2 tussendoortjes en dat komt neer om ong om het 2 uur iets eten. Ts, merk je of hij zijn verzadigd gevoel goed voelt? Eet hij alleen voor de honger of draagt het eten ook bij aan 'feelgood' momentjes in huis? Bijv chips bij tv kijken, snoepje als beloning, ijsje bij dagje winkel en enz? Bestaat de associatie dat eten nodig is om het gezellig te hebben?
Jep herkenbaar! Het enige dat hier helpt is echt vaste tijden van eten aanbieden en niet tussendoor snackjes geven (ook niet als het gezond is want hij blijft dan bezig. Ik weet zeker dat het geen honger is...de hoeveelheden die mijn zoontje eet moeten voor een actieve 2,5 jarige genoeg zijn. Leeftijdsgenootjes doen een week met wat hij op een dag eet Ik heb het idee dat het gewoon een bezigheid is voor hem. Ontbijten om 7.15...in het weekend wat later. 9.30 fruit 12.00 lunch 15.00 weer fruit en koekje oid 17.00 bakje rauwkost 18.00 warme maaltijd
ik denk dat het heel lang duurt voordat hij pas verzadigd is.. pas na grote hoeveelheden. het is niet zo dat hij ongezond eten van mij krijgt, anders was hij nu al heel dik geweest.. geen chips en geen snoep.. hij drinkt ook alleen maar water..
Ja daar heb je gelijk in! Om heel eerlijk te zijn las ik ergens anders 6 a 7 eetmomenten maar dan kleine hoeveelheden. Ik deed zelf ook 3 vaste maaltijden (die zijn er nog steeds) maar omdat mijn dochter enorme hoeveelheden eet heb ik het opgedeeld in wat meer kleinere hoeveelheden maar ik kom op ongeveer 6 eetmomenten uit. De stelregel is inderdaad om de 2 uur dus dan zou je hooguit op 5 a 6 eetmomenten komen. Dat is ook voor de tanden beter overigens! Mijn dochter is onverzadigbaar en wordt (lichtelijk) onhandelbaar/sjagerijnig als haar suikerspiegel laag is maar ik probeer binnen de 6 te blijven wat ze soms maar moeilijk haalt.
Ik was als kind ook een grote eter. Men verbaasde zich over de hoeveelheden die ik wegwerkte. Ik at bijvoorbeeld standaard 4/5 boterhammen (met hartig beleg) tussen de middag als 4/5-jarige. Mijn moeder hield in principe vaste eettijden aan (ook makkelijk vanaf basisschoolleeftijd) en ik at normale, gezonde dingen. Ik heb altijd een hele gezonde lijn gehad, en heb ik nog steeds. mijn stofwisseling werkte misschien sneller dan anderen. Ik kan nog steeds redelijke porties eten omdat ik simpelweg honger heb en niet aankomen. Ik zou vaste eettijden aanhouden zodat het lichaam zich daar op instelt. Ook zou ik echt veel mate houden met ongezonde dingen en juist vaak rauwkost geven. Een bord met tomaat, paprika, komkommer kan je altijd eten en dat knabbelt lekker weg. Ook kun je flink variëren in soorten voedsel. Bijvoorbeeld een omelet met groenten als ontbijt, of een bord Turkse yoghurt met havermout en fruit, brood met een plakje beleg en rauwkost of avocado of zalm. Dat vult allemaal flink en je haalt er goede voedingsstoffen uit. Bij overgewicht en flinke drang naar eten zou ik een diëtist om advies vragen.