onze zoon van 3 is thuis goed zindelijk overdag. ook als we naar een supermarkt gaan of in de auto heeft hij geen ongelukjes en geeft hij het goed aan als hij moet plassen. maar op de peuterspeelzaal gaat het minder goed. maandag ochtend had hij 4 ongelukjes, woensdag ochtend 1 ongelukje maar vandaag helaas weer 3 ongelukjes. nu gaf de leidster van de peuterspeelzaal aan dat ze wil dat we onze zoon weer een luier aan doen omdat het erg veel werk is om hem steeds te verschonen. maar eigenlijk wil ik hem geen luier aan doen omdat hij nu zo goed bezig is en het anders misschien verwarrend voor hem word. hij wil zelf ook geen luier aan en gaat huilen als we het toch doen. wat zouden jullie doen in dit geval?
Weet hij waar de wc is daar? Is er een potje? Durft hij zelf naar de juf gaan om het te zeggen? Ik zou niet zomaar overstappen op een luier, dat lijkt me echt het verkeerde signaal. Waarom gaat het volgens de leidsters mis?
hij weet waar de wc is. ze hebben daar geen potje maar van die mini wc's voor peuters. de leidster zegt dat hij er nog niet aan toe is en dat hij pas zonder luier mag komen als hij thuis geheel zindelijk is. maar dat is het probleem, thuis is hij zindelijk alleen op de peuterspeelzaal niet. ik denk dat hij daar te veel leuke dingen om zich heen heeft waardoor hij vergeet om naar de wc te gaan.
Hoe lang duurt een ochtendje PSZ bij jullie? Is het mogelijk dat jij nog even met hem naar de wc gaat als jullie daar aankomen en dat juf het regelmatig even aan hem vraagt of hij moet plassen? Hier bij zindelijkheidstraining was dochter nog niet helemaal zindelijk en deden we het ook op die manier. Zo hoefde ze niet te wachten tot het 'plaskwartiertje' waarbij ze allemaal tegelijk gaan. Ging heel snel goed, na een week of 2 (dus 4x psz) kon ze het ophouden tot het plaskwartiertje en als ze tussendoor moest dan durfde ze het te vragen aan de juf. Soms gaat het nog weleens fout hoor, maar niet zo vaak meer.
de ochtenden duren van 8.30 tot 11.45 als we op de peuterspeelzaal aankomen dan ga ik gelijk met hem naar de wc'tjes. ik heb aan de leidster gevraagd of ze af en toe aan hem wil vragen of hij moet plassen maar dat wil ze niet omdat ze het dan voor alle kindjes moet doen en dat word haar te veel. ik wil hem maandag geen luier aan doen maar ik kan de leidster ook niet verplichten om hem steeds te verschonen.
Is ze dat niet verplicht dan? Dat is toch d'r werk Ik zou hem de luier absoluut niet omdoen. Dat lijkt me heel verwarrend voor hem
Op een kdv misschien, maar op een psz niet, vermoed ik. Desalniettemin, wat raar dat ze er zo moeilijk over doet. Hier helpen ze kinderen juist die net zindelijk zijn, door inderdaad vaak te vragen of ze al moeten plassen. Is er maar één leidster, nee toch? Ik zou het even met de andere leidster overleggen en anders toch aangeven dat hij thuis helemaal droog is, en dat je hem geen luier meer om wil doen, dat ze hem even wat vaker moeten herinneren om te gaan plassen. Kleine moeite lijkt me (onzin ook dat ze daar geen tijd voor heeft, de meeste kinderen zijn zindelijk of hebben een luier om, ze worden toch niet allemaal precies op hetzelfde moment zindelijk).
hij heeft 1 vaste leidster en 1 leidster die steeds wisselt. ik blijf het ook vreemd vinden. maandag ga ik nogmaals een gesprek met haar aan want ik wil gewoon dat hij zonder luier naar de peuterspeelzaal gaat.
Dat is dan psz afhankelijk Hier thuis en onderweg volledig zindelijk en tot nu toe 6xx psz geweest geen ongelukjes terwijl bij mijn moeder meerdere keren per dag Aangegeven dat hij soms gaat staan wiebelen /aan z'n piemel zit maar te leuk om te spelen dat ze hem dan even erop moet wijzen en verder de plaspauzes hier totaal geen probleem En vanmorgen een moeder die net gestart is en de juf zij dat verschonen niet erg is (oké misschien wel als het 5 ongelukjes in 4 uur tijd zijn) maar dan vraag ik me ook af of het kind al wel toe is om zindelijk te worden? Mja als hij al ruim 3 is zal je toch moeten starten Ik zou het niet oké vinden als ze hem een luier weer om willen doen als hij prima zindelijk is
Ik vind het absurd dat ze geen kinderen willen helpen om zindelijk te worden... Integendeel, ze werken zelfs tegen. Wat een vreemde reactie. Een die ik echt niet zou pikken. Hoe moeilijk is het nu om af en toe eens te polsen of hij niet moet gaan?
Toen dochter hier half zindelijk was en ik dat aankaartte op de psz zei de juf zelf juist dat ik maar moest zorgen voor een tas vol reserve kleding want dan konden ze haar op de psz er juist ook mee begeleiden. De eerste weken zaten er zo 4 natte onderbroekjes in haar tas, en dat terwijl ze thuis gewoon geen ongelukjes meer had. Na verloop van tijd werden de natte broekjes steeds minder en uiteindelijk was ze op de psz dus ook gewoon droog. Hier stimuleren ze het dus juist enorm! Ik zou het zeker aankaarten bij de juffen, ik kan snappen dat het veel werk voor ze is, maar het is wel part of the job denk ik dan
Nou idd, even vragen of hij moet plassen is toch niet zoveel moeite? Gewoon elk half uurtje even polsen...ik zou ook geen luier meer aan willen doen hoor.
Bij ons zijn er gewoon vaste momenten dat ze allen langs de wc gaan. Bij de net-zindelijken wordt er extra op gelet. Er wordt juist veel aandacht gegeven aan het ontwikkelen van zindelijkheid.
Nou ja zeg... hij is thuis geheel zindelijk en vergeet gewoon om naar de wc te gaan. Oplossing is dan toch doodsimpel.... de leidsters gaan hem aanbieden om naar het toilet te gaan. Hem helpen om eraan te denken. Kost echt geen tijd extra.
Heel vreemd dit. Bij ons op de psz zijn ze juist heel actief bezig met zindelijk worden. Onze zoon gaat vanaf 2,5 jaar en was toen helemaal nog niet zindelijk. Na een paar maanden was hij op de psz al wel zindelijk (inmiddels een maand of 4), thuis juist helemaal nog niet. Ondanks in de zomer regelmatig zonder luier en in de blote kont laten lopen. Hij vond het ontzettend grappig als ie in zijn broek had geplast, en kwam rustig met een grote grijns vertellen dat ie in de hal had geplast enzo. Hij is nu thuis sinds een week ineens helemaal zindelijk. Bij de psz hebben ze van die kleine toiletten, en die grenzen direct aan het lokaal waar ze zitten. Zit een deur met een groot raam er tussen, zodat de juffen makkelijk kunnen zien wat er bij de toiletten gebeurt. En de kindertjes gaan allemaal zelfstandig of met een beetje hulp heen. Ook hebben ze 'plasdiploma's' aan de muur hangen bij de wc's, en mogen de kids die bezig zijn met zindelijk worden een sticker plakken als ze naar de wc zijn geweest. Ongelukjes zijn geen probleem, ze hebben enorme bakken met kleding staan (die de ouders aanvullen als ze te kleine kleding van een kind hebben).
Vreemd hoor! Ik heb mijn zoontje de eerste tijd op de psz een luierbroekje aangedaan, voor de zekerheid. Maar ze zijn daar wel actief met trainen. Nu is het niet meer nodig gelukkig.
Hier op Psz en kdv steeds een luierbroek aangeboden na een ongelukje. Zoon was hier met 2.5 overdag thuis goed plas zindelijk. Nou.. daar gaan we met onze grote vooruitgang. Thuis wil meneer nu ook weer een luier. Ik doe dat binnenshuis dus niet, maar de ongelukjes nemen toe. Ik baal hier behoorlijk van en het levert bij hem ook stress op. Advies is nu even loslaten en rond zijn 3e verjaardag weer actief oppakken. Hij was ook wel vroeg, maar het ging zo goed. Baal echt! Vooral voor hem. Vind het apart dat juist zij die werken met peuters kennelijk kiezen voor het gemak, niet voor de individuele peuter en zijn/haar niveau qua dat.