Dochter 4 jaar super druk. Adhd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sasja88, 12 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Hoi dames. Is er iemand met een kindje dat adhd heeft en wat waren de symptomen? Mijn dochter is 4.. rond 3 jaar begon ze echt extreem druk te doen. Ze is ook vaak moe omdat ze zo druk is en ligt dan om 18 uur al in bed. Ze zit nooit stil. Kan zich slecht concentreren op dingen. Zo kan ze dus ook geen puzzel maken terwijl haar neefje van 4 dat wel kan. Luisteren gaat ook slecht.. ik weet dus niet zo goed of dit normaal kleuter gedrag is of niet. Nog iemand met een terror kleuter? Haha

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Lastig om iets zinnigs van te zeggen op basis van een stukje van <10 zinnen... Als alles pas ontstaan is rond 3 jaar, dan is het sowieso ook zinvol om te kijken of daar eventueel een reden aan te wijzen is. Ook goed om met de leerkracht op school in gesprek te gaan wat die ziet.

Als de problemen ook op school spelen en je wil echt weten of er iets aan ten grondslag ligt (bv. omdat je handvatten wil krijgen hoe er mee om te gaan), dan raad ik je aan naar de huisarts of het wijkteam te gaan om de mogelijkheden voor een verwijzing voor een breed onderzoek te bespreken (het wijkteam kan zelf vaak ook meekijken). Ik zou echt inzetten op een breed onderzoek, niet alleen op ADHD (want dan krijg je 'ja' of 'nee' als antwoord en bij 'nee' weet je dan niet of er wellicht iets anders de oorzaak voor het gedrag is). Als de huisarts/het wijkteam genoeg aanleiding ziet, dan volgt er (na een lange wachtlijst...) een breed onderzoek. Vaak met veel vragenlijsten invullen, gesprekken, test en vaak ook observaties.

Eén van mijn dochters heeft ADHD. Voordat ze naar school ging waren er wel wat dingen anders dan gemiddeld, maar niet zo opvallend dat het problematisch was, zeg maar. Toen ze eenmaal naar school ging, gingen dingen meer opvallen. Ze was niet per sé vreselijk druk oid, maar ze kon niet stil zitten, stond ook in groep 3 vaak naast haar stoel te werken, zat op haar knieën op haar stoel, de juf liet haar regelmatig een rondje lopen, enz. Ze kan ook vrij impulsief reageren. Qua concentratie gaat het heel goed als ze iets interessant of leuk vindt, anders lukt het niet. En ook als ze iets wel interessant of leuk vindt, ziet en hoort ze ALLES om haar heen. Ze is door alles wat ze opmerkt en alles wat er in haar hoofd gebeurt vooral 'snel' overprikkelt. En ze kan die prikkels lastiger verwerken dan het gemiddelde kind, waardoor ze soms 'ontploft'. Zelf heb ik tot de diagnose nooit aan ADHD gedacht, maar volgens de onderzoekers was het heel duidelijk.

TanjaK, Saartje33 en Sasja88 vinden dit leuk.
  3. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Oke! Ze gaat nog maar net naar school maar de juffen maakten laatst al een opmerking dat ze wild was.. ik zal binnenkort nog even vragen hoe het gaat en misschien dat zij wel of niet iets opmerkt. Mijn dochter kan ook super snel ontploffen bij teveel prikkels en ook echt niet stilzitten bij het eten bijvoorbeeld hahaha. Drama af en toe.
    Ze is ook dysmatuur geboren en ik las dat er dan een vergrote kans kan zijn op gedragsafwijkingen. Maar goed ik zal eens kijken wat ik hier mee kan. Bedankt voor je reactie!

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het ook moeilijk om er zo iets over te zeggen. Ik heb 2 kinderen met ADHD die beiden totaal anders zijn.
    Bij de oudste viel mij gedrag op net voor ze naar school ging. Maar niemand herkende het omdat zij dus helemaal niet druk was.
    In groep 4 gelukkig een juf die wel dingen zag.

De jongste was een klassiek ADHD geval, klein stuiterballetje.

Sasja88 vindt dit leuk.
  5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Als ze net op school is begonnen, is ze dan niet extra moe wat zich thuis uit? Ik kan me voorstellen dat het wennen in een drukke klas, alle regeltjes, nieuwe vriendschappen maken, heel veel energie kost waardoor ze nu niet in balans is en dat in de veilige omgeving uit?

roever en Sasja88 vinden dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Wat iemand al aangaf, ik zou dan een breed onderzoek doen.

Onze zoon heeft ook veel rijtjes die je kan aftikken maar geen adhd.
    Onze stuiterbal heeft overeenkomsten met adhd maar hij is hb. Vaker overeenkomsten:)

Sasja88 vindt dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Ik kan hier ook niet uit opmaken of het adhd betreft.

Mijn dochter kreeg haar diagnose toen ze 5 jr was. Dus we waren er vroeg bij. Ze heeft het gecombineerde type, dus hyperactief, impulsief en concentratieproblemen. Een puzzel afmaken of überhaupt iets afmaken kostte haar wel moeite. Maar het zat hem in meer dingen dat we zijn gaan onderzoeken. Het impulsieve gedrag was bv het grootste probleem. Ik zei altijd dat als ze het in haar hoofd kreeg ze in staat was om een radslag van de trap te doen :roflmao:

TanjaK, Sasja88, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier heeft de jongste adhd en was dat vanaf dat ze ging kruipen eigenlijk wel duidelijk achteraf. Ze stond gewoon altijd aan, heel bewegelijk, echt wel druk ook, kwam door gebrekkige concentratie nooit echt tot spelen. Op de psz werd herhaaldelijk gezegd dat ze zo’n actief kind nog nooit eerder hadden gezien, daar was ze vooral heel enthousiast en niet ‘lastig’ zeg maar, vooral veel kletsen en zingen - maar ook was ze toen al heel roekeloos en onbesuisd. Bv als 2 jarige op de psz op een kast klimmen en eraf springen. Ze kon zitten als het interessant was, en ze was bv heel geïnteresseerd in verhaaltjes, dus met bv voorlezen ging ze niet van haar plek. Maar was het oninteressant? Dan wiebelen, staan, soms ook weglopen.
    Bij de psz en kleuters kon die onrust nog wel, ze was heel vrij om te doen wat haar interesseerde en dan kon ze ook geconcentreerd werken (niet per se lang, maar wel echt even zo’n hyperfocus). Maar vanaf groep 3 werd het steeds lastiger voor haar, in groep 4 liep ze min of meer echt vast en nu in groep 5 heeft ze medicatie en gaat het heel goed :) Ook getest op hb, ze scoorde boven gemiddeld, maar niet hb-niveau - wel met als kanttekening dat ze bij de test ook zeer bewegelijk en snel afgeleid was, dus het is nog niet helemaal duidelijk hoe ze zou scoren als ze bv beter ingesteld zou zijn op medicatie.

Mijn oudste had ook wel een soort ‘onrust’, maar kan zich ook heel goed concentreren op ‘saaie’ dingen, dus nooit problemen gehad op school met bv gebrekkige concentratie of enorme bewegingsdrang.

Sasja88 vindt dit leuk.
  9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Moeilijk om te zeggen.
    Slaaptekort veroorzaakt bij kinderen in tegenstelling tot volwassenen ook vaak hyperactief gedrag. Slaapt ze genoeg? Was ze de eerste 3 jaar niet druk of snel overprikkeld?
    Ik zou ook vragen hoe ze op school is. Je kunt inderdaad ook een breed onderzoek aanvragen.

Sasja88 vindt dit leuk.
  10. Sasja88

Sasja88 Fanatiek lid

21 aug 2017
    1.812
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Het is denk ik met 3 jaar begonnen. Toen werd ze heel erg druk..
    Ze ligt nu elke dag rond 18 uur in bed en slaapt dan tot 6 uur half 7 de volgende ochtend. En soms tussen de middag maar dat maakt haar niet minder druk haha.

Nou vanochtend maakte de juf weer een opmerking of ze thuis ook zo enthousiast is. Ze vliegt dus constant de gang op en gaat tig keer naar de wc.. ze kan wel op de stoel zitten als haar iets interesseert.
    Ik heb binnenkort een gesprekje met de juf en heb de wijkverpleegkundige ook gevraagd of ze mij wil bellen omdat ik graag wil weten hoe ik met haar om moet gaan.. zoveel energie heeft ze. De hele dag staat ze aan. Ze mag zo graag dansen op muziek en buitenspelen. En thuis bij de wasbak lekker kliederen met water. Ze is echt wel creatief en ze kent dus ook hele songteksten van bepaalde Engelse nummers helemaal uit haar hoofd dus dom is ze absoluut niet.

Ik las ook een stukje over onderprikkeld & actief. Daar herken ik haar ook volledig in.
    Het is gewoon super vervelend omdat ik haar de hele dagen loop te corrigeren. Het is natuurlijk ook dat ze nu minder aandacht krijgt doordat haar zusje er is. En school is natuurlijk ook extra vermoeiend.
    Maar ja ik heb dus hulp ingeschakeld dat geeft me wel een goed gevoel.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Je zou natuurlijk kunnen proberen haar thuis ook wat extra uitdaging te geven. Spelletjes, materiaal waar ze fysiek mee aan de slag kan (klei, kinetisch zand, playmais, (vinger)verf, …) en voldoende beweging (zusje in de kinderwagen of draagdoek en lekker naar buiten, fietsen, steppen, speeltuin, kinderboerderij, …). En helpen met haar zusje verzorgen ed, dat vinden veel jonge kinderen ook leuk. Dan merk je vanzelf of dat verschil maakt of niet.

En er ook rekening mee houden dat net een zusje hebben en ook nog naar school moeten echt wel veel grote veranderingen zijn voor een klein kind. Dat kost wel even tijd om te verwerken en je weg in te vinden. Voor haar zeker en soms voor de ouders ook. :roflmao:

Sasja88 vindt dit leuk.
  12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Dit soort gedrag kan een heleboel verschillende oorzaken hebben. Te veel prikkels kan een kind ook onrustig maken. Gaat ze bijvoorbeeld naar de opvang na schooltijd (ik zie om me heen dat heel veel kleuters dat eigenlijk helemaal niet aan kunnen)?
    Hoeveel tijd brengt ze op een scherm door? Op deze leeftijd zou ze bijvoorbeeld niet meer dan een keer 20 minuten op een tablet moeten zitten of twee keer 20 minuten televisie op een dag.
    Verder kan veel bewegen buiten, liefste in de natuur, natuurlijk goed doen.
    En uiteraard kan de komst van een broertje of zusje ook tijdelijk bepaald gedrag versterken of wat veranderen.

Verder klinkt ze gewoon als een bepaald type wat heel veel energie heeft en heel enthousiast is over een heleboel dingen. Dat is toch ook hartstikke mooi!!

Sasja88 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina