Hallo, We weten even niet meer wat we hier nu mee aanmoeten.... Onze dochter (net 4 jaar) is vanaf 2½ jaar overdag en 's nachts zindelijk. Nooit problemen mee gehad. Ging vrijwel in 1x goed. Afgelopen zomer heeft ze blaasontsteking gehad. Ze ging heel vaak naar de wc, kleine plasjes en vooral stinkende plasjes. Maar ook dat is na een kuurtje weer opgelost. Maar nu... ze gaat al weken, maanden misschien om de haverklap naar de wc. Ze heeft geen blaasontsteking, dat heb ik al laten controleren. Wij dachten/denken dat ze met een soort machtsstrijd bezig is. Hoe harder ik zeg dat het niet nodig is om zo vaak naar de wc te gaan, hoe vaker ze er naar toe gaat. Als ik haar op iets anders aanspreek is bijna het eerste wat ze dan op een zeurtoontje zegt: "Ik moet plassen..." Ik heb het proberen los te laten. Niet te veel aandacht geven aan dat plassen. Verder poept ze de laatste tijd ook wel 5x op een dag. Steeds een klein beetje. Een beetje aan de dunne kant, maar geen diarree. Ze gaat nu 2 weken naar groep 1, elke keer komt ze met een vieze onderbroek thuis omdat ze dus op school gepoept heeft en het is niet schoongemaakt. En dan het laatste 'vreemde': ze plast nu al 2 weken in haar bed. Eerst dachten we dat ze het er om deed. Want de eerste keer zei ze triomfantelijk: "Kijk eens wat ik gedaan heb!" Dus ik heb er ook niet te veel van gezegd, de boel verschooond etc. Maar nu de laatste dagen plast ze ook gewoon in bed, terwijl ze slaapt. We maken haar nu 's avonds om een uur of 22:30 wakker om te plassen, maar nog is het bed nat de volgende ochtend. En deze ochtend, ook nog overgegeven in haar bed. Ziek? Geen idee, want ze is overdag springlevend en lijkt er niks aan de hand. Een beetje een lang verhaal, maar wat moeten we hier nu mee.... Moeten we haar 's nachts weer een luier om gaan doen?? Of zou er iets anders aan de hand zijn? Iets medisch ofzo? Ik heb dus hier nu de hele week elke dag haar bed moeten verschonen... Misschien herkent iemand dit? Groetjes, Hanna
Veranderende ontlasting en overgeven lijkt me zeker iets om even naar de huisarts mee te gaan. Ik denk niet dat ze om je te pesten overgeef en ontlastig kan produceren. Het moet er toch zijn om er uit te komen. Wat ik van mijn zoontje uit ervaring weet. Zodra zijn ontlasting verkeerd gaat (verleden van obstipatie) drukt dit op zijn blaas waardoor hij dan in de nachten in bed plast. Dit gebeurt dan een dag of drie of vier en dan is het weer over totdat hij weer moeite met zijn ontlasting krijgt. Het kan er dus mee tr maken hebben. Maar ook zou ik eens kijken of ze niet met iets zit, ergens om stresst , of het goed gaat op school etc. Want dat kan ook een reden voor het bedolassen zijn. Maar om te beginnen zou ik naar de huisarts gaan. Evt ontlastingsonderzoek vragen of ze geen last heeft van een parasiet of zoiets.
Ze doet het enkele weken en ze gaat twee weken naar school. Ik zie een verband. Mijn jongste zoon moest vorige week 's nachts spugen en was overdag weer kiplekker. Veel van zijn vriendjes hadden dit 'virusje' ook. Dat kleine beetjes poepen en vieze onderbroeken is wel vervelend. Is het geen overloopdiarree? Dus dat er een klont vast zit en het dun er langs loopt? Heeft ze ook buikpijn? Darmen reageren heel snel op spanning. Gaat het wel goed op school?
Dappertje, indd ik kwam even terug om tr seggen dat het overloopdiarree kan zijn. Dat er dus een groot stuk ontlasting zit wat er niet uit komt en dat wat wel loskomt is diarree achtig en geeft steeds vegen in de onderbroek. Ik zou er echt even mee naar de huisarts gaan.
Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om met een vieze broek te lopen, het stinkt en het voelt niet fijn. Kan het zijn dat ze meer is gaan poepen omdat ze dan gevoelsmatig minder hoeft te poepen op school, en weet dat jij het thuis wel goed schoon maakt? Ik zou wel even op school aankaarten dat je hier niet erg blij mee bent, ze kunnen bij een 4 jarige best even navegen Ik zou even naar de huisarts gaan en alles voorleggen, want het klinkt wel echt als een soort van spanning. Hoe wat en waarom is aan jou, misschien een overblijfsel van de blaasontsteking, waarin plassen pijn deed, misschien door tekort aan tijd en nazorg op school, waardoor ze de plas en poep gaat verdelen. Als zij op school steeds te horen zou krijgen dat ze niet de hele tijd kan plassen dan heb je kans dat ze dit dus thuis juist nog vaker gaat doen. Ik denk persoonlijk dat het verstandig is even op de omstandigheden in te duiken.
Ik denk ook dat ze verstopt zit. Onze dochter heeft dit ook gehad en moest daardoor vaker plassen omdat de darmen dan druk zetten op de blaas. Heel zielig allemaal. Waarschijnlijk moet ze op school steeds poepen maar durft ze niet echt of laat ze natte winden waardoor haar onderbroek vies is. Dit hoor ik best wel vaak van andere moeders. Het is allemaal anders dan thuis natuurlijk. Veel sterkte