Waarom "moet" de jarige op kadootjes trakteren?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jen30, Nov 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Over 2 weekjes wordt ons meisje 1 jaar.
    Zij gaat sinds ze 3 maanden is 2x per week naar de gastouder. Er zijn de afgelopen maanden uiteraard meerdere verjaardagen gevierd en steeds krijgt ze een kadootje van de jarige?
    Omdat ik geen zeurpiet wil zijn, zal ik bij de traktatie ook een kadootje doen (8 in totaal).
    Het is ook gebruikelijk om een kadootje aan de jarige te geven, dat snap ik dan nog wel.
    Maar ben ik zo ouderwets om te vinden dat je als jarige gewoon op een lekkere traktatie trakteert ipv kadootje's uit te delen aan de rest?
    Is dit "normaal" tegenwoordig?

2. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Oeps.. in verkeerde topic gezet zie ik nu. Wellicht verhuist de webeigenaar het nog!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het is vrij gebruikelijk dat de jarige trakteert. Doorgaans is dat een, eetbare, traktatie. Sommige ouders vinden, volgens mij, de eetbare traktaties geen optie en geven dus een klein presentje.
    Als het of het een of het ander is, tja daar heb ik geen moeite mee.

Ik merk dat het soms ook echt over de top is. Dat het en een snoepje/koekje is en speelgoedje en soms nog meerdere van 1 van beide. Dus wel 3 of 4 dingen.

Mij gaat het iets te ver om van alles te doen en hebben alleen zoiets gedaan toen de oudste 4 werd. Verder gewoon een eetbare traktatie.

4. lydia1986

lydia1986 VIP lid

Aug 16, 2009
    22,737
    2
    38
    Female
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Gewoon doen wat jij wil.. Er moet echt geen kadotje bij zitten hoor.
    Ik zou gewoon alleen een traktatie doen

5. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Het is vaak en een eetbare traktatie en een kadootje. Laatst kreeg ze iets waar per ongeluk prijsje nog op zat.. 3 euro.. als je dat x 8 gaat doen.. dat vind ik nogal een bedrag!!
    Ik ga eens op zoek naar originele traktaties die er heel sjiek uitzien 😊

6. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier doe ik dus geen traktatie maar mijn zoon zat toen ook op een MKD met kinderen die niet zelfstandig konden eten. Ik heb toen bij de Action voorleesboekjes ( a 60 cent p.s) gekocht en die leuk ingepakt. Dit viel zo in de smaak dat ik het nu op de psz ook doe dus ipv traktatie iedereen een voorleesboekje. Wat ik nu wel weer raar vind op deze psz dat de jarige dus GEEN kleinigheidje krijgt! Dat ben ik dus van het MKD en zijn vorige psz wel gewend.

7. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Ik ga zo dus even naar de Action. Thanks!

8. wachtend

Ja kreeg veel complimenten van zowel de juffen als de ouders dat ze dit zo leuk vonden een keer iets blijvends waar ze iets aan hebben.

Zal even een foto maken van de boekjes weet je welke het zijn ;) zijn leuk voor leeftijd van 1 tot ongeveer 4 jaar.

9. wachtend

Dit soort boekjes zijn het, er zijn er echt heel veel van! Meestal pak ik bij 8 kinderen 4 titels zodat je van elk boekje 2 hebt ;) of je neemt gewoon 8 dezelfde haha

10. p1982

p1982 Niet meer actief

hier is het vaak een traktatie en een kadotje

ga naar de action en haal daar het kadotje

11. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Hier had mijn dochter van de action van die kleine cupjes klei uitgedeeld, zitten er iets van een stuk of 15 in een zak en een ballon en rozijntjes erbij.
    Maar je hoeft er niks bij te doen hoor, alleen wat eetbaars is toch ook prima.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    #12 Jo79, Nov 19, 2015
    Last edited: Nov 19, 2015
    Is ook onzin hoor, had je in 'mijn' tijd niet. Het verschilt ook een beetje per regio/kdv/psz/school.
    Hier doen ze daar minder aan dan in onze vorige woonplaats. Daar sloeg het echt nergens meer op wat ze soms allemaal mee kreeg van jarige kinderen op de psz ofzo.
    Overigens, ik heb liever gewoon zo'n klein uitdeelboekje ofzo dan steeds snoep. Ze hebben toch al getrakteerd? Vind ik wel genoeg.

13. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Onze dochter krijgt soms kadootje van de jarige en soms wat lekkers. Als ze zelf jarig is dan trakteert ze wat lekkers. En dan simpel rozijntjes ofzo, kaas/worst in de vorm van bloemetjes heb ik ook eens gedaan.

14. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Ik vind het ook echt onzin waar ik niet aan mee doe. Trakteren is in mijn beleving nog steeds iets lekker mee nemen en dat gezellig met zijn alleen opeten.

15. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Ik doe er ook niet aan mee... Als ik zie waar onze jongste elke keer mee thuis komt van het KDV.
    Afgelopen week een zakje met een fototoestelletje,kleurboekje,kleurtjes,knuffeltje,ballon,snoepjes dit was van 1 kindje :$ En dan had ze nog iets te eten getrakteerd.
    Vind het zelf erg overdreven.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,166
    23,248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, die voorleesboekjes heeft Dafne ook al een paar keer gekregen, met een Nijntjekoekje erbij. Gewoon echt een kleinigheidje.
    Ik stond er niet zo bij stil dat dat gek is, haha. Ik doe het zelf dan ook wel dennk. Die uitdeelboekjes zijn niet zo duur gelukkig.

17. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij ons op het kdv trakteren ze ook vaak op kado'tjes.
    Hoofdreden hiervoor is dat alle voedsel verstrekt worden volgens haccp. Deze (horeca)regels zijn behoorlijk streng. Daarom mag je geen zelf gemaakte dingen (bv cupcakes) trakteren. Zelfs geen leuke traktatie van fruit/kaas/vlees, want er staat dan immers geen houdbaarheidsdatum op. Uiteindelijk hou je zo weinig over dat wel mag, dat veel ouders maar een kleinigheidje geven.
    Ikzelf probeer 'anders' te trakteren. Toen mijn dochter laatst jarig was heb ik een grote mand gemaakt met allemaal vogelvoer erin (mezenbollen, houder voor vogelpindakaas, netjes met pinda's etc). Hier hebben ze toen een leuke middag van gemaakt. Bijpassend boekje over herfst/winter erbij en samen met de kindjes alles opgehangen rond het speelplein.

Trakteren voor een 1-jarige vind ik trouwens zwaar overdreven. Ik heb het voor mijn dochter nooit gedaan. Daar komt bij dat ik het 9 van de 10 keer echt rommel vind waar ze mee thuis komen. Het meeste gaat hier gelijk in de prullenbak. Echt weggegooid geld.

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier doe ik vaak ook een kleinigheid i.p.v.iets eetbaars.

Er zijn hier best een aantal kinderen in de oudste haar klas en bij de jongst op de speelzaal met bepaalde diëten i.v.m. allergieën of vanuit geloofsovertuiging.

Met een boekje of speelgoedje krijgt iedereen hetzelfde en wordt er dus ook niemand buitengesloten of achtergesteld.

19. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Op de babygroep van het KDV van onze jongste trakteren we met een cadeautje, omdat de baby'tjes niet kunnen meegenieten van iets eetbaars. Wij hebben toen ook op boekjes van de Action getrakteerd.

Vanaf de peutergroep en nu bij onze oudste zoon op school trakteren we op iets lekkers.

Ik vind iets lekkers en een cadeautje niet nodig.

Voor onze oudste zoon heb ik vorige week een ijshoorntje met vers fruit en een parapluutje gemaakt. Viel goed in de smaak!

20. misa

misa Niet meer actief

Trakteren vind ik normaal. Fruit, rozijnen, iets met rijstwafels, ontbijtkoeken, soepstengels, danoontjes, enz. En als ze groter worden wil dat ook wel eens wat ongezonder worden.

Maar een kadootje? Dat vind ik nog steeds erg raar als ik dat zie. Ik doe daar dus ook niet aan mee.

Ik snap dat het soms een overweging is door allergieën of leeftijden. Maar dan zou ik ook iets goedkoops bij action oid kopen, en geen combi van een kado en eten.

Belangrijkste is dat je doet waar je zelf achter staat en je niet laat meeslepen door wat de rest doet.

Share This Page