Mijn kleine man is nu bijna 4. Hij is qua plassen zindelijk maar als hij moet poepen, vraagt hij om een luier. Ook 's nachts slaapt hij nog met luier. Nu hebben we al veel gedaan om het poepen op de wc te stimuleren maar niks werkt. We krijgen hem soms zo ver dat hij op de wc gaat zitten als hij moet poepen maar hij poept niet. (als ik dan 2 tellen later zijn luier om doe, zit deze binnen 10 seconden vol) Op dit moment werken we met knikkers. Bij het plassen krijgt hij er 1 en met poepen 3. Bij iedere 10 knikkers krijgt hij een beloning. Maar ook dit stimuleert niet. Ik merk nu dat hij zijn poep gaat ophouden omdat hij zich ervoor schaamt. Hij klaagt dan over au-buik en doet het vervolgens 's avonds of 's ochtends in de luier in bed. Dit is natuurlijk ook niet de bedoeling. Zijn vader en ik zijn niet meer bij elkaar maar proberen wel hetzelfde systeem te hanteren. Wat zal ik doen? -afwachten en het niet meer stimuleren in de hoop dat hij er zelf mee komt. -heel drastisch geen luier meer geven...ook niet 's nachts dus omdat hij het anders gaat opsparen. -doorgaan met waar ik mee bezig was -andere tips???? thnx
Meer gaan uitleggen en praten over de poep en veel leesboekjes.. daar over lezen met je kind. en bjj ons kreven ze een groot cadeau... dat heeft onze dochter geholpen
hij is 4; dus als hij zegt een au buik, dan ga je samen met hem naar de wc (of net na de maaltijd) en dan ga je samen zitten... hij op een potje, jij op de wc en dan ga je hem een verhaaltje voorlezen oid? Wij gaan altijd samen naar de wc en ze ziet mij ook vaak op de wc... Helaas krijg je dan in het openbaar ook soms commentaar "mamma, doe jij een poepje" Ja schat, maar dat hoeft niet iedereen hier te weten... "ohw" Ik zou de luier inderdaad niet meer omdoen en ik zou ook niet belonen met knikkers... Waarom moet je iets belonen wat heel gewoon is? En dan ook nog 3 knikkers... dan moet het wel heel moeilijk zijn zal hij misschien wel denken!
Hier hield zoontje het ook op thuis, maar op het kdv niet. Hier kreeg hij geen luier om, dus dan was het in het weekend minimaal twee dagen niet poepen. Tot we naar Ballorig gingen op een zondag en hij daar wel ineens poepte. Wat bleek; potjes en de grote wc deden hem pijn/zaten niet lekker. Toen zo'n Cars kinderwc/-potje ding aangeschaft, die ook een zachtere zitting hebben, en daar poepte hij wel op. Dus misschien is dat nog iets om te proberen? Van daaruit zijn wij nu de overstap naar de echte wc aan het maken.
Dat zou ik ook zo doen, bij mijn oudste was ik nog begonnen met stickertjes geven, al interesseerde haar dat ook na 3 stickertjes niet meer. Bij de tweede helemaal geen beloningssysteem gebruikt, geen cadeautjes beloofd of wat dan ook en dat ging prima. Denk dat je met die knikkers alleen maar meer druk op hem legt.
Mijn dochter vond het eng op WC of potje en hield het op tot in de avond de luier aan ging voor de nacht. Dan poepte ze die voor het slapen nog een keer helemaal vol . Omdat ze verder nooit over pijn heeft geklaagd en er geen verstopping was, heb ik het gewoon zo gelaten. Op een dag, 6 maanden later (4,5 jaar oud), 'ontsnapte' er opeens een poepje op de WC en daar ben ik erg enthousiast over geweest . En vanaf dat moment was ze er doorheen en ging ze gewoon poepen. Vanaf 5 jaar ook in de nacht volledig zindelijk en ze gaat nu gewoon zelfstandig naar WC (ruim 5 jaar). Overal. Hier kwam het dus vanzelf goed . Ik hoor wel vaker dat kleuters (groep 0/1) nog moeite hebben om op WC te poepen. Ik zou de luier in nacht alleen afschaffen als je inschat dat hij droog kan blijven, nachtelijke zindelijkheid is iets wat nauwelijks te trainen is, ze moeten er rijp voor zijn. En meeste kinderen zijn dat ergens voor hun 6e jaar.
Ok, dus eigenlijk er geen aandacht meer aan besteden.... Samen op de wc al geprobeerd maar niet gelukt en ook al de halve speelgoedwinkel beloofd, lukt ook niet... Tja, misschien zit hij inderdaad wel niet lekker... Ik zal m in ieder geval voorlopig niet pushen... Ben benieuwd....
Je zou hem ook met zijn luier om op de wc kunnen zetten.... Gaat ie het toch met elkaar associeren misschien en kan het dan langzaamaan ook zonder luier gaan proberen.
Mijn jongste dochter wilde ook niet op de wc poepen (of plassen) omdat ze bang was dat ze er in zou vallen... Kan je met je zoon overleggen wat het poepen eng maakt? Misschien denkt ie wel dat er iets gruwelijk mis gaat als hij poept op de wc?
Wij hadden het zelfde probleem, alleen was onze zoon al bijna 5, wij hebben het wat harder aan gepakt, in de vorm van hem van de een op de andere dag voor de nacht geen luier meer aan te doen, hij heeft meteen die avond op de wc gepoept, en is daarna nooit meer in een luier geweest. Voor het plassen is hij soms snacht nog nat, maar ik heb een extra bescherming op het bed gedaan, dan was ik maar een keer extra, maar zijn we wel klaar met de poepluiers. succes ermee!
mijn jongste zoon is nu net 4 en durft ook niet op de wc te poepen hij is wel plaszindelijk maar poepen in zijn broek of als hij smorgens wakker word in zijn luier hij vind het gewoon eng om het op de wc te doen dus tips welkom
Het wil ook nog wel eens helpen om een luier open op het potje te leggen als een soort van overgangssituatie. Op deze manier blijft de luier een veilig idee voor hem. Als hij hierop gepoept heeft natuurlijk flink complimentjes geven. Na verloop van tijd kun je de luier weg halen en de overstap gaan maken naar de wc. Ik denk dat geduld erg belangrijk is in deze situatie! Succes!!!
Lastig! Ik zou geen luier meer geven, veel boekjes lezen, en vragen wat hij er eng aan vind. Misschien kun je uitleggen wat er gebeurd met een poepje en plasje en waar het naar toe gaat en dat mensen en kindjes er niet doorheen kunnen (die angst hebben sommigen). En niet boos worden als het mis gaat. Is het een idee om over school te beginnen? Dat je daar geen luier mag e.d.?
Hier werkte het averechts om d'r geen luier meer te geven. Na 4 of 5 dagen helemaal niet poepen en heel veel buikpijn besloten dat loslaten het beste was. Op een gegeven moment heeft ze een keer op het potje een mini poepje gedaan (ze was toen samen met een vriendinnetje mee naar de wc, vriendin op de wc en zij op het potje) en daar hebben we haar helemaal de hemel voor ingeprezen. Toen was het klaar en heeft ze nooit meer in d'r luier gepoept. Mijn advies dus: Loslaten.
Hier hetzelfde. Zoon houdt het gewoon op als hij geen luier heeft, met als gevolg buikpijn. Vanalles geprobeerd,belonen of gewoon aanmoedigen. Samen op de wc enzo We hebben het nu losgelaten en Laatst had hij een kleine poep ( zo noemde hij het) op de wc gedaan. Met als gevolg dat hij de grote wc knop in mocht drukken Komt wel goed denk ik dan....