Peuter altijd dunne ontlasting

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yeps, 20 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Besefte me pas dat mijn dochtertje vrijwel altijd dunne ontlasting heeft. Geen diarree luiers maar nooit ns n drol ;) t Zit soms zelfs tot dr nek. Dit lijkt me voor n peuter niet heel gewoon.
    Verder alles normaal; poept meestal 1 à 2x per dag, eet goed, drinkt goed, groeit goed..
    Dokter even gebeld om hierover te overleggen. Die zegt als er verder niks in de groei oid zit er ws niks aan de hand is. Ze dachten evt aan gluten allergie maar omdat ze goed groeit en nooit ziek is is dat t niet.

Is t bovenstaande herkenbaar? Ze is bezig met zindelijk worden maar dat gaat denk ik wel lastig worden zo.

2. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    geef je diksap?

hier geeft bijv het merk Dixap enorm dunne ontlasting, sowieso bepaalde merken
    Ook sommig vers fruit, knijpfruit ed..

zou zoiets kunnen ?

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Peuter diarree komt vaak voor.

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    yep peuterdiarree. Heeft onze oudste ook gehad.
    Betekend dat ze te weinig vetten binnen krijgen ( zo zei het cb )
    Wij moesten toen elke dag nibit chips geven.

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier ook nog nooit een drol, omdat hij verder goed groeit en eet en drinkt lijkt t mij wel prima.

6. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    mijn oudste had dat ook altijd. Bij het consultatieburea zeiden ze toen dat het vanzelf dikker wordt als ze zindelijk zijn, omdat ze het dan vaak wat langer ophouden en er dus meer vocht ontrokken wordt aan de ontlasting.
    En dat klopte, want hij heeft inmiddels gewone drollen :D

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Drinkt ze veel sap? Dat kan peuterdiarree veroorzaken, omdat het laxerend werkt. Onze oudste had er ook veel last van, hij krijgt nu eigenlijk nooit meer sap en sindsdien is het eigenlijk wel over.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Meer vezels geven (volkoren producten)
    Goede vetten geven (roomboter, volle zuivelproducten, olijfolie etc)
    Geen of zeer verdunde vruchtensappen geven
    Evt wat minderen met fruit?

Hier eigenlijk altijd wel keuteltjes ;)

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier had ze met luiers ook nooit drollen, maar meer wat breiig (als baby wel spuitpoep). Nu is t veel vaker 'normaal'. Al heeft ze wel geregeld veel lucht en dan knalt t, zeg maar ;)
    En verder kun je op de voeding letten en kijken of het iets uitmaakt, zoals al genoemd.

10. itzme

itzme Actief lid

12 jul 2010
    156
    0
    16
    Kan ook nog zijn dat ze reageert op bepaalde voedingsmiddelen en daardoor dunne ontlasting heeft.

Je zou allereerst de ontlasting kunnen laten controleren via de huisarts om te kijken of er geen bacterie/parasiet of iets anders is waardoor het komt. Onze huisarts zei ook dat het wel vaker voorkwam maar wilde toch uitsluiten dat er niks lichamelijks aan de hand was. Je kunt ook nog laten bloedprikken op gluten, hebben wij niet gedaan aangezien zijn groei/gewicht goed is.

Daarna hebben we gekeken of het geen peuterdiarree is en de voeding wat aangepast maar dat hielp ook niet. (in ons geval meer vet gegeven)

Toen naar een kinesioloog geweest en daar kwam oa lactose uit als boosdoener. Valt onder alternatieve zorg, maar bij hebben er veel baat gehad. Je krijgt een hele lijst mee met producten waar hij/zij dan op getest heeft en waar je kind een reactie van krijgt.
    Onze zoon reageert op melk, lactose, sinds we dat weg laten heeft hij 'nog' maar 1 diarree luier per dag ipv de 3 a 4 per dag die hij eerst had. Hij had het ook tot in zijn nek zitten.
    Er staan producten op die je de eerste tijd niet 'mag' geven totdat de darmen weer tot rust zijn gekomen en producten die je met mate mag geven. Maar ook van die laatste groep merken we meteen een reactie na het eten ervan (poepjes laten of toch diarree)
    Misschien kun je met bovenstaande iets.
    Succes ermee!

Ow ja, ook de huisarts zei na het onderzoek dat peuterdiarree normaal was en op het cb zeiden ze dat ook maar zelf vind ik het niet normaal en ben daarom gaan doorzoeken naar wat het dan wel kan zijn. Gelukkig hebben wij baat bij de kinesioloog gehad. Het is vaag dat je door spierspanning kunt testen maar we zien wel het resultaat. Onze inslag was baat het niet dan schaadt het niet.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa had ook altijd dunne ontlasting, soms nog wel eens. Hier kwam het heel duidelijk door de appelsap, dat drinkt ze nu dus niet zoveel meer, nu vooral water. En ze is zindelijk en poept niet elke dag, dat zal er nu ook wel mee te maken hebben.

12. casanova

casanova Actief lid

23 aug 2010
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lactose intolerantie?

13. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle tips!
    Ik zal ns beginnen met vollere producten te geven. Ze krijgt verder geen appelsap en diksap krijgt ze max 2 halve bekertjes per dag...

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bedankt voor dit topic. Hier ook in zijn hele leven nog geen drol gezien :p... Hij drinkt wel altijd appelsap. Misschien dan toch maar eens op de ranja gaan zetten, of is dat ook niet goed?

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij ons hetzelfde verhaal. Nu noemen wij onze zoon ook wel eens natnek, want het liefst drinkt hij de hele dag door. We hebben hem in één keer terugzet op vier bekers drinken per dag (ontbijt, haverwegde de ochtend, lunch, haverwege de middag) 's Avonds na het een nog vla. En soms een paar kleine slokjes water na het tandenpoetsn.

De ontlasting werd meteen normaal. Onze zoon kreeg sowieso al wel voldoende vezels en vetten binnen. Maar als je denkt dat daar nog winst te halen is, kun je daar ook op letten. Dan vond ik, om heel eerlijk te zijn, chips wel een raar advies van het cb. Ik zou dan eerder denkeaan jus, roomboter of volle zuivel.

Bij drinken zijn troebele vruchtensappen een stuk beter dan heldere sappen. Vooral appelsap wordt aan peuterdiarree gelinkt, weet ik inmiddels. Drankjes zonder al te veel suiker is weer beterr dan troebele vruchtensappen.

Deel Deze Pagina