Peuter bezighouden. Wie heeft tips ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SuperWokkel, 15 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuperWokkel

SuperWokkel Actief lid

14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Hoi

Ik heb een lieve schattige jongeman van 2 (bijna 3 ) die kan veranderen in een behoorlijke draak.
    Ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Nu met de lockdown is het erger als anders.

Hij moet de hele dag bezig gehouden worden want anders gaat hij rottigheid uithalen ( hij klimt overal op en zit overal aan )
    Maar hij is dusdanig snel afgeleid dat even rustig een boekje lezen of een spelletje er niet in zit , hij is al gauw klaar met dingen en gaat weer wat anders doen.

Ik ga nu wel veel met hem naar buiten om te wandelen zodat hij zijn energie kwijt kan.
    Maar ik weet het gewoon niet meer.

Ik probeer zo rustig mogelijk met hem te blijven praten maar soms schiet ik wel eens uit mijn slof.
    Hierdoor voel ik me dan weer een waardeloze moeder en word mijn zelfvertrouwen er niet beter op.

Wie heeft misschien tips om hiermee om te gaan ?

2. angie18

angie18 Actief lid

31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ik weet niet of ik echt een tip heb, wel een heleboel herkenning! Hier ook een super leuke 2 jarige, die geen minuut alleen kan spelen. Ik probeer heel kalm te blijven, speel mee wanneer ik kan, maak lange wandelingen, ga alle speeltuinen langs. Maar af en toe wil ik ook gewoon even mijn eigen tijd hebben. En sinds ze deze week heeft besloten geen middagdutje meer te willen doen, nog belangrijker. Ik probeer haar te betrekken in het huishouden, geef haar een doekje, laat haar de was in en uit pakken, etc. En soms (echt wel iedere dag) zet ik haar ook gewoon voor de tv en drink ik een kop thee in de keuken. En soms schiet ik ook uit mijn slof. Daarna zeg ik sorry en krijgt ze een knuffel. Maar wij zijn ook maar mensen!

nizzie86, Mammavantwee, SuperWokkel en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. roever

roever Niet meer actief

Hier ook herkenbaar!!
    Alleen niet altijd de mogelijkheid om erop uit te gaan etc ivm slaapje jongste... en in de tuin spelen vinden ze super leuk.. maar 2 van de 3 zijn enorme koukleumpiez wat resulteert in boze kindjes... wel/niet naar binnen enz.
    Hier laatste tijd geregeld uit mn slof en das precies juist wat ik niet wil....
    maar.... t is even zoals t is... ik doe zoveel mogelijk mn best maar t is even te heavy alles bij elkaar.
    Probeer iig veel te blijven praten en knuffelen tussen de “ruzies” door...

4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #4 hummeltje5, 15 jan 2021
    Laatst bewerkt: 15 jan 2021
    Ook hier herkenning. Onze jongste is net 3.

Wij zitten nu in een fase waarin ik me meer als anders bezig moet houden met de oudste, omdat hij nog niet zelfstandig z'n schoolwerk thuis kan maken (hij is ruim 4,5).
    De jongste krijgt dus nog minder aandacht als anders (helaas is dat al niet veel door diverse omstandigheden) en d'r leeftijd helpt ook niet mee natuurlijk..
    Momenteel dus echt een uitzoekwerk hoe ik m'n aandacht het best kan verdelen over beide kids..

Wat voor mijn eigen rustmoment op de dag bij onze oudste toen wel hielp is zeggen dat na de lunch, zodra zijn zusje op bed ging, het voor hem ook even tijd was om zichzelf te vermaken.

Kinderen van bijna 3 kunnen nog geen klokkijken natuurlijk, dus 'na de boterham' oid. is dan een goede tijdsaanduiding voor ze.

En tíjdens het moment dat je zoontje zelf moet gaan spelen kun je het beste een (eier)wekker zetten en zeggen als het geluid af gaat, hij dan weer wat met jou mag doen.
    Dat weer samen kunnen spelen met jou is dan zijn beloning voor wanneer het is gelukt. In het begin zou ik echter niet meteen 'straffen' als het hem nog niet lukt, want hij moet zo te lezen ook leren wat 'even zelf spelen' is.
    Maar na veel herhaling weet ie dat wel en dan kun je na verloop van tijd eens uitproberen of je de beloning weg kunt laten.
    Overigens kun je ipv. samen spelen met jou ook een willekeurig ander iets kiezen natuurlijk.
    Als je maar iets kiest waarvan je zeker weet dat ie dat leuk vindt, zodat ie er z'n best voor wil doen :)

Je kunt trouwens ook nog twéé dingen als beloning voorleggen, waar hij dan uit mag kiezen (als hij dit al aankan dan, want sommige kindjes hebben (tijdelijk) meer baad als de keuze voor hen gemaakt wordt).
    Op deze leeftijd willen veel kindjes graag zèlf de regie houden.
    En jij kunt die geven door twee veilige opties aan te bieden waaruit zij dan mogen kiezen, zodat ze zelf het idee hebben dat ze de regie hebben ;)

Begin simpel, met de wekker op 5 minuten per keer.
    En breid met 5 minuten uit als dit goed gaat.

Toi toi toi!

SuperWokkel vindt dit leuk.
  5. SuperWokkel

SuperWokkel Actief lid

14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Daar zit nou net het probleem.
    Mijn zoontje speelt niet zelf en even voor de tv zetten is geen optie.
    Hij is na 10 minuten alweer klaar met de tv en wil wat anders.
    Hij staat letterlijk en figuurlijk aan vanaf dat hij wakker word tot dat hij gaat slapen.
    Middag slaapje heeft hij sinds 2 weken ook maar even bedacht dat hij dit niet meer nodig heeft.

Maar goed we houden vol

6. roever

roever Niet meer actief

Hier loopt ook zo’n druif!
    Spanningsboog van 0,0!
    Klusjes geven vind ie wel leuk om te doen!

En soms moet ie gewoon even bijv zelf 5 minuten kleien oid van mij... zodat ik iets kan doen/regelen

7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

En duidelijk aangeven wat jullie gaan doen en een vast ritme?

Hier hebben we een aardig vast ritme de laatste tijd en dat werkt toch het beste. Onder het ontbijt zeg ik wat ik ga doen en dat hun dan zelf 'moeten' spelen. En als ik klaar ben gaan we bijna altijd een bakje thee drinken en wat fruit eten en naar buiten. Dat zit er nu zo in dat ze na het ontbijt gelijk lief gaan spelen!

Wil niet zeggen dat het elke dag goed gaat, want ze zitten ook wel is meer achter de iPad dan ik zou willen maar zulke dagen accepteer ik maar.

Ik zie alleen dat jouw zoontje daar ook de rust niet voor heeft. Lastig.. zou toch duidelijk aangeven wat je verwacht, zoontje van 2.5 begrijpt dat al aardig. Al speelt hij de 1e x een kwartiertje zelf en probeer dat dan uit te breiden met elke x 5 min?!

Succes..

hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja, dat begreep ik uit je OP ;)
    Vandaar ook m'n tips hoe je hem kan helpen om meer tot zelfstandig spelen te komen ;)

9. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Cocomelon op YouTube.
    Super simple songs op YouTube.

Klei met vormpjes van cijfers.
    Een tent.
    Alfabet puzzels.
    Zingende baby shark.
    Knoeien met verf.
    Spelen met water.
    Dansen!
    Spelen met zelf rijdende treinen

Dit houd peuter op zn minst 15 minuten zelf vol hier! Hij is een zombie bij bovenstaande YouTube filmpjes.

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Als hij graag wil klimmen, zorg dat hij lekker kan klimmen.

En maak het jezelf makkelijk, haal weg waar hij niet aan mag zitten.

11. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Oh jakkie, heel herkenbaar! Hier een baasje dat eind maart 3 jaar wordt. Ik ben nu vaak druk met het begeleiden van thuisonderwijs van zus (7) en broer (5) en daar wordt hij vréselijk baldadig van! Ik laat hem wat meeknutselen (kleien, verven, knippen en plakken) met de rest. Of ik laat hem 'helpen' met het huishouden.

We hebben nu ook wel een aardig vast ritme. Na het ontbijt even met z'n drieën spelen, daarna schoolwerk, om 10.00 uur koffie drinken, daarna schoolwerk, om 12.30 uur lunch, daarna even een dutje doen (gaat helaas met steeds meer moeite), 15.00 uur koffie drinken en dan lekker naar buiten. Einde van de middag kan hij nog even met broer/zus spelen en dan tijdens het koken mogen ze een filmpje kijken. Dat schept wel veel duidelijkheid. Maar op deze leeftijd blijven ze natuurlijk wel de grenzen opzoeken!

Deel Deze Pagina