Peuter bijna 2 naar een peuterbed of ledikant?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door G83, 24 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    #1 G83, 24 jan 2015
    Laatst bewerkt: 24 jan 2015
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje word in juli 2 jaar, we verwachten dan ook ons tweede kindje. We weten niet zo goed of het verstandig is om haar dan een peuterbedje te geven en haar kamertje door te doen naar haar zusje. Zouden jullie ook een comode op haar kamer laten staan?

Ook vragen wij ons af of het handig is om een duowagen aan te schaffen of juist een meerijdplankje.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips. Ook andere tips zijn welkom.

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Elk situatie anders. Wat is je prioriteiten?
    Hier moet ik 1 trap op met kinderwagen. Voor dochter had ik joolz, erna buggy. Vanaf 18 mnd gebruiken we buggy niet meer: lopend, step, auto, op handen;) Nu tweede zal geboren worden dochter 2.5.
    Ik zal joolz gebruiken zonder plankje dochter gaat lopen of step. Mocht dat niet werken plankje kan ik altijd bijkopen.
    Maar dus hier omdat dochter zoiezo niet ziet in buggy het duo wagen is niet van pas ook mede aanwezige trap.

Dochter slaapt sinds 13mnd op peuterbed. Gaat erg goed.

We hebben twee kamers voor kinderen grote en kleinere. Laatst ook erg lang nagedacht hoe en wat maar voorlopig blijft dus dochter in grote kamer met bed, kast en commode en in babykamer komt ledikant en kleinere kast.
    Als bij jullie in babykamer commode past zou ik dat zelf gewoon daar plaatsen dat is makkelijk zo. Wellicht met 2-2.5 je dochter al zindelijk.

3. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Mijn dochter was 2 jaar en 4 maanden toen de jongste geboren werd. Scheelt wel, die 4 maanden maar toch hier mijn ervaringen.
    Een commode vond ik niet meer nodig, ik verschoonde haar net zo goed op de bank.
    Een peuterbedje en duowagen is wel kind-afhankelijk vind ik. Ik had met 2 jaar nog wel een duowagen aangeschaft denk ik. Gewoon tweedehands, je gebruikt het maar kort, maar had het wel gedaan denk ik. Ze was nog niet zo'n langeafstand-loper zeg maar. Maar er zijn zat kindjes die op die leeftijd prima meewandelen.

Ze ging hier na haar 2e verjaardag over naar een groot bed, maar dat was een drama. Pas tegen de tijd dat haar zusje geboren werd ging het goed. Wij hebben het kamertje dus wel doorgedaan naar haar zusje, maar het ledikant had ik dus nog wel gebruikt als het leeftijdsverschil kleiner was.

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier een duo wagen gekocht. onze dame rent nu al alle kanten op en heb geen zin om achter haar aan te sjezen omdat ze niet op het plankje wil staan. en zeker omdat ik graag wel eens een langer rondje wil wandelen is dat het meest ideaal voor ons.
    maar ik hou ook een buggy apart met draagdoek voor hele korte stukjes.

kamer doen we zo: de babykamer met ledikant blijft zoals hij is en de logeerkamer word een peuterkamer met een gewoon bed (met aanpassing zodat ze er niet uit rolt).
    de commode laat ik in de babykamer, ik heb op de wasmachine/droger nog ruimte om onze dochter te verschonen. gewoon een aanrechtblad op plaatsen, zodat niet alle kleine sokken achter de machines vallen hihi

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hadden 20 maanden verschil, een peuterbedje en een gedeelde commode. Althans, ik verschoon mn peuter voor en na het slaapje en dan nog een keer een poepluier tussendoor, daar hoef ik geen 2e commode voor te hebben. Ook geen duo wagen, baby in de draagdoek en dochter op langere afstanden in de kinderwagen. Toen ze 2 was kon ze aardige afstanden lopen. als we echt een dag weg gaan ( dierentuin oid ) was er altijd wel een man oma of vriendin mee voor een 2e buggy of peuterdrager.

6. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Mijn dochter slaapt al sinds haar geboorte in een doorgroeibedje, ben er nu erg blij mee dat ik die toen heb gekozen. Ze wordt 2 volgende week, in de lente/zomer bouwe we het bed om tot gewoon bed. Nu met een dikke slaapzak is het lastig als ze eruit zou gaan, in de zomer heeft ze die niet aan. Maar in jou geval zou ik overgaan naar een groot bed ipv peuterbed. Anders moet je 2x nog een uitgave uitgeven.

7. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

13 jul 2013
    113
    7
    18
    Ik heb voor de oudste een meegroeibed gekocht toen ze een maand of 16 was. Commode heb ik nooit gebruikt vond ik onhandig. Duwwagen had ik gekocht maar toen ze met 14 maanden eindelijk ging lopen heeft ze er niet meer ingezeten. Ik heb toen een plnkje gehaald dat was veel beter.

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bij ons was er 19 maanden verschil. Voor de oudste hebben we een ledikant (marktplaats) gekocht waar de zijkant uit kan. Daar slaapt ze nu nog in en we gaan nu binnenkort een groot bed voor haar kopen.
    Ik zou niet voor een peuterbedje gaan eigenlijk als je zoiets wilt. Ik zie daar de meerwaarde niet van. Je geeft 2 keer geld uit, maar als het voor jou wel goed voelt moet je het zeker doen.

Hier geen duowagen, maar een fietskar aangezien ik de supermarkt hier in de buurt lopend kan doen. Het centrum niet dus voor mij is die fietskar echt een uitkomst. Je moet even bedenken of ze nu nog veel in de wagen zit en hoeveel je de wagen gebruikt. Madam wilde hier niet op een meerijdplankje..

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier 22 maanden verschil. De jongste heeft de eerste 6 maanden in een soort groter wiegje geslapen. Daarna ging zij naar het ledikant en de oudste naar een groot bed, dat ging prima. Wat betreft de wagen: ik heb de jongste de eerste zes maanden gedragen in de draagzak (kinderwagen was toch alleen maar huilen) en daarna ging zij in de wandelwageninzet en de oudste lopend. We woonden toen vlakbij de winkels dus dat was geen probleem. Later zijn we verhuisd en heb ik voor een jaartje een meerijdplankje geleend, dat was wel handig voor de iets langere stukken. Zo hebben wij alles zo praktisch en voordelig mogelijk kunnen oplossen.

10. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier 15 maand verschil.
    Dus wel wat sneller op elkaar dan bij jou. Ik vond de duo wagen echt wel ideaal. Zoon is nu 31 maanden en dochter 16 maanden maar gebruik em nog iedere dag.

Ze slapen hier op 1 kamer, beide nog in een ledikantje.
    Ze klimmen er niet uit en slapen er heerlijk in dus zolang dat zo is blijft het zo.
    Dochter heeft een jaar bij ons op de kamer geslapen en verschonen/aankleden deden we gewoon bij broer op de kamer op de commode

11. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Hier is onze zoon ongeveer 2 jaar en 2 maanden als de tweede geboren wordt. Sinds vrijdag is hij over naar een peuterbed. Zijn babykamer,er gaat naar de tweede. Hij wordt eind februari 2. We laten hem nu alvast wennen, aan zijn nieuwe kamer. Duowagen halen we niet ter zijne tijd kijken we of er een plankje nodig is.

12. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn dochter is nu bijna 2,5 en de jongste 14 maanden.

Dochter slaapt nog heerlijk in haar ledikant. Tijdje terug wel de zijkant er uit gehaald maar dat vond ze maar niets, dus weer terug gezet.

Duowagen heb ik in het begin wel gebruikt, toen de jongste kwam was dochter 14 maanden, maar nu al tijden niet meer. Zou met 2 jaar verschil geen duowagen kopen maar een meerijdplankje.

Commode hebben ze allebei en gebruik ik ook bij dochter nog. Ze is al wel zindelijk maar ik vind het met aankleden nog handig, lekker hoog.

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter slaapt sinds 19 maanden al in peuter/meegroeibed en dat gaat prima. Ik zou dus de babykamer door doen naar de baby en je oudste dan in een peuterbed of groot bed.
    De commode gebruiken wij nu sinds kort pas niet meer (en ze is nu bijna 3). Daarvoor nog met regelmaat gebruikt maar dat was ook gewoon omdat die er stond. Anders kan het verschonen ook gemakkelijk op bed of op de bank.

14. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Mijn dochter slaapt sinds 23/24 maanden op haar nieuwe kamer in haar nieuwe bed. Wel eerst duidelijk voor haar een nieuwe kamer gemaakt. Haar laten wennen en daarna pas haar oude kamer veranderd voor baby 2.
    ging probleemloos. 1 nacht toch terug naar ledikant en tweede dag alles in peuterbed en zo bleef dat.

Wij hebben een meerijdplankje en geen duo wagen. Ze gaat vaak met de loopfiets lf anders op het plankje

15. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen gingen toen ze 15 maanden waren naar een 1 persoonsbed, peuterbedje heb ik nooit begrepen eigenlijk :)

16. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Haha ik eigenlijk ook niet. Maar ik kon gratis dit super leuke bed ophalen, dus vond het wel geinig

17. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Leuk bed zeg!

Ik denk dat wij ook maar naar een gewoon bed overgaan. Wat betreft de wagen wachten we af. Mijn dochter kan heel goed lopen maar nu alleen naar de richting die ze zelf wil. Anders gaat ze op de grond zitten en keihard lachen of schreeuwen. Afhankelijk van haar bui.

18. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons 17 mnd verschil. Jongste eerst in wiegje en toen hij na een paar maanden naar ledikant ging kreeg de oudste een groot bed (die hadden we nog, dus wij hebben geen peuterbed gekocht). Ze is er wel eens uitgevallen, maar sindsdien hebben we een opgerold badlaken onder het hoeslaken liggen als soort randje en dat gaat goed.
    Commode is naar babykamer gegaan, maar bij de oudste heb ik wel een ander kastje geschilderd en als vervanging neergezet. Vind het nog steeds handig om hen beide op de commode aan te kleden ipv op bed oid.
    Ik heb een duowagen gekocht via marktplaats en ben er nog steeds blij mee (jongste is nu 15 mnd). Naar de opvang is nog geen 5 min lopen, maar gaat toch een stukje sneller als ze beide in de wagen zitten. (maar ook naar winkel etc.). Oudste loopt soms wel stukjes maar wil op gegeven moment ook weer in de wagen. Ik kan me voorstellen dat ze het op zo'n meerijdplankje ook beu kunnen worden, terwijl jij misschien nog niet klaar bent met de boodschappen...

19. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Wij hebben dit meerijdplankje. Daar kan hij ook op zitten! Ideaal!!
    Hij was wel iets ouder (2,5) toen de tweede kan.

Hij is een paar weken voor de tweede kwam overgegaan naar een nieuwe kamer met een peuterbed. Commode heb ik niet voor hem gekocht. In het begin nog de commode op de babykamer gebruikt of ons bed / zijn bed...

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      10,3 KB
      Weergaven:
      2
  20. susy26

susy26 Niet meer actief

we hadden voor de oudste een mooi boot bed gekocht, met leer omhuld. heeft 1 jaar zo gestaan.. toen onze jongste werd geboren hebben we een dag van te voren zn kamer veranderd, en moest toen naar de grotere kamer.. wel nog in zn ledikantje... was nog helemaal niet uitgerekend, 12 augustus, maar meneer werd 22 juli geboren, en zn broer sliep net 1 nacht in zn andere kamer..hoe krijgen we het voor elkaar haha..

maar de oudste is met 3,5 pas in zn grote bed gegaan.. ging toen vanzelf, en sliep ook gelijk goed ,geen problemen mee, en nu nog steeds niet. Forceren is niet altijd goed, kijk maar als je zelf iets eigenlijk niet wilt, en even later bv wel, dan gaat het een stuk beter.

Deel Deze Pagina