consumentenbond: geen peuters meer in zitverhogers!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 2 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Lijkt mij een prima ontwikkeling! Maar het lijkt mij sowieso raadzaam ouders meer te informeren over veilig vervoeren, want ik zie zo vaak ouders zonder überhaupt stoeltjes of verhogers, maar ook ouders die kindjes die net kunnen zitten in een zitverhoger met leuning doen :(

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Heel goed!

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Maar wel in een zitverhoger met rugleuning. Ik zou onze kinderen sowieso voorlopig niet in een verhoger zonder rugleuning vervoeren. Niet alleen omdat het onveiliger is, maar ook omdat het minder prettig zit.
    (onze jongste zit trouwens nog in een gewone stoel. 15 kilo halen ze bij ons pas tegen vijf jaar..).

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja absoluut...wij hebben ook een stoel met rugleuning. Maar in het artikel refereerden ze aan oudere kinderen;) en onze uk zit idd pas vanaf 5 in deze stoel.

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Een peuter, kind onder de 4 jaar, zit sowieso niet veilig in de gewone autogordel, of dit nu een verhoger met of zonder rugleuning betreft. Rare titel dus!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Kunnen ze de titel beter ook veranderen, want mijn 6 jarige moet (en zit ook) volgens deze regels nog in een stoel met rugleuning.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Nou geen rare titel...want tot nu toe is dat dus geen harde eis. Mogen peuters gewoon in een groep 2 autostoel die met gewone gordel is.

Ik vind ook wel dat dat niet veilig is maar veel peuters zitten daar nu al in hoor.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.290
    17.174
    113
    Dat word dan toch een neiuwe auto kopen. 1x groep1 stoel en 2x verhoger met rugleuning past niet op de achterbank dus de oudste zit op gewone verhoger (1m20, 20kilo)

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Maar dat mag dan weer wel, want als er geen plek is voor 3 kinderen met stoelen mag de oudste zonder stoeltje achterin zitten (vraag is natuurlijk of je dat wilt).

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    En eind dit jaar is hij misschien alweer een heel stuk gegroeid?

Ik vind het een goede regel. Hier zit de oudste nog met rugleuning en dat blijft ze voorlopig ook nog (1.26cm en 24,5kg).

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nu impliceert de titel dat peuters wel veilig zitten in een verhoger met rugleuning, dat vind ik niet zo handig. Aangezien ook dat dus volstrekt onveilig is!
    Onder de 4 jaar zijn de heupbotten nog niet volgroeid genoeg om de gordel op zijn plaats te houden; bij een evt. aanrijding zal de heupgordel ernstige schade aan organen kunnen aanbrengen.
    Peuters horen dus in een stoel met harnas en niet op een verhoger.
    Dit had beter uitgelegd kunnen worden in het artikel ipv de schijn te wekken dat ipv een verhoger zonder leuning, een verhoger met leuning wel veilig zou zijn bij kinderen onder de 4 jaar.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat klopt idd maar als je ziet hoeveel peuters er al op een losse verhoger gegooid worden dan is dit weer een stapje vooruit.

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Is een stoelverhoger met leuning na 4 jaar even veilig als een stoel met harnas?
    Ik wil voor in mijn moeders auto een stoel erbij voor onze dochter. Als die stoelen met leuning goed kunnen vanaf 4 (is ze bijna) dan koop ik die dan. Bij ons past ze nog met gemak in de joie.

15. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    #15 Kusjesmama, 2 feb 2016
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
    Heb je een achterwaartse stoel nu? Dan is dat uiteraard verreweg het veiligst.
    Bij voorwaarts vervoeren, adviseer ik vanaf 4 a 4,5 jaar over te gaan naar een groep 2/3 stoel, verhoger met rugleuning. Dit omdat de heupbotten dan ontwikkeld genoeg zijn om geen schade aan organen te krijgen bij een aanrijding en er in de gewone gordel minder kracht op de nek komt te staan.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Prima ontwikkeling. Vraag mij alleen wel af hoe men het ziet met eenmalig vervoer (korte stukjes). Denk partijtje of iets.

Onze oudste, 5 jaar, 20 kg en 120, zit voorlopig nog prima in een stoel met rugleuning. Groep 2 dus.
    Onze jongste, 3 jaar, 12 kg en circa 95 cm zal voorlopig echt nog in stoel 1 blijven.

Toch zie ik ook mensen met kindjes even oud als de oudste los in de auto en kindjes met de leeftijd van de jongste (wel ietsjes groter) op een zitverhoger. En ik snap dat niet.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ook niet... Zal de onwetendheid zijn denk ik of het idee dat hen geen aanrijding zal overkomen.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een van die mensen werkt bij de politie...

Bij hen denk ik vooral aan gemakzucht of 'het is maar een klein stukje'

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou het zoiwzo heel goed vinden als er meer voorlichting komt over autostoeltjes. Hoe vaak ik op FB foto's en bij school etc zie dat de kindjes gewoon echt te los in de gordel zitten ( als in een groep 1 autostoel waarbij je met een winterjas zo de gordels van de schouders kan schuiven, groep 2.3 autostoelen waarbij de heup gordel veel te los zit...

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Och ja, mn schoonouders ( opa en oma van meer als 10 kleinkinderen ) vinden het prima om 'een klein stukje' 700 meter, onze kinderen gewoon op de achterbank met autogordel mee te nemen. Manlief ging hier absoluut niet mee akkoord en heeft ze op het hart gedrukt "als het maar zo'n klein stukje is ga je maar lopen" en ze absoluut verboden de kinderen mee in de auto te nemen.

Deel Deze Pagina