Peuter bijna 3 zegt steeds honger te hebben..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MuisjeB, 15 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MuisjeB

MuisjeB Lid

22 sep 2011
    83
    0
    0
    NULL
    Utrecht
    Beste mede mama's,

Mijn zoontje van bijna 3 heeft sinds een aantal weken iets nieuws. Hij zegt regelmatig "Ik heb honger". Gevoelsmatig is dit vragen om aandacht/iets lekkers. Hij eet altijd goed (3 maaltijden per dag en 2-3x tussendoor, waarvan in elk geval 1x fruit). Nu zei een vriendin dat hij vast gewoon honger heeft omdat hij aan het groeien is.. Maar als ik hem iets gezonds aanbied (fruit of brood) dan wil hij dit niet. Is dit een fase of heeft mijn vriendin een punt?

Hij is overigens ongeveer 1m en 15 kg.

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Van jouw zoontje weet ik het natuurlijk niet, maar mijn oudste dochter (een dun sprietje) zegt ook al vanaf haar derde (ze is nu acht) dat ze toch zoooooooo'n honger heeft, en die vreet als een bootwerker. ;) Dus het KAN idd ook gewoon betekenen dat hij zin heeft in iets lekkers, als hij verder genoeg binnen krijgt.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Bij mijn dochter is het vaak verveling als ze honger zegt te hebben. Als we namelijk een leuke, drukke dag hebben hoor ik haar nooit, maar als ik saaie dingen doe (lees: huishouden) blijft ze zeuren. Dus ja, dat is duidelijk vragen om aandacht. Of eten tegen de verveling.... maar daar beginnen we niet aan!

Nee hoor, als je echt honger hebt eet je maar als er (gezond) eten op tafel staat.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Check, ook met name bij verveling en dus om aandacht te vragen. Hij vraagt dan: Mama, zullen we eens iets gaan eten? Met een kopje thee erbij? Ik heb toch zo'n honger!" (Jaja...) Ik geef dan aan wanneer we weer gaan eten maar echt helpen doet het niet.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier is het dan de keus iets gezonds of niets. Meestal wil ze dan uiteindelijk wel wat gezonds en zo niet, dan heeft ze dus gewoon pech.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Als ik als kind 'honger' had tussen de maaltijden door zei mijn moeder: dan pak je een appel!
    Als ik dorst had tussendoor was het standaard antwoord "de kraan is gewillig"
    En dan viel het vaak wel mee met mijn dorst en honger ;)

Als een kind aangeeft 'honger' te hebben vind ik wel dat je iets aan moet bieden, ze zitten tenslotte volop in de groei (tenzij je binnen een half uur gaat eten natuurlijk) maar wel iets gezonds, dus geen koekjes of snoep want dat helpt namelijk niet tegen de honger. Hoeven ze dan niet, dan hebben ze ook geen echte honger.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ohhh dat vond ik altijd zo irritànt als mijn ouders het zeiden! :D

Gelukkig zijn mijn kinderen niet zoals ik vroeger :) en vinden ze fruit en rauwkost en de gezonde dingen superlekker.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat kan. Kinderen verbruiken heel veel energie. Geef gewoon iets gezonds zoals fruit, rauwkost of een cracker oid, Kan geen kwaad en zet iets gezonds te knabbelen voor het grijpen. Ook altijd zorgen dat een kind voldoende drinkt.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier vraag ik altijd of ze snoepjeshonger hebben of echte honger. Ze zijn wel zo eerlijk om het te zeggen. Als ze echt honger hebben dan krijgen ze altijd wat gezonds, fruit, wortel, komkommer, cracker. En inderdaad niet binnen een half uur van het avondeten.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Wel oppassen dat er niet de hele dag door gegeten wordt. Dat is voor de tanden niet zo goed. Maar een extra eetmoment inlassen kan natuurlijk best. In een groeispurt hebben ze gewoon meer honger.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Als hij geen zin heeft in brood en fruit, zal het wel meevallen met de honger.

Ik zou dat blijven aanbieden als hij zegt trek te hebben, bij honger zal hij wel een boterham willen toch?

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is het geen dorst? Jitte had op die leeftijd nog wat moeite met het uit elkaar houden van honger en dorst. Meestal was het dus dorst en was water of thee voldoende.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn dochter heeft soms van die dagen, dan gaan er

2 boterhammen, een bekertje melk in als ontbijt
    Rijstwafel, banaan, beker drinken tussendoor
    3 boterhammen, beker drinken
    Nog een banaan, schaaltje aardbeien, drinken, en 2 mandarijnen tussendoor
    En avondeten gevolgd door bakje yoghurt en drinken in op een dag. Dus ja, zolang het gezond is, mag ze best wel wat eten als ze honger heeft. Andere dagen piept ze bij alles wat ik dr voorzet.

14. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    De oudste heeft het nu ook heel erg, heel vaak zeggen ik heb honger. Meestal is het dan ook lekkere honger, want dan wil ze snoep. Hebben er nooit naar gevraagd en nu ineens gaan ze om snoep vragen.
    Ook eet ze nu ook zo veel beter dus ik denk dat ze ook zo wel wat meer honger heeft (combi echte honger en lekkere honger). Ze is toch wel aan het groeien.

15. MuisjeB

MuisjeB Lid

22 sep 2011
    83
    0
    0
    NULL
    Utrecht
    Ik heb nu steeds iets gezonds aangeboden en hij nam het! En zeurde niet meer. Ook eet hij 's avonds nog steeds goed, dus hij zal wel gelijk hebben. Hij vraagt veel aandacht, dus ik dacht dat het een aandachtsdingetje was. Bedankt voor het meedenken!

16. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Mijn dochter van 3 roept dit ook steeds, vaak is het trek in snoep. En niet zozeer echte honger.

Je kan beter een extra snack moment inlassen door gewoon fruit te geven of zo'n liga koekje. Dat steelt de trek ook wel :)

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat zou er gezonder zijn aan liga als aan andere koek of snoep? Er zit toch niets gezonders in liga? Is net zo goed koek ;)

Deel Deze Pagina