Hallo, mijn oudste dochter is nu 2,5 jaar en gaat af en toe mee zwemmen. Ik heb enkele lessen babyzwemmen met haar gedaan vanaf 6 maanden, maar dat was geen succes. Ze moesten kort onder water en dat was paniek natuurlijk. Nu gaat ze behoorlijk goed om met water vind ik. Maar vanaf wanneer is normaal gesproken zwemles? Begin met met zwemmen voor Diploma A of wat? Alvast bedankt
Chloe is begonnen toen ze bijna 5 was maar er zijn veel zwemscholen die een leeftijd van 5 jaar hebben! Zou niet te vroeg beginnen want ze moeten natuurlijk wel begrijpen wat ze moeten doen en genoeg energie hebben.....denk dat een leeftijd van 4.5/5 jaar ideaal is maar natuurlijk per kind verschillend!
Verschilt per zwembad/zwemschool. De oudste hier is de dag voor haar vierde verjaardag begonnen, de jongste zal in een ander bad gaan lessen, daar starten ze op zn vroegst met 4,5, maar ik weet ook baden waar ze met 3 jaar en 9 maanden al mogen beginnen of las met 5. En soms ligt het ook erg aan de wachtlijst/wanner je inschrijft.
Ik hoor dan iedereen om me heen vanaf 5 jaar. Dat ze dan pas de kracht hebben en de aandacht erbij kunnen houden voor de les.
Hier mag je met 4 jaar inschrijven en da ga je ongeveer nog een jaar op de wachtlijst. De meeste starten dus met 5. Ik vind het ook wel een mooie leeftijd.
Ze starten hier vanaf 4, en hebben als je vanuit peuterzwemmen om direct door te stromen maar het is voiral afhankelijk van je mind wanneer dat jij denkt dat het er aan toe is
Beetje afhankelijk van het kind denk ik. Wij zijn met 5 jaar begonnen. Ze moeten er motorisch ook een beetje aan toe zijn en als ze net 4 zijn komt er zoveel op ze af met school e.d.
Mijn dochter nog geen 2.5 maar zwemt dus al zelfstandig met zwemvleugels ze wil geen secobde vastgehouden worden: kontje omhoog en met voeten en armen trappelt ze. Zonder vleugels kan ze dat ook als ik buik ondersteun.. Was ook benieuwd dus waneer ze naar zwemles kan maar is nog laaaaaang wachten... Zucht Zelf ben ik met 3 jaar leren zwemmen door mijn vader en gelijk goed ging dat
Hier heb je speciaal peuter zwemmen is 1x per week een halfuur. In eerste instantie is het met ouder erbij en daarna is het het kind alleen. Wij wonen hier in een waterrijke omgeving (vijver achter het huis bijvoorbeeld) en een zoon die water heel erg interessant vind dus hier gaat hij na de zomer beginnen!
Diploma zwemmen starten ze hier met 4,5 mee. Een kindje van 4 begint doorgaans net met school en dat is al zo vermoeiend voor een kindje dat ze adviseren om niet direct ook met zwemles te beginnen. Anders is natuurlijk als je van peuterzwemmen naar zwemles doorstroomt.
Mijn dochter is begonnen toen zw net 4 was. Het gaat hartstikke goed. Ze heeft een iets mindere concentratieals de oudere kinderen maar ze gaat gewoon met de groep mee. We hebben er deze vakantie al veel plezier van gehad. Ze zwom natuurlijk nog wel met bandjes maar ze kon al heel lekker haar gang gaan. We zijn met 4 begonnen omdat ze tot haar 4e verjaardag wekelijks naar peuterzwemmen ging en we het zonde vonden om haar zwemervaring weg te laten zakken
Wondertjes, mag je bij jullie niet door met peuter zwemmen dan? Mijn beide kindjes ( 3 en 4,5 jaar ) beginnen na de vakantie met peuter zwemmen ( peuter survival ) omdat de oudste niet water vrij genoeg is voor diplomazwemmen, dat is dan zonde van de tijd en geld en haar eigenwaarde als ze steeds huilend staat "Ik durf niet" tussen alle leeftijdsgenootjes.
Ja tja, ligt een beetje aan wat je zelf wilt. Heel veel kinderen beginnen met 5 jaar. Met mijn oudste zoon zijn wij met 3 jaar en 3 maanden begonnen, met 5,5 jaar had hij zijn A B en C gehaald. Met mijn jongste zijn wij met 3 jaar en 1 maand begonnen. Hij zwemt nu zonder bandjes, wel met een kurkje om. Zijn armslagen moeten beter, verder doet ie het perfect, vooral op zijn rug. Ben benieuwd of hij over 1 jaartje kan afzwemmen.
Bij mijn dochter in het zwembad hebben ze 3 diploma's voor de echte zwemles. Dit zijn diploma's met officiële eisen. Mijn dochter had haar Puppy 1, 2 en 3 gehaald en was dus klaar voor het beginnen met de zwemles. Ze ging met dezelfde badmeester en met andere kinderen aan haar A beginnen. Volgens de badmeester was het zonde om te wachten. Ze was er klaar voor. Ze is ook erg enthousiast hoor. Ze is ook erg watervrij.
De oudste twee zijn begonnen met 5 jaar en hadden na ongeveer 1,5 jaar hun a diploma. Zoon nr 3 heb ik met 4 jaar al op zwemlesgedaan en die deed er een half jaar langer over. Hij miste de kracht en de motoriek en was nog veel te speels. Nr. 4 gaat dus gewoon weer bij 5 jaar
Ons zoontje zit vanaf dat hij 3 is geworden op peuter survival zwemles. Dit is vanaf 3 tot dat hij op zwemles kan. Hij draagt een pakje en kan zich echt goed redden in het water. Duikt, springt erin (soms door een autoband of een kleine hoepel, klimt zelfstandig uit bad of op de mat en soms hebben ze ook les zonder het vestje in het voor hun ondiepe (de les is verder vooral in het diepe). Laatst mochten ze van de duikplank af springen maar dat vond zoontje toch nog een beetje eng. Dit blijft hij doen tot hij volgend jaar na de zomer op zwemles gaat