Middagslaapje opgeven of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mijn zoontje heeft afgelopen week op zijn derde verjaardag zijn speentjes "aan zijn kleine broertje gegeven". Sindsdien slaapt hij dus zonder speen.

Waar ik al een beetje bang voor was, gebeurt: hij wil niet meer tussen de middag slapen. Het probleem is alleen dat hij hiervoor gemiddeld 2 uur sliep tussen de middag. Het is dus niet zo dat hij het niet nodig heeft. En bovendien wordt hij vaak behoorlijk vervelend als hij niet slaapt.

Nu hebben we hem afgelopen week toch elke middag naar bed gebracht. En hem ook wel even laten huilen.
    Met als gevolg dat hij toch 3 keer Wel geslapen heeft. Een keer een uurtje ( na huilen) en 2 keer bijna zonder morren weer 2 uur (dat was wel na 2 dagen Kdv waarop hij niet geslapen had).
    Gister en vandaag wilde hij weer niet slapen, tot krijsen aan toe.

Wat te doen? Wel gewoon elke dag proberen? Helemaal niet meer doen? Soms wel en soms niet lijkt mij zo lastig. En overleggen (vragen of ie moe is) is ook geen doen. Want dat is ie dan natuurlijk niet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ik zou hem er gewoon inleggen en zeggen dat ie niet hoeft te gaan slapen als ie dat niet wil, hij mag ook gewoon even rusten. Boekje mee als ie dat leuk vindt en als ie echt moe is, valt ie wel in slaap.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Goede tip van Marjann. Evt kan je rustig op de bank gaan zitten om een boekje te lezen of filmpje te kijken. Misschien valt hij dan vanzelf in slaap al is het dan wel beneden.

4. muis26

muis26 Fanatiek lid

waarom moet hij nog slapen dan ? hij is 3.... volgens mij mooie tijd om zn middagslaapje de deur uit te doen als hij niet meer wil slapen. Zou het ook niet afdwingen

mijn zoontje van 2.5 slaapt al een half jaar niet meer s middags. gaat prima hoor! en slaapt s avonds stukken makkelijk in daardoor :D

5. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @muis26: omdat ik denk dat hij het nodig heeft. Hij slaapt regelmatig nog 2 uur s middags EN dan slaapt hij s avonds ook gewoon goed. Als hij nou s avonds slecht zou (in)slapen oid, dan zou ik idd ook ermee stoppen.

Ik denk overigens niet dat het iets leeftijdsgebondens is. De ene heeft z'n middagslaapje op z'n 2e al niet meer nodig en de ander slaapt tot aan de basisschool. Is afhankelijk van het kind lijkt mij.

Bovendien wordt hij strontvervelend als hij niet slaapt. Sterker nog, vanochtend was hij nog vervelend omdat hij gister niet geslapen had. Hij haalt het nl. ook niet in ofzo.

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou hem gewoon naar bed brengen. Als het niet lukt, dan kun je hem er weer vandaan halen.
    Mijn zoon wilt ook niet meer slapen. Als hij wel 's middags slaapt, gaat hij 's avonds spoken. Wél ben ik er van overtuigd dat hij wel een rustmoment nodig heeft. Ik installeer hem na het middageten op de bank met zijn speen/doekje/knuffel en zet even de tv aan. Hij blijft dan heel stil zitten. Na een uur is hij weer zichzelf en redt hij de rest van de dag prima.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Iets later 's middags in bed leggen?
    Even laten spelen in bed?
    Even televisie kijken (ook een rustmoment)?
    om de dag laten slapen?

Het is handig om vroeg eten te koken of toch een potje te kopen als reserve. ik heb hier hetzelfde en soms red ze het echt niet om langer wakker te blijven (terwijl de aardappels op staan en ik een overschotel wil maken bijvoorbeeld, heel handig!) Dan geef ik een potje en leg ik haar alvast in bed ook al is het dan pas 1730 uur.

8. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    Mijn zoon van 2jaar en 2 mnd slaapt af en toe nog s'middags vaak breng ik hem er wel naartoe en slaapt hij de helft niet. HIj mag van mij nou s'middags een speelautotje mee naar bed. hij weet dat dat alleen s'middags mag. Net wat er hiervoor al gezegt wordt als hij moe is dan valt hij wel in slaap en anders staat hij na 20 minuten al weer mama te roepen. nou ja we hebben het geprobeerd denk ik dan maar. Het is wel makkelijk voor s'avonds dan ligt hij er om 18.45 in.
    Denk dat je in een overgangsfase met je kindje zit. hij wil niet meer slapen en is het eigenlijk toch net wel nodig. lastig maar je moet er even doorheen. succes!

Deel Deze Pagina