Mijn zoontje is 1.5 jaar en zit met z'n gewicht net iets onder het landelijk gemiddelde. Hij is dus een lekker slank mannetje. Alleen is zijn buik in verhouding wel een beetje dik. Niet vet, maar wat opgezet. Zelf was me dit niet opgevallen, maar toevallig waren er de laatste tijd 2 mensen die het zeiden. En als je er dan op let.... Maar is dit nou iets waar ik op moet letten of dat het kwaad kan?
Ik had dat bij mijn zoontje ook vanaf de geboorte zo'n bol buikje.Er is toen door kinderartsen naar gekeken meerdere malen maar het blijkt gewoon bij zijn postuur te horen (woog 2597 gram bij geboorte,smal kontje met een bollend buikje ) nu hij 4,5 is is het wel een heel stuk bij getrokken (weegt nu 16 kilo) en ik maakt me er geen zorgen eigenlijk. Mijn zoon zat trouwens telkens tegen de onderste groeicurve aan
Nou ik vind het zelf ook niet zo heel erg. Maar ik ken een verhaal van een kindje met een tumor in de buik en die was heel dik ineens. Dus dat maakte me een beetje bang. En als mensen het dan ook nog zeggen....
Mijn zoontje heeft ook een bolle buik. ´s Ochtends nog niet, maar aan het einde van de dag heeft hij echt een dikke bolle buik terwijl hij voor de rest echt slank is. Bij het CB is me verteld dat dit heel normaal is omdat de buikspieren van kleine kinderen nog niet sterk zijn waardoor de organen die dus vol raken makkelijk kunnen uitzetten. Dit trekt vanzelf weg als ze ouder worden.
@minnie: veel kindjes staan ook met een holle rug. Dan lijkt het al snel alsof hij een dikker buikje heeft. vind je het eng.. kun je natuurlijk even in de gaten houden of hij dikker word.. maar als het gewoon gelijk blijft is het waarschijnlijk gewoon zn eigen buikje. kroelbuik noemen wij dat
Bij allebei mijn kinderen, slankt en tegen de onderste curve aan of er onder. Allebei een bolle buik, zelfs bij mijn dochter van 7 jaar. Is onder behandeling voor andere dingen bij de kinderarts maar die heeft er nooit iets bijzonders over gezegd, zal dus echt wel goed zijn.
Hier ook een peuter met een bol buikje. Alsof er een ballonnetje in zit. Ga er gewoon vanuit dat als ie straks de lucht in schiet het buikje vanzelf ook gewoon verdwijnt
Wordt vanzelf minder. Jammergenoeg. Ik vond het altijd wel schattig! Trouwens als hij veel gegeten heeft 's avonds (komt de laatste tijd sporadisch voor) kan hij ook zo lekker uitbuiken onder de douche!
Mijn jongste heeft het ook (nog). Mijn oudste had het ook, maar heeft nu een platte en gespierde buik. Dit lijkt me inderdaad een logische verklaring!
de buikspieren van een kindje zijn nog erg slap, en vaak hebben kinderen nog een diastase ( de buikspieren zitten nog niet tegen elkaar aan) en daardoor krijg je een bolle buik zoontje is 95 cm en 12 kilo en heeft een forse bolle buik ( net een kindje uit afrika die uitgehongerd is maar echt een bolle buik heeft ) de fysio legde me dus uit dat het door zijn buikspieren komt die nog niet tegen elkaar aanzitten en nog zwak zijn hij krijgt nu elke week fysio om oefeningen te doen om deze buikspieren te versterken
Mijn dochter heeft dat ook, soms vind ik het gewoon 'eng' om naar te kijken, dan denk ik, straks barst haar buik... 's ochtends is haar buik plat en 's avonds ontploft haar buik dus bijna. Ze is wat gewicht betreft helemaal niet zwaar, ten opzichte van lengte juist aan de lichte kant, wel vreemd met zo'n buik vond ik. We hebben daarom een foto van haar buik laten maken. Wat bleek, heel haar maag vol met lucht, niet normaal groot. Maar daar is schijnbaar niks aan te doen, ze hapt de hele dag lucht. Lijkt me erg vervelend zo'n opgezette maag, dan heb je standaard een vol, opgeblazen gevoel lijkt mij. Maar zij weet natuurlijk niet beter... Het vervelende is ook dat ze het niet uitboert ofzo, wel veel windjes, maar dat is natuurlijk wel een lange weg om de lucht uit je maag kwijt te raken. 'S nachts 'loopt' ze denk ik leeg, doordat ze dan ontspannen ligt. Onze dochter is nu ruim 2 jaar. Volgens huisarts/kinderarts/kinderchirurg niets aan te doen en ook niet erg. Als je op de buik 'tikt' en je hoort een hol geluid, dan zit er lucht. Bij m'n dochter zit het vooral net onder haar ribben, als het vooral lager zit kan het juist weer lucht in de darmen zijn.