Hoi, mijn zoontje is half februari een keertje ziek geweest. Verkouden, diarree en overgeven. Sinds die tijd geeft hij met regelmaat over... zo 1x in de 1 á 2 weken. Eerst dacht ik dat het vooral na het eten was. Te gulzig gegeten of iets dergelijks. Maar vandaag was het nadat hij heerlijk 3 uurtjes had liggen slapen! Het lijkt er meestal ook op dat er een deel slijm mee omhoog komt waar hij last van had... Zijn er hier meer moeders die dit herkennen bij hun kleintje? Huisarts heeft enkele malen naar zijn longen geluisterd, maar die zijn telkens schoon!
Misschien toch een soort van intolerantie voor iets? Heeft ie toevallig iets anders gegeten waarvan je kunt herleiden of dat er mee te maken heeft? Dennis heeft 1 x heel heftig overgegeven en dat was nadat we een quiche hadden gemaakt met veel ei erin. Nou... dat doen we dus niet weer. We hebben daarna regelmatig iets proberen aan te bieden met ei erin en hij draait heel resoluut z'n hoofd weg, hij eet 't gewoon niet, maar dan ook echt niet. Met uitzondering van de 'normale' etenswaren waar ei in zit verwerkt. Ik heb dus echt het idee dat ei iets is wat bij hem deze reactie oproept en ben er dus maar voorzichtig mee.
Ik ben ook al dieper na gaan denken, maar kan echt niet 1 specifiek ding aanwijzen wat het spugen op zou roepen. En vond het vanmiddag ook zo frapant dat hij 3 uur rustig heeft geslapen en toen alsnog zun eten van tussen de middag eruit kwam! Dan lijkt het toch niet echt een reactie op eten... Zag hem voordat hij moest overgeven wel een aantal flink malen slikken, alsof hij het zelf aan voelde komen.
Soms kan dat wel hoor, als je kind voor bepaald eten een intolerantie heeft. Meestal is het zelfs zo dat dat na een paar uurtjes pas opkomt. Behalve bijv. bij noten, daar worden ze direct heel erg ziek van. Dennis heeft toen 's avonds maar een paar hapjes gehad, meer hoefde hij al niet (wel daarna gewoon aardappelen gegeten). Maar hij werd rond 22.00 uur 's avonds wakker en het was mis, toen had ie dus ook al een tijdje liggen slapen. Doordat hij zo resoluut reageert als ik 'm weer iets met ei wil geven denk ik echt dat het daarmee te maken heeft. Gekookt ei, gebakken ei, omelet, quiche.... de meeste kindjes lusten dat juist wel graag. Maar misschien is het inderdaad wel iets heel anders, kun je niet eens informeren bij het CB (niet dat zij nu de waarheid in pacht hebben maar misschien kunnen zij wat zorgen wegnemen) of misschien heeft je huisarts een telefonisch spreekuur?
Ja herkenbaar! Ons zoontje geeft ook regelmatig over. In 7 maanden tijd zo'n 16 keer voor gekomen. Bij hem gaat het nog gepaard met andere symptomen. De 1e keer leek het ook op iets van buikgriep, maar kon de arts niet vast stellen. Aantal keer erna was het alleen spugen, maar daarna kwam er ook koorts bij. Klagen over hoofdpijn en pijnlijke ogen. Hij heeft dan ook altijd een paar dagen slechte eetlust en voelt zich ook ziek. Wij zijn hiervoor bij de ka. Ik zou sowieso langs de arts gaan. Zo vaak spugen is niet goed. Mijn zoontje heeft voor het spugen een buik echo gehad, van de organen en een slikfoto om te kijken of de overgang van slokdarm naar maag en darm in orde zijn. Wij weten, helaas, nog niet wat de oorzaak is. Bij hem loopt momenteel onderzoek naar stofwisselingsziekte.
Reactie op eten zou idd ook kunnen. Dit kun je achterhalen door een eetdagboekje bij te gaan houden. Dan zie je wel een patroon als dat de oorzaak zou zijn.
Toevallig moeten we vandaag ook naar het cb en ga het daar ook zeker vragen. Heb me er een tijdje niet druk over gemaakt en dacht meer dat het bij m'n zoontje hoorde... Hij heeft als baby zijnde ook last van verborgen reflux gehad. Maar gister spuugde hij bij de oppas nog even alles onder en die reageerde wat "ongeruster" Althans die begon zich af te vragen waar het toch vandaan kon komen, waarop ik natuurlijk ook weer na ging denken... En dacht op dit forum misschien al moeders te spreken met meer ervaring hierin. Dacht heb ik al wat aanknopingspunten voor op het buro. Want het heb idee dat artsen het snel afwimpelen wanneer er geen koorts of andere ziekte verschijnselen bij komen kijken. Vorige keer bij de huisarts was dat nl ook zo toen ik dit probleem probeerde uit te leggen. Maar ik laat nog even weten wat de cb-arts erover te zeggen heeft straks!
Vanmorgen bij cb-arts geweest. Zij kon me ook niet veel vertellen en adviseerde het toch nog even aan te zien... Zijn groeicurve was prima en wat ik al zei, verder heeft hij eigenlijk ook weinig klachten! Ben benieuwd of ik hier op dit forum nog wijzer word van andere moeders... Voor nu zien wij het hier nog maar even aan en blijft het steeds terug keren dan gaan we toch maar even langs de huisarts. Het enige wat we in de tussentijd kunnen doen is zijn eten in de gaten houden, doen we nu ook al wel maar misschien toch iets intensiever...
Ik vroeg me al af of je iets meer te weten was gekomen. Misschien spuugt jouw zoontje ook wel heel gemakkelijk als er ook maar iets verkeerd is gevallen of door een rare beweging of zo. Ik zelf heb nooit overgegeven totdat ik een jaar of 16 was en ik oppaste op een ziek kindje. Maar mijn zus daarentegen spuugde vroeger héél snel, soms alleen al van een bepaalde geur of omdat ze slecht had geslapen. Ook niet vaak hoor, maar soms was het zo ineens dat ze niet lekker werd. Later bleek dit een voorbode te zijn van migraine, dat heeft ze nu nog zo'n 1 x in de 2 maanden en dan is haar maag ook gewoon van streek. Voor migraine is jouw kleintje nog wel te jong natuurlijk maar misschien is 't iets genetisch of zo. Hou 't in de gaten idd, maar omdat hij verder geen klachten heeft zal het misschien bij 'm horen.