Peuter die liever thuis als buiten is.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door charan, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Hallo meiden,

Ik zit met een probleem.Mijn zoon wil al het even kan altijd maar thuis zijn.En nu het lekkere weer er aan komt zou ik toch ook wel graag leuke dingen buiten ondernemen.

Je zou zeggen hij heeft niks te willen,maar als hij niet naar buiten wil is aankleden al een heel gevecht en als we dan buiten zijn loopt hij continu te vervelen tot we weer thuis zijn.Dus op dagen dat we niet weg hoeven voor boodschappen of afspraken blijven we meestal thuis.

Ik ben zelf nood gedwongen thuisblijfmama sinds 4 maanden,omdat ik ben ontslagen door reorganisatie.Inmiddels komen de muren op mij af en heb ik het hele huis al tig keer op ze kop gezet met schoonmaken.

Iemand tips?Hoe maak ik het leuk om naar buiten te gaan?En zou dit soms ook iets van faalangst kunnen zijn?
    Het rare is als hij bij mijn moeder is is hij niet binnen te houden.Nou wonen hun in een huis met tuin en wij 6 hoog op een flat.

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Zijn er speeltuintjes of een veldje bij jullie in de buurt, hij zal het vanzelf wel leuk gaan vinden, als hij zich lekker uit kan gaan leven.

3. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Dat doet hij dus bij mijn moeder thuis wel in de speeltuin,maar als ik hier naar de speeltuin ga vindt hij er niks aan.En staan we met 5 minuten weer boven.Hij boos en ik boos.

4. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik denk niet dat dit faalangst is, ik denk dat er bij jullie wat dit betreft een beetje verkeerde gewoonte in is gekomen. Hij denkt, ik kan wel naar buiten gaan, maar het wordt toch niet leuk. (niet verkeerd bedoeld hoor) Als je weer naar buiten gaat, doe het dan eens helemaal anders, als hij in de buggy zit, laat je hem lopen. Laat het iets kiezen wat hij mee mag nemen of waar hij naartoe wil.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik wilde precies hetzelfde op gaan schrijven als mamavanukkie. Misschien kun je er eens een feestje van maken, met picknicken, eendjes voeren, naar de speeltuin of de kinderboerderij. Of afspreken met een vriendin die ook een kind heeft en dan met elkaar buiten spelen. Zodat hij ziet dat buiten spelen echt heel leuk kan zijn. Binnenkort wordt het alweer zo warm dat hij geen dikke jas en sjaal meer aan hoeft, maar bijv. een trui. Dat vond mijn oudste vorig jaar zo grappig, dat hij geen jas aan hoefde om buiten te gaan spelen. Of je laat hem eens zijn waterschoenen of laarzen aantrekken ipv gewone schoenen, als dat altijd een gevecht is. Dat doe ik hier ook wel eens en dan is het ineens wel leuk. Ipv zelf lopen hem op je schouders zetten en dan hobbeldebobbel naar de speeltuin als een groot paard. Ik noem maar wat hoor, sommige kinderen moeten gewoon even in de stemming worden gebracht.
    Het helpt ook wel als je er gewoon een vaste gewoonte van maakt. Bijv. elke ochtend tussen koffie en lunch naar buiten. Dan hoort het er op een gegeven moment gewoon bij en dan is hij er helemaal aan gewend.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    doe je ook dingen samen dan? samen glijen of samen de eendjes voeren?
    Wij gaan ook elke dag naar buiten, het is gewoon een gewoonte geworden.
    Maar mijn dochter wil bij mn moeder ook nooit buiten spelen, maar als er geen speelgoed is gaat ze niet uit zichzelf spelen...

7. charan

charan Actief lid

31 jan 2008
    237
    18
    18
    schiedam
    Ik maak het altijd wel leuk hoor.Kinderboerderij,speeltuin,park.En dan doe ik net zo hard mee met glijen,ravotten in het park,voetballen enz.Maar zodra hij hoort we gaan naar buiten,dan gaat hij stampvoeten.Als hij dan kleren aan moet is het al vechten en zijn jas krijg ik dan helemaal niet meer aan.Op dat moment is voor mij de lol er al vanaf.Ik hou het daarna altijd leuk en meestal als we naar de kinderboerderij gaan ook achteraf wat lekkers halen bij het pannenkoekenhuis.Ook gaan we weleens picknicken,maar hij kan nergens de lol van inzien.
    Bij mijn moeder en op het kdv is hij dus erg graag buiten,maar speelt dan niet met andere kinderen.Hij gaat zijn eigen gang.
    Hoop dat als het warmer wordt dat hij weer lekker kan genieten buiten,want dit is voor mij ook geen doen.

8. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Bij ons is het volledig andersom ons meisje is het liefste de hele dag buiten en is echt boos als ze naar binnen moet, soms ook best lastig ;).

Maar je vertelt dat aankleden een ramp is als hij weet dat jullie naar buiten gaan, dat zou ik dan ook nog niet vertellen. gewoon boven bij het aankleden meteen schoenen aan doen en event. zelfs al zijn jas.

Beneden vertellen dat mama zijn hulp nodig heeft omdat mama gezien heeft dat de eendjes honger hebben maar dat hij vel beter is in brood gooien dan mama. Misschien voelt hij zich dan bijzonder en is trots op zichzelf dat hij iets beter kan dan mama bijvoorbeeld.

wellicht ook een idee is een fietsje of zo een duwfiets dat is hier ook enorm succes. Hoe harder wij duwen hoe leuke zij het vind!

Hoop dat het snel beter gaat.

Ps de meeste lol heeft Jamila als zowel papa als mama naar buiten gaan met haar. Dubbel aandacht, dubbel gek doen. En niet de gedachten om naar huis te willen omdat misschien papa wel thuis is/komt.

Liefs B en N

Deel Deze Pagina