hoezo zou hij het niet snappen? als mijn dochter iets afpakt van een ander moet zij het ook gewoon terug geven en ik leer haar om samen te spelen en er word wel helemaal niet geslagen dus nee je denkt niet gek
ze snappen het wel heel jong.maar ze kunnen het niet meteen toepassen. ze doen het niet omdat ze t niet snappen.zelfbeheersing moet nog sterk worden. daarom moet je het kind helpen door het steeds weer te zeggen. zo ontwikkelt het kind zelfbeheersing. als je n kindje aanspreekt over slaan, afpakken zou je dus niet meteen resultaat zien.maar het komt wel. wat geen zin heeft is dat je het kind later aanspreekt ipv meteen na de daad.
@belize: omdat ze het niet zelf kunnen toepassen op het juiste moment help je ze tenslotte Blijkbaar leer je op de kleuterjuffenschool dat dat maar moet kunnen? Blij dat wij nog een ouderwetse juf hebben die die absoluut niet tolereert in de klas en na de daad met de 2 kleuters in kwestie even praat over wat er mis ging en hoe het wel had gemoeten.
hier een meisje van 3,5 die ineens begon met spugen. waar ze het vandaan had is me een raadsel maar ik denk de psz. Eerst een paar keer uitgelegd dat dat heel vervelend is en toen ze niet luisterde 1 keer gewaarschuwd en toen bij niet luisteren op de gang voor een time out. Net als spugen vind ik schoppen en slaan niet acceptabel.
ja inderdaad zo moet je het zien vind ik!je helpt even met het zelfbeheersing zo leren ze het denk ik. maar als je het laat gaan dan leert t kind dat t normaal is. opvoeding is herhalen herhalen vaak zonder zichtbaar resultaat maar op een dag zie je dat de opvoeding toch iets geleverd heeft. 'eten niet gooien' bijvoorbeeld; ik heb zo maanden lang geduldig 'niet met eten gooien' gezegd en heel veel schoon gemaakt, het leek soms een tunnel zonder licht. maar op een dag zei hij het zelf ineeens en niet gedaan dus!
Oei hier krijgt ze nog wel spijt van. Uiteindelijk gaat dit gedrag helemaal uit de hand lopen natuurlijk. Je kan gewoonweg niet alles laten gaan.
Neefje wel aanpakken/ aanspreken dus...! Ga zien hoe dat werkt id praktijk... Ik vind het lastig, aangezien ik weet dat zij het zielig vindt voor hem als hij steeds rekening moet houden met de kleintjes... Zij staat er dus niet achter als ik haar kind corrigeer en dat maakt t lastig! Ik zal eerst het gesprek eens aangaan met neefje voordat ik ga corrigeren..! Dan hoort dochter ook dat t niet normaal gedrag is iig. Maar ja hier is neefje iets ouder, daarbij kun je al meer uitleggen..., hoop ik !
maar wat bedoelt zij met dat hij altijd rekening moet houden met kleintjes? Misschien vindt hij het niet leuk dat 'kleintjes' van alles van hem willen pakken of hem storen in zijn spel. Dreumesen en babys snappen natuurlijk nog niet hoe en wat hij wil spelen, en dat kan heel frustrerend zijn voor een peuter. Ik zou hem dus wel corrigeren, maar ook de dreumes vertellen dat ze niet mag afpakken van neefje of dat ze met iets anders mag spelen. Zo voelt hij zich ook begrepen. Misschien met hem afspreken dat ie jou roept als je dochtertje hem stoort tijdens het spelen? Dan kun jij haar weghalen.
Ja zo werkt t ook met haar eigen kinderen... jongste pakt af vd oudste... Maar hij speelt dus niet zelf en ons meisje wel... Maar ze stoort hem niet in zijn spel, pakt niets af oid, want zij gaat dan op zoek naar wat anders... ( leve het kdv!) Of ze blijft er bij staan kijken... Als ze wel af zou pakken ( wat ze wel eens doet bij de jongste) leer ik haar ook dat dat niet mag natuurlijk...!