hallo dames.. ik heb ook een dochter van 2 jaar en 3 maanden ... het cb vind haar te zwaar. ze is 95 cm en 17 kilo..... ik word echt aangekeken alsof ik een vreselijke moeder ben die haar kind heel de dag volpropt... maar als je nu gaat kijken wat ze eet !! sochtends 1-2 beschuitjes kaas en beker melk. tussendoor fruit smiddags een boterham ( afgewisseld krentenbol oid ) tussendoor doosje rozijntjes soms met yoghurt ( zijn nieuw ) avond eten.. en dan een toetje en daarna eigenlijkniets meer siroop drinkt ze wel de hele dag ... maar dan met een aantal druppels... mijn dochter word vaak gezien als 4 jarige... omdat ze zo groot is en vrij stevig. i k voel me soms echt vreselijk ... maar ze krijgt amper vreterijen ... als we 1 x per week grote boodschappen gaan doen krijg ze een donut bijdebakker... maar moet dat echt uitmaken ?? zekker met lekker weer gaan we veel naar buiten ... renne fietsen en naar de speeltuin
Gewoon lekker dit schema aanhouden hoor want zo te zien krijgt ze echt niets teveel. Het mooie is dat ze nog groeien in de lengte waardoor dingen langzaamaan rechttrekken. Ik ben ook wel eens door het cb op mijn vingers getikt omdat ze te zwaar zou zijn/worden. Dan moest er weer een afspraak gemaakt worden voor een extra weging en dan 2 maanden later was ze in eens een cm of 2 langer terwijl het gewicht hetzelfde bleef en dan was ze in eens weer lang en dun.
Hier ook een peuter die enorm veel eet. Als ik hem het toelaat kan hij de hele dag wel eten. Hij is 1 meter en 15,8 kilo, krijgt ook geen snoep of iets dergelijks. Hij eet dit op een dag: Ontbijt: 2 bruine boterhammen met beleg (verschilt per dag) met een beker diksap. Tussendoor: 1 stuk fruit, cracker of rijstwafel Lunch: 2 bruine boterhammen met beleg en een beker melk Tussendoor: 1 stuk fruit, 2 volkoren biscuitjes, cracker, rijstwafel, of een paar goodies chippies. Het fruit krijgt hij sowieso, maar vaak mag hij kiezen tussen biscuitjes, cracker of rijstwafel. Of soms wat goodie chippies. Diner: 1 kinderbordje vol met een beker water. (2 opscheplepels aardappels, 2 opscheplepels groente en half stukje vlees. ) Tussendoor drinkt hij veel water als zijn drinkfles leeg is. Het cb zeurt altijd dat hij veel te lang is. Maarja wat kan ik daar aan doen? Hij zit op hun lijntje op de lengte van een 3-jarige. Zijn gewicht past wel goed bij zijn lengte, dat weer wel. Hij beweegt ook de hele dag, zit geen moment stil.
17 kg met 95 cm is wel gewoon veel. Hou eens heel strikt bij wat je kind eet en schrijf het twee weten lang op, zonder uitzonderingen. In heel veel gevallen krijgt het kind toch (veel) meer binnen dan wenselijk. En als je kind te zwaar is, dan zou ik toch de limonade maar beperken tot 1 x per dag en verder thee en water geven. Elke dag twee beschuiten met kaas is trouwens ook niet aan te raden. En een donut? Waarom... is een krentenbol niet net zo lekker? een BMI van 18.8 op deze leeftijd is gewoon best hoog en daar hoef je niets verkeerds voor te doen maar er goed op letten is wel belangrijk. Overgewicht is niet een kwestie van schuld maar van belasting voor het lijf en daar ben je als ouder wel verantwoordelijk voor. Kun je die belasting beïnvloeden dan zou ik dat zeker doen.
Dit is niet veel hoor.. Kinderen verbruiken veel energie en dit is een normaal voedingspatroon ook voor een 2 jarige. Je zoontje is groot met een bijpassend gewicht. Waarom 's ochtends diksap en geen melk? Ik zie wat weinig zuivel namelijk...
Omdat hij sochtends zoveel dorst heeft en melk dan niet wil. Zijn broertje word ook om die tijd wakker en dan geef ik hem vaak wat drinken, zodat ik zijn broertje kan doen. Als ik met hem klaar ben, krijgt hij zijn broodjes. Moet ook wel zeggen, dat hij ipv brood sochtends ook nog vaak pap eet. En dat is dan een heel bordje met melk (zonder suiker), dus vandaar dat ik hem dan smiddags maar 1 beker geef. Anders krijgt hij weer wat veel ervan. Ik laat hem vaak kiezen wat hij wil. Oh en ik ben zijn toetje vergeten. Dat is vaak een danoontje of yoghurt of vla. Ik dacht dat het veel is wat hij eet, iedereen om mij heen zegt dat altijd. Woow wat eet hij veel. Maar hij verbruikt idd heel veel energie, hij is altijd het rennen en met zijn loopauto het racen in huis. Ook buiten rent hij altijd, lopen doet hij niet haha
@ts: kan je eens voor ons opschrijven wat je zoontje eet? Hoeveel avondeten geef je en hoe is dat verdeeld?
Mijn zoontje eet hetzelfde. TS: idd, opchrijven wat er gegeten wordt, dat kan veel inzicht geven. Ik schrijf om die reden mee in een topic hier op ZP, zodat ik inzicht houd in wat ik mijn kind aanbied en er bewust mee bezig blijf. Oh en het is ook wel een gezellig topic
Hier ongeveer hetzelfde eetschema hoor.. E nu is ze 5 en eet ze dat nog steeds. Ze is wel enorm in de lengte geschoten (ong 1.05 inmiddels) en niet aangekomen. Nu ineens zit ze prima gemiddeld. (Hier vlak voor ze naar school ging 98cm en 17kg.. En hoop commentaar op het cb)
misschien meer laten bewegen? ipv buggy laten lopen en veel buiten spelen? ik denk niet dat je kindje teveel eet.
Mijn dochter begint ook wel vaker om eten te vragen ook net na het ontbijt vraagt ze ineens nog om beschuit, ik zeg dan gewoon nee en leg uit dat ze net gegeten heeft. Ook hou ik vast van "vaste" eet momenten en als ze dan om iets vraagt dan zeg ik we gaan straks fruit eten, of brood of cracker o.i.d. of we gaan eerst even dit en daarna krijg je ..... te eten. Merk dat het bij haar goed werkt daarna vraagt ze niet meer tot ze het krijgt. Ik had als kind overgewicht en wil dat voorkomen bij mijn dochters, ook heeft een dochter van een vriendin van mij overgewicht terwijl ze er toch heel bewust mee bezig waren en dat heeft mijn ogen ook wel geopend. Mijn bijna 3 jarige is nu 96cm en 14kg ze eet dit: boterham met beleg (soms 2) en beker thee tussendoor: 2 stuks fruit + water middag: 1 of 2 boterhammen (volkoren) met beleg naar keuze en melk tussendoor: rijstwafel/biscuitje/rozijntjes/cracotte volk. met beetje limo (dun met water) avond: 3 hapjes vlees paar hapjes aardappel en groente laat ze nu even links liggen maar dat is een fase hoop ik want ze at het heel goed. toet: yoghurt met beetje vla na. Ze krijgt tussendoor onbeperkt water en ik geef ook weleens stukjes komkommer/wortel/paprika etc tussendoor. Wij eten altijd laat 19.00 dus s`avonds krijgt ze niks meer. Op de opvang eet ze tussen de middag vaak wel 3 boterhammen daarintegen eet ze s`avonds dus vrijwel niks op het moment maar wel opvallend dat ze daar dus thuis geen behoefte aan heeft.
Ohg ik ken het. Mijn oudste is zon vreter. Maakt niet uit wat. Ze heeft wel haar minder lekkere gerechten natuurlijk. Maar dan nog eet ze het wel. Overdag snoepen we niet op fruit na. Maar ook daar rem ik haar in anders eet ze zo 7 appels in een uurtje weg. Ik denk dat het ook een kwestie is van aanleren dat je aan een bepaalde portie genoeg hebt. Het begint hier in ieder geval wel een beetje aan te slaan.