Mijn zoon van bijna 3 wil wel zonder luier lopen maar geen plasje of ontlasting op het potje of wc. Hoe kan ik dit veranderen???
Hij plast en poept dus op de vloer? Wat zegt hij er zelf over. Doet hij het expres of snapt hij niet dat hij het op de wc/het potje moet doen? Mijn dochter riep eerst alleen dat de vloer nat was, dat zij daarvan de oorzak was had ze toen nog niet door. Dan kun je er nog weinig mee. Toen ze een paar maanden later snapte dat de vloer nat werd als ze erop plaste toen was ze zo zindelijk. Mijn zoon concludeerd ook nog uitsluitend dat de vloer vies/nat is. Hij loopt ook graag in zijn blootje, maar totdat hij de link legt tussen de vloer en de oorzaak doen we het niet te vaak, want ik kan dan de hele kamer dweilen .
Niet, hij moet er zelf aan toe zijn. Doet hij het expres of per ongeluk? Misschien is hij bang voor de wc?
hij doet het dus in zijn luier?hij vraagt om een luier om het te doen?want als hij dat doet dan kun je hem vertellen dat hij een sticker of zoiets krijgt als hij ipv luier op po of wc doet. maar als hij het zomaar laat gaan en niet beseft dat het poep plas is en van hem zelf komt dan mee nemen naar wc als jij zelf moet en vertellen wat jij doet en dat als hij groot is ook zo zal doen. als hij wel snapt maar niet op wc,hij wil dan liever op de grond, zeg gerust dat dit niet de bedoeling is en dat hij het op deze manier niet door kan trekken op de wc om het weg laten spoelen of zoiets.als je het op wc doet dan mag je het door spoelen etc.
Belonings kaart maken, leuke stickers erbij en na 10 of 15 of.... keer op het potje en sticker geplakt een klein cadeautje (een bubbelblower een leuk mini puzzeltje of***) Duidelijk maken dat hij na een maand iets uit de grootte mand mag pakken (leuke dingetjes, zoals een doosje kleine duplo of iets anders leuks! kan ook zelfgemaakt iets zijn) En doet hij een week elke dag ALLES op het potje en niet in de luier (aparte kaart voor maken) ben je wel al even ietsje verder hoor, of als je geluk hebt in het begin al. dan mag hij uit drie dingen bij de speelgoedwinkel uitkiezen, of lekkere dingetjes meenemen naar de kinderboerderij om te voeren of *** verzin maar wat zorg dat het leuk is, zodat de kleine er steeds meer lol in krijgt en zo spelenderwijs leert dat het leuk en handig is om op het potje/wc te gaan EN zonder luier te lopen! in het begin kost het veeel energie ook van jezelf! maar is het wel waard! en gaat het even mis NIET boos worden, wees trots op dat de kleine hun best doen! succes
Tot nog toe heeft hij wel bij oma 2 keer op de wc geplast en 1 keer thuis op het potje gepoept. Maar oma woont een beetje te ver weg om hem daar zindelijk te maken. En thios had ie een keer zo'n moeite om in z'n luier te poepen dat ik hem uit nood op het potje heb gezet, binnen no-time had ie gepoept. Daarna getracht hem met een gewone onderbroek zonder luier rond te laten lopen en hem vragen aan te geven wanneer hij naar de wc of potje moest. Na de derde verschoning van een onderbroek, hoorde ik hem zeggen mama allemaal plas op de grond en erin stampend alsof het regenwater was dat buiten hoort te zijn. Toen heb ik het die dag maar opgegeven! Hij is dus niet bang voor het potje of de wc, voelt het waarschijnlijk nog niet goed aan, geeft wel steeds aan dat ie naar de wc wil, maar eenmaal daar is het heel interessant om op de wc te zitten. Half uur later nog steeds geen plasje of poepje.
Zoals ik het lees, is hij er nog niet echt aan toe. Ik zou hem dus een luier (of luierbroek) om doen en hem af en toe op wc of potje zetten. Nog mooier als hij het zelf aangeeft! En dan met beloningssysteem, sticker plakken voor ieder plasje of poepje in de wc.
Sinds gisteren begonnen met daadwerkelijke zindelijkheidstraining. Ik zag gisteren dat hij moeite had om een poepje te doen in z'n luier, heb hem toen gevraagd of hij op het potje wilde zitten. En tada!!!! nog geen minuut later heeft hij op het potje gepoept. Gelijk een kleurplaat uit zijn kleurboekje gehaald lijnen gemaakt voor plas en poepje. En een sticker laten plakken bij poepje. Vandaag heeft hij al 3 keer geplast op het potje en 3 stickers mogen plakken. Gaat de goeie kant op!!!! Hij ligt nu op bed te slapen met een luier om maar deze gaat weer af als hij uit bed komt!!
Nee hij slaapt tot 6.30 en rond 12.00 nog een keer. Vandaag heeft hij zijn eerste cadeautje gekregen. Ook heeft hij vandaag voor het eerst een plasje op de peuterspeelzaal gedaan. Hij geeft het nu al van te voren aan, dat is al heel knap vind ik!!! Het gaat voorspoedig!!
Dat is zeker knap, echt een mijlpaal als ze zelf aangeven een plasje te moeten doen. En ook als ze ergens anders dan thuis naar de wc of op het potje gaan. Goed hoor, van je grote vent!