Peuter eet bijna geen groenten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Framboosje24, 2 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Mijn zoon at als baby/dreumes vrij goed, ook groente, maar ergens na zijn eerste verjaardag hield hij daar mee op. Toen heeft hij nog een paar maanden wel potjes babyvoeding gegeten, maar zo rond 1,5 jaar stopte hij daar ook mee :rolleyes:. At wel fruit en brood en melk/yoghurt.

    Naar een hoop gedoe/gestress van mijn kant ben ik het gaan loslaten toen hij 2 was. Eet met pot mee, of anders niet. Nou, 'niet' is lange tijd zijn antwoord geweest :rolleyes:... Hij zat aan tafel erbij en kreeg een toetje (yoghurt) en daarna niets meer tot dag erna.

    Vanaf 3 jaar begon hij weer wat warm te eten. Eerst het vlees, toen macaroni/pasta, toen ook aardappelen etc. Vanaf jaar of 4 ook groente en hadden we de regel dat eerst 'zijn bordje leeg moest eten' als hij toetje wilde. Hiermee is hij langzaam gaan uitbreiden en zo tegen de tijd dat hij 6 jaar was at hij eigenlijk goed met pot mee.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  2. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier is de middelste super kieskeurig. Eet al 2 jaar lang (nu bijna 3) nagenoeg niets. Geen groente en fruit (alleen aardbeien wel). Lust ook geen brood. Enige wat ze maandenlang heeft gegeten is broodbeleg (kaas, vlees en soms zoetwaren), een beetje vlees bij het avondeten en verder alleen een koekje of een snoepje. Nu ze 3 is begint het heel langzaam wat beter te worden. Van de week ging er zowaar een banaan in en ze eet inmiddels ook aardappelen.
    Ze is ook te klein en te licht, dus in die zin wel wat zorgen over de groei, maar ik kan de voeding er niet in dwingen.
    Nu zijn we heel makkelijk rondom het avondeten, je zit aan tafel en je krijgt wat wij krijgen. Hoeveel en wat je eet bepaal je zelf. Aan tafel is hier gelukkig nooit een drama.
    Omdat het nu heel langzaam beter wordt heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Al zal deze dame vast geen hele gemakkelijke eter worden.
    De andere twee kinderen daarentegen zijn net vuilnis vaten, daar gaat alles in behalve rauwkost :p.
     
    NiVa0230 en Framboosje24 vinden dit leuk.
  3. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Mijn beste tip: laat het los en blijf gevarieerd aanbieden! Vroeger als kind at ik ook nooit groente, en t is echt goed gekomen met me ;)

    Oudste is bijna 3 en ook geen fan van groente. Eet bij voorkeur kale rijst of macaroni s avonds, soms ook wel happen vd saus met groente hoor.
    Ik probeer zo gevarieerd mogelijk aan te bieden en ook niet alleen s avonds. Bijv een soepje bij de lunch, groente pannenkoekjes, smoothie met wat groentes er door, enz. Niet dat dochter het dan altijd eet, dat bepaald ze uiteindelijk zelf. Maar nieuwe dingen zijn soms toch interessant en dan neemt ze eens een hap of likje en ontdekt dan zo toch de smaken.
    Lees vooral ook eens het artikel over waarom kinderen geen groente eten wat al genoemd werd, misschien helpt het je daarmee wat meer los te laten.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  4. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Op instagram deelt rolinde_opdegroei (kinder diëtiste) heel veel tips bij eten voor kinderen. Hier enorm veel aan gehad in gevarieerd eten, leren proeven en meer rust aan tafel.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  5. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik heb het vlees op mijn bord en bij elk hapje groenten dat hij en zij eten krijgen ze een stukje vlees, Ook als ze genoeg hebben gegeten krijgen ze een toetje als ze dat niet hebben zien ze mij het toetje eten of stukjes chocolade of een koekje op tafel leggen en dan zeg ik eerst je bord leeg eten.

    Hier kwam ik er achter dat zoon steeds minder ging eten daarna steeds minder in zijn mond te kunnen hebben zonder te kokhalzen toen dacht ik hij is dadelijk niks meer gewend en daarom ben ik elke dag mijn best gaan doen en nu eet die bijna elka avond zonder strijd. Terwijl hij echt bijna niks meer at kwa avond eten.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  6. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    Dankjewel allemaal voor de tips!
    Daar heb ik echt wat aan. Vandaag was ik er relaxt onder. Ik heb aan mijn zoontje gevraagd wat hij wilde eten en het verbaasde mij dat hij zei spaghetti. Heb het gemaakt en geprobeerd de groenten fijner te snijden en hij heeft gewoon netjes gegeten! Ik was zo trots en heb hem dat ook gezegd. Gaat het hierna wat minder dan is dat maar zo. Zo heb ik er voorheen altijd tegen aan Gekeken en zal dat nu weer gaan doen. Het is voor mijn zoontje niet leuk en ook niet voor mijzelf als ik mij er zo aan loop te ergeren
     
    NiVa0230, S2909, Eppo82 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of je hier nog wat aan hebt maar ik volg op Instagram biglittlefeelings na een tip van @Poolvos en daar is er zoiets als no pressure veggies. Misschien kan je daar wat ideeën opdoen?
     
    Framboosje24 en Poolvos vinden dit leuk.
  8. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    dankjewel! Ga ik zeker even kijken
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Ik geef dr stukjes komkommer in een bakje voor t eten (gewoon stukkie van 4 cm en dan in staafjes gesneden).

    Als ze dr bord leeg eet (is al beperkt) dan mag ze helpen met afwassen. Vindt ze helemaal t einde en EINDELIJK gaat er goed groente in, met veel plezier ook nog. Geen toetje boeit haar bijv gewoon niet.

    Smoothies in de middag was al 1 deel groente, weggemoffelt onder wat sinaasappelsap, yoghurt of bevroren banaan dat je bijna een milkshake hebt.

    Niet te laat doen of minder zwaar maken, anders zitten ze nog ramvol net avondeten.

    Die van ons maak je blij met brood. Avondeten vindt ze niet zo boeiend. Mama dr voorkeur ligt ook bij brood overigens maar ik kook niet voor de kat zn viool.

    (mijn vader en mijn oma waren ook echt broodeters, andere kant van de familie echt aardappels. Brrrr niet mijn ding door een roti allicht maar verder..bleeeegh! )
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  10. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Ik heb niet alle reacties gelezen.

    Ik heb zoons die NIET van de warme maaltijd houden. AGV vinden ze nog het minst erg, want dan kunnen ze de groente apart opeten en hebben ze tenminste nog iets wat ze wel lekker vinden. Daarom vinden ze een ovenschotel ook erg. Dan zit alles door elkaar.
    Pastagerechten vinden zij wel lekker, daar doe ik dan gewoon extra veel groenten in;)

    Oudste zoon is bijna 18 en eet gewoon alles, maar vindt veel dingen gewoon vies/niet lekker.
    Als baby at hij al heel slecht zijn groente. Fruit daarentegen vind hij wel heel lekker.
    Bij hem hebben we ingesteld dat hij vanaf 4 jaar van alles 1 hap moet proeven. En dat is langzaamaan op gevoerd naar steeds een beetje meer.
    Vlees en aardappelen lust hij wel gewoon.
    Zijn jongere broers idem dito. Vlees en aardappelen gaan er prima in, maar groente is en blijft een heikel punt. Ze eten het omdat het moet. Meestal gewoon zonder gezeur.

    Maar nu de jongste. Hij is in nov 5 jaar geworden. Die houdt ook niet van aardappelen, tenzij ze gebakken zijn. Hij eet bijna nooit vlees, af en toe een stukje gehakt of hamburger. Nooit vleeswaren op zijn brood. Wel elke zaterdag een frikandel bij zijn patat.
    Groente vindt hij ook echt afschuwelijk. Van bijv. witlof gaat hij ook werkelijk kotsen. Maar we houden vol. Van alles 1 hap proeven. Inmiddels eet hij bloemkool en sperziebonen en onder protest 4/5 worteltjes.
    Pasta en rijstgerechten eet hij ook niet, want er zit groente en vlees doorheen. Als wij macaroni eten pluk ik er dus zoveel mogelijk de groente en het vlees ertussen uit. En eet hij redelijk kale pasta.

    Als toetje eten we heel vaak fruit, dan krijgt hij tenminste nog iets binnen;)

    Ik heb allang de strijd opgegeven. Ik win hem niet en ooit zal hij vast wel meer gaan eten. Hopelijk gaat hij door het proeven toch wennen aan smaken.
     
    Framboosje24 vindt dit leuk.
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @Zxcvb en vleesvervangers geprobeerd?

    Ik doe de staafmixer door de pastasaus. En ze mag wat geraspte kaas.

    Op mijn vrije dagen eten we warm tijdens de lunch. Het gaat dan iets beter. Misschien minder moe?!

    En rauwkost dippen in humus of een yoghurt sausje nog een optie?


    Mijn dochter eet vooral warm slecht. Al 1,5 jaar nu. Rijst vindt ze echt 100x niks, pasta is wisselend, avg vindt ze heerlijk. Ze verdraagt nog steeds volle melkproducten en volkoren brood (of iets met zaden/pitten) slecht. Meteen dunne luiers.
    Kliekjes vries ik en dat eet ze bij de gastouder. Daar eet ze 3x warm zonder te morren op ma t/m woe. Op zondag een potje. En op donderdag t/m zaterdag gewoon met de pot mee. Vaak 2x iets met aardappel en 1x pasta.
    Ze is dol op snoeptomaatjes. Dus die krijgt ze met de lunch (ehm die dus s avonds is).
     
  12. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Vleesvervangers lijken op vlees;), dus die wil hij denk ik niet eens proberen.
    Heb ik nog nooit bij hem uitgeprobeerd.

    Kaas vindt hij vies:rolleyes:

    Rauwkost eten ze geen van allen. Ze lusten wel komkommer. De jongste soms wel, soms niet. Maar tomaten zijn vies, paprika is vies.
    Ze zijn niet lastig hoor:roflmao:

    Warm eten tussen d middag is hier geen optie met meer tieners, dan basisschool kinderen in huis.
     
  13. Framboosje24

    Framboosje24 Actief lid

    27 dec 2017
    191
    87
    28
    Vrouw
    haha wat een drama hè met die kinderen :roflmao:
    Ooit komt het allemaal goed. Zou alleen fijn zijn als dat is voordat ze het huis uit gaan :)
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  14. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik ben er klaar mee een strijd van te maken, die ik niet ga winnen en waar het ook niet gezellig van wordt aan tafel.
    Wij hebben 2 regels: van alles een hapje/likje proeven, anders geen verhaaltje bij het slapen gaan. En als onze borden leeg zijn, dan gaat alles naar de keuken.
    Ze eet nu steeds meer, en als ze maar dat eerste hapje gegeten heeft, gaat de rest er ook makkelijker in (we koken niet alleen maar vies ;))
     
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Ik heb zo'n eigenwijs figuur dat bij groentes die hij wel lust gerust zegt: "Ik hoef maar 1 hap te proeven en die heb ik op.":rolleyes:
    Maar daar trap ik niet in.;)
     
  16. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hahaha, Ja dat doet mijn dochter ook wel eens ;)
    Maar ja, dat vind ik dan prima, want volgens onze regels hoeft ze dan inderdaad niet meer. Ik probeer haar dan wel te verleiden tot meer happen, maar dat verhaaltje krijgt ze dan wel. Toetje (yoghurt) krijgt ze trouwens altijd.
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Oh nee, daar trap ik niet in. Mijn antwoord is dan steevast: nee hoor dit lust je, dus dat eet je gewoon. En dan eet hij gewoon zijn bord leeg:D
     

Deel Deze Pagina