Peuter eet niet gevarieerd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Fleurr82, 3 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Ik kom op dit forum om eens te lezen over lotgenot
    Zuid-Holland
    Alles wat mijn dochter van 2 wilt eten, is op 2 handen te tellen. Hieronder het lijstje. Soms hebben we er wel vrede mee, maar vaak is het frustrerend dat ze niets nieuws wil proberen.
    Ik maak me dan ook zorgen voor de toekomst.
    Groeien ze hier overheen? Wat is een grote valkuil? Wat kunnen we doen om haar eetgedrag te verbeteren?

Ontbijt:
    Altijd super sapje van Nestle. We bieden nog brood aan maar dat blijft liggen.

Tussendoor:
    Crackers en thee

Lunch:
    Banaan en avocado

Tussendoor:
    Manderijn
    Toetje
    Knabbel snacks

Avondeten:
    Pasta of rijst (ik verstop hier altijd zoveel mogelijk groenten en eiwit)
    Tomatensoep
    Tosti

Drank verder op de dag alleen water.
    Als ze een stuk groente ziet tussen haar rijst of pasta, dan vliegt dat door de kamer heen.
    Ze snoept nooit.
    Ze groeit verder goed.

Kunnen we dit voorlopig zo accepteren totdat ze beter begrijpt, of moeten we maatregelen nemen?

2. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik vind het eigenlijk best goed! Er zijn genoeg peuters die ook geen fruit eten. Dus gewoon die groenten blijven verstoppen ;) en dan komt het volgens mij vanzelf wel goed!

3. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ik lees even mee. :)

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Mijn jochie van 2 eet nog minder fruit...

Ontbijt: flesje opvolgmelk en boterham met boter wat hij de laatste week ook niet zo best wil.

Tussendoor: banaan (enige fruit wat hij lust)
    En soms volkorenbiscuitje

Middageten: 2 boterhammen met boter.

Tussendoor: banaan,koekje of bakje met soort van fruitcompote van olvarit.

Avondeten: hij wil al maanden geen aardappelen en groente maar gelukkig wel vlees
    Als toetje yoghurt of weer iets van fruithapje.
    Als hij echt haast niks gegeten heeft toch nog boterham of melk.

Als ik hier op zp lees,leven ze soms van de lucht ;)
    Hij groeit verder goed dus maak me er niet zo druk om.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als ze wel een tosti eet, dan kun je die ook tussen de middag geven.

Valkuil bij kinderen die weinig eten is dat je ook geen nieuwe dingen meer aanbiedt omdat je denkt dat ze het toch niet gaat eten. Ik zou dus ook nieuwe dingen blijven proberen. Verder zou je ipv brood bij het ontbijt ook crackers kunnen geven met beleg. Of een keer pap proberen.

Daarnaast zou ik proberen om af en toe gewoon wat dingen neer te zetten (monkeyplatter) en dan zelf ook af en toe wat pakken en dan gewoon kijken wat er gebeurt. Kan ook met koken, haar laten helpen en kijken en laten proeven en ruiken. Kinderen vinden het soms fijner om tussendoor te eten ipv op gezette tijden aan tafel.

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    hier een van 2,5. overdag gaat het best goed, maar savonds eet hij alleen zijn vlees en een toetje..tja jammer dan, typisch peuter eetgedrag.

schema:

1-2 boterhammen met smeerworst/smeerkaas of pasta met bekertje melk
    tussendoor fruit (appel, peer of druiven) met water (klein scheutje diksap) soms ook nog een krentenbolletje
    2 boterhammen 1x hartig 1x zoet, bekertje melk of water
    tussendoor rauwkost (tomaatjes, paprika, komkommer, soms eet hij alles meestal alleen de paprika) en soepstengel, bekertje water
    savonds: vlees, ik schep ook altijd op wat wij hebben, maar daar wordt niets mee gedaan...dan niet, dus nu eet hij, worst, hamburger (zelfgemaakt van gehakt) etc.
    en dan nog een toetje en nog wat melk of water.

maak me er niet meer druk over, volgens de huisarts is het ook "normaal" en die gaf ook nog een keer aan om er geen strijd van te maken, we konden proberen zonder eten naar bed te doen, maar ja wij geven liever gewoon iets, pick your battles...na een drukke werkdag, en voor de peuter drukke kdv dag, heb je geen zin in een strijd om het eten, en een avond vol frustraties...

ooit eet hij vast normaal, ik was ook altijd een moeilijke eter en eet eigenlijk nog steeds NOOIT mijn bord leeg, dus geef ook geen goed voorbeeld ;)

wij laten hem overigens wel altijd meehelpen met koken, dan gaat er vaak best nog wel wat paprika of komkommer (of andere groentes)naar binnen wat hij zelf heeft gesneden.

7. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter was ook zo een slechte eter.
    We gaven haar iedere dag met het avondeten een bord voor haar neus.waar van alles wat op lag. Ze at ook eigenlijk geen fruit. Ze at alleen knijpfruit. Toen ze.3,5 jaar was moest ze per jaar 1 hapje eten. Dus 3 hapjes groente. Nu begint ze groente weer echt te lusten. Ze is nu bijna 5 en ert graag broccoli, boerenkool, worteltjes, spinazie en de andere groenten moeten nu dus 4 hapjes. Fruit eet ze nu ook redeljjk. Ik moet nirt met mango of ananas komen maar appel, peer, banaan e druiven gaan erin.
    Blijf aanbieden en maak het gezellig en maak er geen strijd van. Het komt vanzelf goed.

8. Verox

Verox Niet meer actief

Op deze leeftijd hebben ze ook nog niet zo veel nodig.
    Heb je al geprobeerd om smoothies te maken? Daar kun je ook wat groente in verstoppen, bijvoorbeeld een handvol spinazie.
    Onze dochter eet gelukkig wel wat brood, maar ook niet graag. Als alternatief bied ik volkoren crackers of beschuit aan. En s'ochtends eet ze volkorenpap.

Bij ons:
    Ontbijt
    - volkorenpap Brinta met melk (soms maar een paar happen, soms een heel schaaltje)

Tussendoor:
    - 1 partje appel

Lunch:
    - volkorenboterham met boter en kaas (soms maar een paar happen, soms 2 sneeën in de vorm van een tosti)

Tussendoor:
    - smoothie met yoghurt, sinaasappel/frambozen/kiwi, spinazie
    - cracker met kaas
    - beschuit met muisjes
    - plakje ontbijtkoek

Avond:
    - vooraf cherrietomaatjes of rode paprika
    - avondeten, een aantal gerechten zijn altijd goed (macaroni, pasta, lasagna met rode saus, rodekool-schotel uit de oven) en daarvan eet ze zo'n 250 gram.
    Aardappelen eet ze niet, vlees maar minimaal, en ik leg mijn aandacht dan op de groenten. 10 kleine spruitjes/sperzieboontjes/stukjes wortel/bloemkool is echt de max. Maar veel vaker komen we noet verder dan een paar hapjes groente.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou me ook geen zorgen maken. Af en toe wat nieuws aanbieden.
    Omelet is ook handig om te geven, kan groente door, aardappel, op brood etc.

10. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Sorry voor jou maar ik ben blij met herkenning. Onze dochter eet sinds ze bijna 2 was geen fruit meer. Inmiddels wel weer knijpfruit. Brood lust ze wel. Maar kom niet aan met een krentenbol ofzo. Crackers vond ze wel erg lekker. Maar dan we de LU cracotte.
    Warm eten eigenlijk eet ze meestal alleen aardappels en vlees. Groente spinazie en soms wat sperziebonen of wortels.

Tussendoortjes. Ze lust geen rozijntjes, komkommer, tomaat en rijstwafels. Wel graag soepstengel, eierkoek.
    Toetje alleen vla of ijs. Waterijsje lust ze ook niet.

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ik vind het best gevarieerd als ik terug denk wat dochter toen at:
    Fruit: tijden alleen banaan
    Brood qua beleg kon ik wel variëren
    Droge pasta

rond haar vierde ben ik wel gaan verplichten om minimaal zoveel hapjes te eten en anders mocht ze naar bed. Inmiddels is ze 8 en lust ze heel veel. Kiest ook nooit meer een kindermenu in een restaurant, maar zoekt iets lekkers uit. Toen ze zo oud was las jullie kids had ik dat nooit verwacht 😉

12. tuc

tuc Niet meer actief

het is idd wel erg karig (zacht uitgedrukt)
    Dat super sapje even gegoogeld, ik vind dat niet echt een ontbijt. Als ze echt geen brood wil...wissel dan af met crackers, muesli, pap e.d.

of tussen de middag tosti idd. Het is gewoon een bh met ham en kaas dus niks ongezonds aan.
    Bij het avondeten is de groente verstoppen in de saus een goed idee om te zorgen dat ze het binnen krijgt. Tomatensoep is ook een handige manier daarvoor...als je vers maakt tenminste. Doe er maar eens rode paprika en pompoen doorheen pureren...blijft eruit zien als tomatensoep maar wel meer gevarieerde groenten erin. Ik zou dat rustig elke dag vooraf geven.

Ik zou zeker wel haar gedrag aanpakken mbt het zien van groenten. Dat ze zo boos wordt en het omgooid vind ik onacceptabel. Of ze het wil eten is aan haar, maar ze bepaald niet of het er ligt of niet.

13. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Ik kom op dit forum om eens te lezen over lotgenot
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de reacties!

We gaan het dan gewoon blijven aanbieden. En zo te lezen groeien de meeste kinderen over deze fase heen en gaan ze het zelfs lekker vinden. Da's hoopgevend!

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Welke peuter eet wel gevarieerd? Dat zijn echt uitzonderingen.

Hier eet ze al 2,5 lang heel weinig. Ze eet één bepaald soort brood en één bepaald soort crackers (cracotte - en kom vooral niet aan met volkoren ;)). Verder qua fruit druiven, aardbeien, mandarijn, sinaasappel, banaan (heel af en toe), appel (heel af en toe) en heel soms peer. En qua avond eten droge pasta en droge rijst, broccoli, snijbonen, komkommer en sommige soorten vlees en kip. Alle soorten saus behalve mayonaise en curry (en dan ook nog enkel van Calvé) weigert ze pertinent. ;)

Ik zou vooral gewoon aan blijven bieden, maar niet forceren. Er komt meestal vanzelf een moment waarop het beter gaat. Bij onze oudste was dat met 5,5 ongeveer, ik ga er vanuit dat het bij de jongste ook vanzelf beter zal gaan.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Forceren is idd een ander verhaal. Maar soms wordt er wel heel makkelijk over gedaan. Beetje stimuleren kan geen kwaad. Een peuter met een dwarse bui die een paar weken/maanden niet eet vind ik niet zo raar, maar soms lees ik een kind dat 2 of 3 jaar geen avondeten eet...tja dat vind ik niet normaal.
    Daar mag best wat meer voor worden ingezet.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ondanks de tegengeluiden van een toetje, gebruiken wij dat wel als beloning. Ze hoeven helemaal geen bord vol eten weg te werken, maar ik wil wel dat er iets gegeten wordt. Vanaf 15.30u/16.00u krijgt ze dus niets meer, zodat ze in ieder geval trek zou moeten hebben tegen 18.00u/18.30u. En ik zorg altijd voor minstens een ding waarvan ik weet dat ze het lust, desnoods een stuk komkommer. Ze eet op die manier tenminste wel iets. Maar echt dwingen ben ik echt heel erg op tegen, ik denk dat dat alleen maar averechts werkt en een blijvende afkeer voor eten creëert.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier eet de jongste van 3 momenteel ook niet al te best (avondeten)
    Ik maak er geen strijd van maar ik geef duidelijk aan dat ze wel een bepaalde hoeveelheid van haar bord moet eten.
    Dit schuif ik dan op een hoopje en maakt het overzichtelijk en ze eet het dan wel op en met een beetje geluk eet ze nog wat meer.
    Geeft geen strijd en het blijft gezellig aan tafel en ze heeft het geproefd en stiekem vind ze het best lekker maar ja het zijn natuurlijk die grenzen die ze aan het zoeken is dus tja.
    Een bord nasi of macaronie schuift ze overigens achter elkaar naar binnen😉

18. Tooto

Tooto Niet meer actief

Mijn peuter eet nauwelijks fruit. Op de psz vaak wel maar thuis niet. Momenteel eet ze heeeeel slecht en is er geen peil op te trekken. De ene dag zin in yoghurt en dag erop weer brood maar lastig is het wel. Dit krijgt ze momenteel gemiddeld binnen.

O: halve boterham
    T: bied ik fruit aan, vaak eet ze dat niet
    L: 2 volkoren cracotte
    T: volkoren peperkoek of smoothie van het fruit wat ze niet eet
    A: met een beetje geluk 2 happen.. Pasta en rijst vaak niet, aardappels soms..

Dus klinkt lang niet gek ts, denkt dat het erbij hoort maar frustrerend is eht wel he?

19. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik vind het ook lastig soms. Ik heb een peuter die echt niet eet wat hij niet kent. Smoothies moet hij niks van hebben. Toetje wil hij sowieso niet en soep is ook uit de gratie dus groente verstoppen zit er niet in.
    Hetgeen hij meestal wel eet, eten we dan ook regelmatig zodat er in ieder geval wat in gaat en verder gaat hij gerust zonder eten naar bed op dagen dat hij het niet blieft.;)

20. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Hier ook een peuter die voorheen vrijwel alles at en ook altijd iets nieuws probeerde. Op dit moment is avondeten een ramp en iets nieuws is per definitie 'bah, dat vind ik vies'.
    Ik probeer me er niet al te druk om te maken (faaaaase) zeker omdat hij zijn brood wel goed eet en fruit, dus vast voldoende binnenkrijgt. Maar irritant is het soms wel als ik weer lekker heb staan kokkerellen en het wordt zonder te proberen aan de kant geschoven. Dwingen en trucjes werken alleen maar averechts. Ondanks dat ik erop tegen ben toetje ook een tijdje als beloning gebruikt maar dat maakt geen indruk, dan maar geen toetje.

Ik maak af en toe de dingen die hij wel lekker vindt of mix een heleboel door de pastasaus en voor de rest heeft hij pech. ;) Hij krijgt een heel klein beetje op zijn bord en succes ermee. :)

Deel Deze Pagina