Calorieen peuter 2,5

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sm1990, 29 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Hallo allemaal,
    Mijnpeuter bvan 2,5 is al een moeilikke eter en drinker sinds de geboorte echter groeide hij altijd goed omdat ik er hele dagen mee bezig was helaas houd hij nu zn eten regelmatig dagen in zn wang waardoor hij voor t eerst bijna een kilo kwijt is in 2 weken. Hij zit wel nog steeds boven de middenlijn maar goed is het niet natuurlijk. Medisch gaat het een en ander uit gezocht worden,
    Inmiddels eet hy de laatste dagen vind ik goed nu zei de dietist dat voor hem rond de 1400 kcal normaal is ze rekenen 90kcal per kilo ongeveer hij is 15.5 kilo. Nu merk ik als hij voor Zijn doen extreem goed eet hij op de 1000 a max 1100 kcal ongeveee komt. Nou eet hij volgens t voedingscentrum redelijk volgens de voorbeeldmenus maar aan die calorieen komt hij niet ik vroeg me af hoe dat nou zit.

Ontbijt: 250 sojamelk banaan + 1 bruine boterham met korst flink boter en hagelslag of gekleurde muisjes.
    Tussendoor: banaan
    Middag: 1 tot 2 bruine boterhammen met kaas of worst
    Tussendoor: fruit of knijpfruit of krentjes of koekje
    Avond: 100g groente 80 aardappel en 50 vlees(meestal geen groente en meer vlees)
    Danoontje

Vandaag tussen de middag een flinke pannnekoek met een hele plak kaas en nog kom ik pp de 1100 kcal.
    Hij drinkt zon 400 ml taksi zonder suiker en dan die 250 melk(op goede dagen)

Dit eet en drinkt hij dus alleen op extreem goede dagen!

En ja ik weet dat hagelslag niet goed is en ja ik weet dat taksi niet goed is maar hij drinkt sinds de geboorte al heel slecht en ben blij dat hij niet uitdroogt inmiddels ;)

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Eerlijk hij eet best veel voor een 2.5 jarige menig kind die nu juist eten gaat weigeren.
    Met deze leeftijd was ik al blij als er een boterham in ging. En er wat avond eten gegeten werd klinkt niet slecht hoor en licht vind ik hem eigenlijk ook niet.

3. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Zoals ik al zei dit zijn de aller beste dagen er zijn dagen dat hij letterlijk alleen zn melk nog drinkt en een stukje banaan. Licht is hij ook niet, heb ik uitgelegd in bovenste post. Hij is in 2 weken byna kilo kwijt dus als dat zo doorgaat

4. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Dit gebeurd bijna nooit bedoel zelfs op zn beste dagen komt hij niet aan de calorieen die hij volgens de dieetist en kinderarts nodig heeft om te groeien.

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja ik weet het anders ook niet ik ken jouw kind niet wel peuter gedrag. Het is echt normaal dat peuters soms overleven op alleen een banaan. In hun slechte periode.s.

Ik vind het drinken eigenlijk wel best mee vallen mijn beide kinderen hebben nooit die hoeveelheden gedronken die jij noemt met deze leeftijd. Dat is mijn graat meter.

Omdat hij al zo lang moeilijk eet drink en je bij een diëtiste loopt. Maar zo ver ik las! Ik als leek kan mee kijken of een advies kan geven. Lijkt het in mijn ogen best mee te vallen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is inderdaad vrij normaal voor peuters op die leeftijd om de dag door te komen op pakweg een halve appel.

Hoe je dan aan die calorieën moet komen die ze voorschrijven, weet ik niet. Klinkt me sowieso als vrij veel in de oren. Maar ik ken er eerlijk gezegd weinig van. Het enige dat ik weet: dat schema daar je neerzette, is voor een normale tot zelfs flink etende peuter.

7. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik vind dit ook niet weinig. Weet je zeker dat je de calorien goed geteld hebt.
    Wij kregen als tip van de dietiste om volvette boter te gebruiken met minimaal 70 procent vet. Slagroom toevoegen aan melkproducten.
    Taxi met suiker geven. Iedere dag koekje en dan bv 2 speculaasje

Weet natuurlijk niet hoe groot je zoontje is maar je zoontje weegt meer dan mijn vijfjarige

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je doet het al goed qua dikke laag boter op brood. Eventueel kan je pindakaas en hagelslag aanbieden, extra vetten en eiwitten. Is er een reden dat je taxi zonder suiker (en dus met zoetstoffen) geeft aan een jong kind? Zoetstoffen kan je beste niet geven aan een klein kind zeker niet als het de calorieën goed kan gebruiken.

Ik heb dan ook een peuter die niet aan z'n calorieën komt hoor! Hier minder melk, evenveel brood, soms fruit soms is het weer lust ik niet. In de middag een koekje of een cracker en in de avond geen groenten en vlees. Maar dat jouw zoon afvalt is zeker zorgwekkend ja, ik zou dan ook graag doorzoeken wat er aan de hand is! Succes!

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Vind ook dat hij nog veel eet. Hier eet ze een stuk minder. Hoort bij de leeftijd, niet te druk om maken!

10. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Nogmaals me zoontje eet dit eigenlijk nooit maar dit is het maximaal haalbare wat hy ooit heeft gehaald:p dus twee broodjes banaan toetje en avondeten.
    Drinken doet hy meestal rond de 400cc .. Dat vind ik dus wel behoorlijk weinig.. Daar oor kreeg ik er nog wel veel in dus tegen zn zin maar nu werkt dat niet meer en valt dus snel af. Bedankt voor de reacties :) ! Ik vind die 1400 dus ook veel.. Ik kan daar zelf ook op leven maar zowel dieetist en kinderarts hielden die 90 kcal per kilo aan. Ik vind zoveel suiker voor mn gevoel niet goed zoetstoffen ook niet nee maja tis kiezen tussen twee kwaden.. :(

11. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Zoontje is nu 96 cm en zit net boven de middenlijn.

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Toetje en banaan( groente als die dat eet ook) mag je ook als vocht mee rekenen zit je zo aan 100/200 cc meer. Het is een gemiddelde die geven woord wat een kind eet geen streef getal.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Raar dat de dietist je dan ook geen voedingsschema geeft met hoe je aan die kcal zou moeten komen. Ik zou terug gaan naar haar met die vraag.

Hier hebben ze nooit de hoeveelheid gegeten die jij opschrijft, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn neefje heeft een periode ook ongeveer niet gegeten, het advies van de huisarts aan mijn zus was toen; niet te druk om maken. Ze groeien zelfs op 2 glazen fristi en een banaan per dag. Het komt vanzelf goed. :)
    En idd, hij is groot geworden 1,90, en nog steeds een matige eter.

Ik snap wel dat je er onrustig van wordt hoor....

15. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#15 MMarianne, 29 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2016
    Ik vind het eerlijk gezegd ook niet schrikbarend. Jou zoontje zijn goeie dagen is wat mijn zoontje gemiddeld eet maar die is ook regelmatig met minder en ook zonder avondeten naar bed gegaan, zeker tussen de 1.5 en 3.5 jaar. Qua gewicht zat ie boven het gemiddelde maar op een gegeven moment ging hij qua lengte flink omhoog en boog z'n gewichtscurve af naar beneden. Ga je voor die ene kilo verlies naar de diëtist of ging je daar al naartoe? Oh en vocht zit in meer dingen dan alleen drinken.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Op goede dagen eet hij iig behoorlijk veel!

Verder vibd ik het ook klinken als vrij typisch peutergedrag. Maak van eten geen strijd, bied het aan en laat het gaan. Daarnaast kun je het via een dietist natuurlijk monitoren, dus ik zeg niet per se dat je het maar op z'n beloop moet laten. Maar dus wel wat betreft je benadering naar hem toe.
    Hier is mijn jongste nu 1,5 en heeft ook dagen waarop ze weinig eet en drinkt, maar ik ga bv geen sapjes en taksi aanbieden, want dat weet ik zeker dat ze dat gaat verkiezen boven bv water. Het is niet dat ze geen sap mag, maar niet als reactie op geen water meer willen...

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar die hoeveelheid (suiker dat je opnoemt alleen maar) heeft mijn 6jarige nooit gegeten op een dag hoor, misschien hebben jullie een bepaald beeld bij wat hij zou moeten eten. Qua lengte en gewicht is hij best flink voor een 2 jarige, dus hij komt weinig tekort denk ik.

Afvallen in een korte periode kan van alles zijn, als hij 2 weken niet heeft ge eten is dat logisch, maar nu eet hij toch wel weer?
    Ik zou persoonlijk die calorieën links laten liggen en neer focussen op gezonde voeding: meer groente en fruit en minder zoete drankjes en toetjes.

18. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik vind het echt veel hoor voral veel suikers dat voegt natuurlijk niets bij behalve extra vet;))
    Focus meer op groenten en fruit is ban belang niet hoeveel kinderen eten maar of ze gezond eten. Kind kan weinig eten maar alle mineralen en vitaminen binnen hebben en kind kan veel eten en niets aan hebben!
    Belaagrijk is dat ze energy hebben en verbruiken. Pas als je kind moe is en wil niets dan is iets aan de hand en wat paar dagen niet eten zou mij niet boeien.

Hier dochter 2.10 en 13.5kg-93cm 0lijn
    Ontbijt: 4el havermountpap+Rijstenmelk iets van 100ml bij elkaar
    Tussendoor 2x p dag: 1 peer /banaan/appel/notenreep/yogurt halfvol 80ml/noten/handje vol druiven/koekje
    Lunch: 1 botherham met boter en beleg kip/kas/ei/vis +beker verse sap of optimel puur
    Avondeten: iets van groente en vlees/vis of soep. Halve bekertje sap.

Ze eet in avond erg lastig nu ze is wat kieskeurig maar ik pas niet onze eten aan haar we eten wat we eten en ze eet of niet.
    Tussendoor drinkt ze water.

19. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Nee we lopen daar sinds kort we hebben alleen een begin gesprek gehad aan de telefoon. Hij heeft al 4x in t ziekehuis gelegen wegens uitdroging en niet eten. Sinds zn geboorte dus niet gedragsmatig. Hij dronk vanaf zn geboorte zo weinig dat hij zichzelf uit laat drogen dus vandaar dat ik uiteindelijk taksi ben gaan geven en dat neemt hij dus soms wel dan maar wat meer suiker ;) beter dan steeds uitgedroogd. En fruit eet hy alleen banaan en peer verder wil hy niks. Hij is erg gevoelig ook in zn mond voor bepaalde structuren. en een boterham met hagelslag ja niet goed maar vreselijk is t ook weer niet, wij kregen vroeger ook wel boterham met nutella hoor.

20. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Hij is daarbij de laatste maanden heel veel ziek tenminste hoge koorts zonder aanwijsbare reden beweegt thuis niet tot amper wil alleen zitten vandaar bij de kinderarts . Dus t is niet zo dat t ff slecht eten is zoals peuters doen . Voel me byna alsof ik me moet verdedigen.

Deel Deze Pagina